اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

آمریکا خوابیده پارس می کند

خبرگزاری فارس:یزدی وزیر اسبق امور خارجه در باره دخالت نظامی آمریکا در ایران گفت : آمریکا خوابیده پارس می کند ، چون در صحنه بین المللی فرق است بین وقتی که قدرت دارید و وقتی که میتوانید این قدرت را اعمال کنید. آمریکا باید برای تمامی خسارت هایی که به ملت ایران زده است غرامت دهد .

آمریکا خوابیده پارس می کند

رخدادهای 20 آذر1358

چکیده

تعداد زیادی از علمای حوزه علمیه قم در نامه ای خطاب به آیت الله شریعتمداری با اشاره به حوادث اخیر تبریز و قم تاکید کردند : علمای آذربایجان می گویند پیروان خط امام لانه جاسوسی آمریکا را تسخیر می کنند و پیروان راه آیت الله شریعتمداری رادیو و تلویزیون جمهوری اسلامی را .

سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی نیز طی نامه ای از آیت الله شریعتمداری خواسته است که از حزب خلق مسلمان اعلام برائت کنند تا مومنینی که مقلد ایشان هستند تکلیف خود را بدانند.

آیت الله شریعتمداری در نامه ای خطاب به علمای شیراز که از وی خواسته بودند حزب خلق مسلمان را منحل کنند مدعی شد : اعضای حزب خلق مسلمان بین دو تا سه میلیون نفر می باشند و باید خود تصمیم بگیرند و امیدوارم کشور این همه صهیونیست و امپریالیست نداشته باشد .

رادیو اسرائیل در گزارشی با این ادعا که هواداران آیت الله شریعتمداری بر بخش های گسترده ای از آذربایجان تسلط دارند تاکید کرد : ساکنان آذربایجان خواستار خودمختاری هستند .

بی بی سی نیز از تصرف رادیو و تلویزیون تبریز توسط حزب خلق مسلمان گزارش داد و تاکید کرد آیت الله شریعتمداری از لحاظ فقاهت اعلم مراجع ایران است و طرفداران زیادی دارد .

دکتر ابراهیم یزدی وزیر اسبق امور خارجه در جمع کارکنان خبرگزاری پارس گفت : در صورت خارج شدن شاه از آمریکا به نظر من باید 50 گروگان آمریکایی را محاکمه کنیم . یزدی در باره دخالت نظامی آمریکا در ایران نیز گفت : آمریکا خوابیده پارس می کند .

هیئت سه نفری که از سوی شورای انقلاب به چندین کشور عربی ، اسلامی و نیز فرانسه اعزام شده بود پس از بازگشت در یک کنفرانس خبری از عدم حضور ایران در جلسه شورای امنیت انتقاد کردند .

آیت الله منتظری پس از جلسه شورای انقلاب در مورد زمان تشکیل مجلس شورای اسلامی گفت : تاریخ انتخابات قطعی شده است و روز بیست و دوم بهمن یعنی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی مجلس شورای ملی افتتاح خواهد شد .

روز گذشته اولین گروه 280نفری از داوطلبان اعزامی به لبنان به اتفاق شیخ محمد منتظری برای پرواز به سوریه به فرودگاه مهرآباد مراجعه کردند ولی به علت مخالفت شورای انقلاب با این سفر حرکت گروه به لبنان لغو شد .

هاشمی رفسنجانی سرپرست وزارت کشور و نیز عضو شورای انقلاب گفت : لایحه اشتغال بیکاران کشور از تصویب شورای انقلاب گذشت.

اطرافیان شما عوامل سیا و ساواک هستند

تعداد زیادی از علمای حوزه علمیه قم در نامه ای خطاب به آیت الله شریعتمداری با اشاره به حوادث اخیر تبریز و قم تاکید کردند : نامه اخیر جامعه مدرسین به شما نشان دهنده نگرانی بی حد حوزه از اطرافیان شما است ، اطرافیانی که ما هم معتقدیم عوامل ساواک و سیا در آن نفوذ کرده اند .در ادامه این نامه با اشاره به این که آیت الله شریعتمداری جامعه مدرسین را به حضور نپذیرفته آمده است : دسترسی به شما مشکل شده است و این بسیار خطرناک است .

دانشجویان سفارت آمریکا را می گیرند و طرفداران آیت الله صدا و سیما را

در بخش دیگری از این نامه تاکید شده است : علمای آذربایجان در اعلامیه ای تاکید کرده اند پیروان خط امام لانه جاسوسی آمریکا را تسخیر می کنند و پیروان راه آیت الله شریعتمداری رادیو و تلویزیون جمهوری اسلامی را .

علمای حوزه علمیه قم در نامه ای خطاب به آیت الله شریعتمداری:علمای آذربایجان در اعلامیه ای تاکید کرده اند پیروان خط امام لانه جاسوسی آمریکا را تسخیر می کنند و پیروان راه آیت الله شریعتمداری رادیو و تلویزیون جمهوری اسلامی را .

چرا دروغ گویان را تحت تعقیب قرار نمی دهید ؟!

در این نامه آمده است : خبرگزاری های مختلف هر روز به نقل از شما اخباری را منتشر می کنند و بلافاصله این اخبار از سوی شما تکذیب می شود ، از جمله انتخاب استاندار برای آذربایجان شرقی و غربی ، آیا حضرتعالی تصور نمی فرمائید که باید اطرافیان مغرضی که اینگونه اخبار دروغ را بشما نسبت می دهند تعقیب فرمائید؟

در پایان این نامه آمده است : آیا اگر بخواست شما که در اعلامیه هایتان آمده است و آن اینکه فقط دولت با مشورت شما مثلا فرماندار انتخاب کند عمل نشد باید در آذربایجان خون عده ای بیگناه ریخته شود ؟ ما با کمال حسن نیت از شما می خواهیم که دستور انحلال حزب جمهوری خلق مسلمان را صادر نمائید . (1)

گفتنی است علاوه بر حوزه علمیه قم سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی نیز طی نامه ای از آیت الله شریعتمداری خواسته است که از حزب خلق مسلمان اعلام برائت کنند تا مومنینی که مقلد ایشان هستند تکلیف خود را بدانند . (2)

مجاهدین انقلاب خود دوران اصلاحات راهی را در پیش گرفت که حزب موسوم به خلق مسلمان در نخستین ماههای پیروزی انقلاب اسلامی آن راه را سپری کرده بود ، جامعه مدرسین که سال 58با انتشار بیانیه ای اعلام کرده بود حزب خلق مسلمان حزبی غیر اسلامی است در سال 81 بیانیه داد و اعلام کرد سازمان مجاهدین انقلاب نامشروع است .

آیت الله شریعتمداری : امنیت آذربایجان را جمهوری اسلامی بهم زده است !

آیت الله شریعتمداری در نامه ای خطاب به علمای شیراز که از وی خواسته بودند حزب خلق مسلمان را منحل کنند تاکید کرد : آرامش آذربایجان را ماموران جمهوری اسلامی با قتل و جرح مردم بر هم زده اند و با این اوصاف چگونه می توان امنیت این منطقه را تامین کرد .

وی در مورد حزب خلق مسلمان نیز گفت : این حزب حزبی است مستقل و من اکثر افراد موسس آنرا میشناسم ، مردمانی مسلمان و معتقد هستند ، انحلال و ابقا آن نیز بعهده خود حزب است و اعضای آن گویا بین دو تا سه میلیون نفر می باشند و باید خود تصمیم بگیرند و امیدوارم کشور این همه صهیونیست و امپریالیست نداشته باشد . وی گفت : نظام جمهوری اسلامی احزاب را با مارک صهیونیست و امپریالیست از صحنه خارج می کند و با این اوصاف جای نگرانی نیست چرا که دیگر نیازی به انحلال خلق مسلمان نیست . (3)

آیت الله شریعتمداری می گوید که حزب خلق مسلمان حزبی آمریکایی نیست و نباید احزاب و گروهها [!] را با انگ آمریکایی بودن از صحنه خارج کرد ، نگاهی به اسناد لانه جاسوسی به خوبی نشان می دهد که اعضای برجسته حزب خلق مسلمان از جمله مقدم مراغه ای و امثال او به کدامین مراکز متصل بوده اند و نیز حمایت بنگاههای خبری چون بی بی سی که از سوی وزارت خارجه انگلیس اداره می شود و نیز رادیوی رژیم صهیونیستی از آیت الله شریعتمداری به خوبی موید واقعیتی است که آیت الله در تلاش است در پشت کنایه ها آن را پنهان و تکذیب کند .

حمایت رادیو اسرائیل از تجزیه آذربایجان

رادیو اسرائیل در گزارشی با این ادعا که هواداران آیت الله شریعتمداری بر بخش های گسترده ای از آذربایجان تسلط دارند تاکید کرد : ساکنان آذربایجان خواستار خودمختاری هستند و خواستارند که رئیس دادگاه انقلاب اسلامی تبریز و سایر کارمندان عالیرتبه ای که توسط دولت مرکزی ایران انتخاب شده اند برکنار شوند .

گزارشگر رادیو اسرائیل با اشاره به اینکه آیت الله شریعتمداری تهدید کرده است آذربایجان به کردستان دیگری تبدیل خواهد شد گفت : کردها [حزب دمکرات] از مخالفین آیت الله خمینی در آذربایجان حمایت کرده اند .

بی بی سی: آیت الله شریعتمداری اعلم مراجع است

بی بی سی نیز از تصرف رادیو و تلویزیون تبریز توسط حزب خلق مسلمان گزارش داد و تاکید کرد آیت الله شریعتمداری از لحاظ فقاهت اعلم مراجع ایران است و طرفداران زیادی در ایران دارد . (4)

ابراهیم یزدی : باید گروگانها را محاکمه کنیم

دکتر ابراهیم یزدی وزیر اسبق امور خارجه در جمع کارکنان خبرگزاری پارس گفت : در صورت خارج شدن شاه از آمریکا به نظر من باید 50گروگان آمریکایی را محاکمه کنیم .وی ادامه داد: هدف ما نباید محاکمه شخصی این 50 نفر باشد ، چون در اینصورت شکست میخوریم بلکه باید هدف محاکمه آمریکا باشد و این برای اولین بار در تاریخ مبارزات ضد امپریالیستی خواهد بود که یک کشور کودتا کننده در کشوری که کودتا کرده به محاکمه کشانده می شود .

رادیو اسرائیل در گزارشی با این ادعا که هواداران آیت الله شریعتمداری بر بخش های گسترده ای از آذربایجان تسلط دارند تاکید کرد : ساکنان آذربایجان خواستار خودمختاری هستند و خواستارند که رئیس دادگاه انقلاب اسلامی تبریز و سایر کارمندان عالیرتبه ای که توسط دولت مرکزی ایران انتخاب شده اند برکنار شوند .

یزدی گفت : آمریکا شاه را پذیرفت در حالیکه اجباری نداشت ، بعد از رفتن شاه به آمریکا دو کار باید صورت میگرفت کار دولت اعتراض به دولت آمریکا و تقاضای استرداد شاه و فرح و اموالشان بود و کار مردم هم همان که انجام دادند .

آمریکا خوابیده پارس می کند

یزدی در باره دخالت نظامی آمریکا در ایران نیز گفت : آمریکا خوابیده پارس می کند ، چون در صحنه بین المللی فرق است بین وقتی که قدرت دارید و وقتی که میتوانید این قدرت را اعمال کنید .

وزیر اسبق امور خارجه گفت : اگر آمریکا این حق را دارد که قوانین بین المللی و حتی قوانین خودش را زیرپا بگذارد ما هم در کشور خود این حق را داریم که آمریکا را محاکمه کنیم و اسناد ما بسیار قوی است . یزدی گفت : آمریکا باید برای تمامی خسارت هایی که به ملت ایران زده است غرامت دهد .

پیشنهاد یزدی برای محاکمه آمریکا

وی در زمینه محاکمه گروگانها و پیشنهاد خود نیز گفت : من پیشنهاد کرده ام که از یکطرف هیئتی از سوی امام مامور جمع آوری مدارک و اسناد از خود آمریکا بشود و از طرف دیگر دفتری برای ثبت نام کسانی که بعد از کودتای 28مرداد به بعد شهید و یا معلول داده اند باز بشود تا این افراد در دادگاه به عنوان شاهد شرکت کنند . یزدی در پایان گفت : امام با طرح پیشنهادی من موافقت کرده اند . (5)

دکتر محمد علی هادی : شرکت نکردن ایران در جلسه شورای امنیت یک اشتباه بزرگ بود ، این ایران بود که خواستار تشکیل جلسه شورای امنیت برای بررسی مسئله شاه و بلوکه شدن پول های کشورمان شده بود و از سوی دیگر افکار عمومی با ما بود و احتمال پیروزی ایران در این عرصه زیاد بود .

ایران باید در جلسه شورای امنیت شرکت می کرد

هیئت سه نفری که از سوی شورای انقلاب به چندین کشور عربی ، اسلامی و نیز فرانسه اعزام شده بود پس از بازگشت در یک کنفرانس خبری از عدم حضور ایران در جلسه شورای امنیت انتقاد کردند .

دکتر محمد علی هادی یکی از اعضای هیئت گفت : شرکت نکردن ایران در جلسه شورای امنیت یک اشتباه بزرگ بود ، این ایران بود که خواستار تشکیل جلسه شورای امنیت برای بررسی مسئله شاه و بلوکه شدن پول های کشورمان شده بود و از سوی دیگر افکار عمومی با ما بود و احتمال پیروزی ایران در این عرصه زیاد بود .وی همانند بنی صدر از رادیو و تلویزیون بابت تبلیغ منفی علیه سازمان ملل و شورای امنیت به شدت انتقاد کرد . (6)

قول هاشمی به شورای انقلاب

آیت الله منتظری پس از جلسه شورای انقلاب در مورد زمان تشکیل مجلس شورای اسلامی گفت : تاریخ انتخابات قطعی شده است و روز بیست و دوم بهمن یعنی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی مجلس شورای ملی افتتاح خواهد شد . وی ادامه داد : آقای هاشمی سرپرست وزارت کشور قول داده که مقدمات انتخابات را به نحوی فراهم آورد که در چنین روزی مجلس رسما افتتاح شود . (7)

هاشمی رفسنجانی سرپرست وزارت کشور و نیز عضو شورای انقلاب گفت : لایحه اشتغال بیکاران کشور از تصویب شورای انقلاب گذشت. وی گفت : بر اساس این لایحه برای کلیه فارغ التحصیلان هنرستان ها ، دیپلمه ها و افراد بیکار شغل ایجاد می شود تا ایران از جهت صنعتی و کشاورزی به خودکفایی دست یابد .

مخالفت شورای انقلاب با اعزام نیرو به لبنان و تحصن در فرودگاه

روز گذشته اولین گروه 280نفری از داوطلبان اعزامی به لبنان به اتفاق شیخ محمد منتظری برای پرواز به سوریه به فرودگاه مهرآباد مراجعه کردند ولی به علت مخالفت شورای انقلاب با این سفر حرکت گروه به لبنان لغو شد . اعضای این گروه دیشب بعنوان اعتراض در ترمینال 4فرودگاه مهرآباد تحصن کردند . (8)

هاشمی خبر داد : تصمیم شورای انقلاب برای اشتغال همه بیکاران

هاشمی رفسنجانی سرپرست وزارت کشور و نیز عضو شورای انقلاب گفت : لایحه اشتغال بیکاران کشور از تصویب شورای انقلاب گذشت. وی گفت : بر اساس این لایحه برای کلیه فارغ التحصیلان هنرستان ها ، دیپلمه ها و افراد بیکار شغل ایجاد می شود تا ایران از جهت صنعتی و کشاورزی به خودکفایی دست یابد .

هاشمی که خود این لایحه را در شورای انقلاب مطرح و آن را به تصویب رسانده است گفت : این پیشنهاد از سوی استانداری خراسان به دست ما رسیده و مورد توجه قرار گرفته است . وی افزود : وزارت کشور همزمان با تصویب این طرح رهنمودهای لازم را به استانداری های سراسر کشور داده است . (9)

پی نوشت:

1- اطلاعات ، 20آذر1358، صفحه 10

2- کیهان ، 20آذر1358، صفحه 12 ، مجاهدین انقلاب خود دوران اصلاحات راهی را در پیش گرفت که حزب موسوم به خلق مسلمان در نخستین ماههای پیروزی انقلاب اسلامی آن راه را سپری کرده بود ، جامعه مدرسین که سال 58با انتشار بیانیه ای اعلام کرده بود حزب خلق مسلمان حزبی غیر اسلامی است در سال 81 بیانیه داد و اعلام کرد سازمان مجاهدین انقلاب نامشروع است .

3- اطلاعات ، 20آذر1358، صفحه 12 ، این ادعا که حزب خلق مسلمان نزدیک به 3میلیون عضو دارد خود یکی از دلایلی است که نشان می دهد آیت الله شریعتمداری تحت تاثیر اطلاعاتی که به وی رسیده بود اینگونه می پنداشت که آذربایجان یک صدا پشت سر حزب خلق مسلمان با آیت الله شریعتمداری بیعت کرده و جمهوری اسلامی با علم به این موضوع می خواهد قیام مردم آذربایجان را در هم بشکند ! در حالی که یک گروه مسلح به رادیو و تلویزیون تبریز حمله کرده و علاوه بر این مرکز استانداری را نیز اشغال کرده بودند آیت الله شریعتمداری می گوید جمهوری اسلامی مردم را مقتول و مجروح کرده است! وی در سخنان خود هرگز به این اشاره نمی کند که هوادارانش سلاح بر دست به صدا و سیما حمله و این مرکز را تصرف کرده اند و او نمی گوید که کسی که اسلحه بر دست دارد توسط همان اسلحه نیز کشته خواهد شد چرا که هیچ نظامی حاضر نیست یک گروه مسلح را به رسمیت بشناسد که هر روز و برای رسیدن به مقاصد خود به مراکز دولتی حمله کرده و این مراکز را اشغال کند . از سوی دیگر آیت الله شریعتمداری می گوید که حزب خلق مسلمان حزبی آمریکایی نیست و نباید احزاب و گروهها [!] را با انگ آمریکایی بودن از صحنه خارج کرد ، نگاهی به اسناد لانه جاسوسی به خوبی نشان می دهد که اعضای برجسته حزب خلق مسلمان از جمله مقدم مراغه ای و امثال او به کدامین مراکز متصل بوده اند و نیز حمایت بنگاههای خبری چون بی بی سی که از سوی وزارت خارجه انگلیس اداره می شود و نیز رادیوی رژیم صهیونیستی از آیت الله شریعتمداری به خوبی موید واقعیتی است که آیت الله در تلاش است در پشت کنایه ها آن را پنهان و تکذیب کند .

4- جمهوری اسلامی ، 20آذر1358، صفحه 11

5- کیهان ، 20آذر1358، صفحه 12

6- کیهان ، 20آذر1358، صفحه 10

7- اطلاعات ، 20آدر1358، صفحه 2

8- اطلاعات ، 20آذر1358، صفحه 1

9- کیهان ، 20آذر1358، صفحه 12

پژوهشگر:سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول