اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

زمینهای مالکان بزرگ مصادره می شود

خبرگزاری فارس:معاون حقوقی و زمینی وزارت کشاورزی : در نظر است با یک رفرم ارضی بنیادی زمینهای مالکان بزرگ مصادره و در اختیار کشاورزانی قرار گیرد که خود مستقیما روی زمین کار میکنند ، تقسیم عادلانه زمین ابتدا از مناطق کردستان و گنبد شروع خواهد شد.

زمینهای مالکان بزرگ مصادره می شود

رخدادهای 10آذر 1358

چکیده

رهبر انقلاب امروز در پیامی خطاب به مردم کردستان و ترکمن صحرا تاکید کردند تاخیر در برگزاری رفراندوم قانون اساسی ولو برای چند روز ممکن نیست . ایشان همچنین از مسلمانان خواستند به قانون اساسی رای مثبت دهند .

امروز و یک روز مانده به آغاز رفراندوم دو روزه قانون اساسی گروهها و احزاب نظرات خود را درباره رفراندوم و قانون اساسی اعلام کردند . علاوه بر جامعه مدرسین ، حزب جمهوری اسلامی ، حزب ملت ایران ، سازمان مجاهدین انقلاب و حزب توده نیز با انتشار بیانیه های جداگانه ای اعلام کردند در رفراندوم شرکت کرده و به آن رای مثبت می دهند.

از دیگر سو آیت الله شریعتمداری نیز با انتشار اعلامیه ای تاکید کرد اصل 110قانون اساسی[ولایت فقیه] اختیارات مردم را سلب کرده و با اصول مربوط به حقوق ملت یعنی اصول 6و56مغایرت دارد ، با اصلاح این اصل بقیه مواد قانون اساسی بلامانع است .

آیت الله دکتر بهشتی امروز در مصاحبه با روزنامه اطلاعات و در پاسخ به این سوال که آیت الله طالقانی زمانی که در قید حیات بودند اعتقاد داشتند که کارهای مهم تری نسبت به قانون اساسی داریم گفت : در اینگونه مسائل که میان دوستان دیگر و میان آقایان اختلاف نظر هست نظر امام امت تعیین کننده است .

آیت الله بهشتی همچنین  در باره بحث تحریم رفراندوم از سوی برخی گروهها و احزاب گفت : اعضای بسیاری از این گروهها از 5نفر یا 10نفر و در نهایت 100الی 200نفر تجاوز نمی کند و چطور میشود رویشان حساب کرد ؟

خودداری دولت مکزیک از تمدید ویزای توریستی شاه مخلوع همزمان با مرخص شدن وی از بیمارستان مشکل تازه ای برای دولت آمریکا پدید آورده است .

پس از خودداری مکزیک از تمدید روادید شاه سابق تنها یک کشور یعنی مصر حاضر شده است وی را بپذیرد .

نماینده سازمان آزادیبخش فلسطین طی سخنانی گفت : تمامی نیروهای مسلح و غیر مسلح فلسطین پشتیبان انقلاب اسلامی ایران بوده و در اختیار حضرت امام خمینی رهبر انقلاب هستند.

امروز جزئیات آخرین مذاکرات داریوش فروهر وزیر مشاور و عضو هیئت مذاکرات کردستان با سران حزب دمکرات و عزالدین حسینی در مطبوعات منتشر شد .

تاخیر در رفراندوم ولو برای چند روز ممکن نیست

رهبر انقلاب امروز در پاسخ به تعدادی از مردم کردستان و ترکمن صحرا تاکید کردند تاخیر در برگزاری رفراندوم قانون اساسی ولو برای چند روز ممکن نیست .در بخشی از پیام امام خمینی آمده است : باید تذکر دهیم که امروز با وضعی که کشور ما دارد ـ که اساس اسلام در معرض خطر کفر است ـ تعویق و تأخیر؛ ولو برای چند روز، خطر عظیم برای کشور و اسلام عزیز است. امام خمینی همچنین در این پیام از مسلمانان خواستند به قانون اساسی رای مثبت دهند . (1)گفتنی است فردا و پس فردا [11و12آذر] مردم برای شرکت در رفراندوم قانون اساسی به پای صندوق های رای میروند . (2)

امام خمینی درمورد رفراندوم گفتند: باید تذکر دهیم که امروز با وضعی که کشور ما دارد ـ که اساس اسلام در معرض خطر کفر است ـ تعویق و تأخیر؛ ولو برای چند روز، خطر عظیم برای کشور و اسلام عزیز است. امام خمینی همچنین در این پیام از مسلمانان خواستند به قانون اساسی رای مثبت دهند .

جبهه بندی گروهها و احزاب یک روز قبل از رفراندوم

امروز و یک روز مانده به آغاز رفراندوم دو روزه قانون اساسی گروهها و احزاب نظرات خود را درباره رفراندوم و قانون اساسی اعلام کردند .جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با انتشار بیانیه ای مردم را به شرکت در همه پرسی دعوت و تاکید کرد :

جامعه مدرسین پس از پایان بررسی و تصویب قانون اساسی آنرا مورد دقت قرار داده و با توجه به نارسایی های جزئی و قابل ترمیم، آنرا مترقی ترین قانون انسانی و اسلامی می داند و به آن رای مثبت می دهد .علاوه بر جامعه مدرسین ، حزب جمهوری اسلامی ، حزب ملت ایران ، سازمان مجاهدین انقلاب و حزب توده نیز با انتشار بیانیه های جداگانه ای اعلام کردند در رفراندوم شرکت کرده و به آن رای مثبت می دهند.

از دیگر سو آیت الله شریعتمداری نیز با انتشار اعلامیه ای تاکید کرد اصل 110قانون اساسی[ولایت فقیه] اختیارات مردم را سلب کرده و با اصول مربوط به حقوق ملت یعنی اصول 6 و56 مغایرت دارد ، با اصلاح این اصل بقیه مواد قانون اساسی بلامانع است .جنبش مسلمانان مبارز نیز با تاکید بر اینکه اگر اصلاح و تکمیل قانون اساسی پیش بینی و تاکید شود در همه پرسی شرکت و به آن رای مثبت میدهد .

چریک های فدایی خلق از دیگر گروههایی است که با قاطعیت اعلام کرده است که در رفراندوم شرکت نخواهد کرد . حزب دمکرات و هیئت نمایندگی موسوم به خلق کرد نیز با انتشار بیانیه ای خواستار تعویق رفراندوم شدند.(3) تقاضایی که رهبر انقلاب با قاطعیت آنرا رد کرد .

آیت الله بهشتی : نظرات گروهها درباره قانون اساسی اغلب متضاد بود

آیت الله دکتر بهشتی در گفتگو با روزنامه اطلاعات و در پاسخ به این سوال که عده ای از گروه ها و احزاب سیاسی می گویند مجلس خبرگان قانون اساسی به نظرات مطرح در باره این قانون توجهی نکرده است گفت : اگر مراد این است که ما همه پیشنهادات را بپذیریم باید گفت این پیشنهادات در بسیاری از موارد متضاد بوده و نمی توان به آنها ترتیب اثر داد ولی ما نظرات و پیشنهادات گروهها و احزاب را بررسی کرده ایم .

آیت الله شریعتمداری:اصل 110قانون اساسی[ولایت فقیه] اختیارات مردم را سلب کرده و با اصول مربوط به حقوق ملت یعنی اصول 6 و56 مغایرت دارد ، با اصلاح این اصل بقیه مواد قانون اساسی بلامانع است .جنبش مسلمانان مبارز نیز با تاکید بر اینکه اگر اصلاح و تکمیل قانون اساسی پیش بینی و تاکید شود در همه پرسی شرکت و به آن رای مثبت میدهد .

وی در ادامه و در پاسخ به این سوال که چرا نتیجه بررسی ها از طریق رسانه ها اعلام نشده است نیز گفت : اکثر خواسته های کلی گروهها و احزاب مورد قبول مجلس خبرگان نبود و از سویی دیگر نیز ما فرصت آن را نداشتیم که به تک تک نظرات پاسخ دهیم .

تفاوت دیدگاه امام خمینی با آیت الله طالقانی درباره قانون اساسی

خبرنگار روزنامه اطلاعات در ادامه با اشاره به نظر آیت الله طالقانی در دورانی که در مجلس خبرگان حضور داشت مبنی بر اینکه مسئله حیاتی و فوری انقلاب،  قانون اساسی و تدوین آن نیست و نیز بسیاری از کشورهای انقلابی با گذشت چندین سال از پیروزی همچنان فاقد قانون اساسی هستند گفت : این نقطه نظر شخصی آیت الله طالقانی بود و انقلاب در ادامه کار خودش نقطه نظرهای رهبری انقلاب را دنبال میکرد و خود مرحوم آیت الله طالقانی اعلام کرده بودند که در موارد متعددی نقطه نظراتشان با نقطه نظرهای رهبری کل انقلاب و شخص امام هم آهنگ نبود ولی ایشان میفرمودند که تجربه نشان داده است که پذیرفتن نقطه نظرهای امام صحیح تر بوده است و کوتاه سخن اینکه در اینگونه مسائل که میان دوستان دیگر و میان آقایان اختلاف نظر هست نظر امام امت تعیین کننده است .

وزن گروههای حامی تحریم رفراندوم

آیت الله بهشتی در ادامه در باره بحث تحریم رفراندوم از سوی برخی گروهها و احزاب گفت : اعضای بسیاری از این گروهها از 5نفر یا 10نفر و در نهایت 100الی 200نفر تجاوز نمی کند و چطور میشود رویشان حساب کرد ؟ این انقلاب انقلاب اکثریت ملت ایران است که نظراتشان در شعارهای تاسوعا و عاشورا دیده می شود ، ما همان راهی که ملت بارها بر آن تاکید کرده است صحیح می دانیم . (4)

هانی الحسن : موشه دایان اعلام کرده که تمامی فرودگاههای اسرائیل در اختیار آمریکا است تا به مبارزه با ایران انقلابی بپردازد و ما نیز اعلام می کنیم تمامی نیروهای مسلح و غیرمسلح ما در اختیار رهبری انقلاب اسلامی است تا با آمریکا در گوشه گوشه جهان به مبارزه برخیزد .

زمینهای مالکان بزرگ مصادره می شود

رضا اصفهانی معاون جدید حقوقی و زمینی وزارت کشاورزی گفت : در نظر است با یک رفرم ارضی بنیادی زمینهای مالکان بزرگ مصادره و در اختیار کشاورزانی قرار گیرد که خود مستقیما روی زمین کار میکنند ، تقسیم عادلانه زمین ابتدا از مناطق کردستان و گنبد شروع خواهد شد . (5)

مکزیک شاه را نپذیرفت / مشکلات آمریکا دو چندان شد

خودداری دولت مکزیک از تمدید ویزای توریستی شاه مخلوع همزمان با مرخص شدن وی از بیمارستان مشکل تازه ای برای دولت آمریکا پدید آورده است .سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعتراف کرد که خودداری مکزیک از تمدید روادید محمد رضا مسئله خارج شدن شاه سابق از آمریکا را پیچیده تر کرده است .پس از خودداری مکزیک از تمدید روادید شاه سابق مصر حاضر شده است وی را بپذیرد ، سادات شخصا این موضوع را اعلام کرده و گفت : حاضر است هواپیمای اختصاصی خود را در اختیار شاه مخلوع قرار دهد تا فورا به مصر آید .

رونالد ریگان نامزد جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکاگفت : اگر شاه مایل به اقامت در آمریکا است دولت باید به وی پناهندگی سیاسی دائمی بدهد .وی گفت : شاه سابق عمری متحد وفادار ما بوده است و اینک ما باید بخوبی با وی رفتار کنیم .

دولت مکزیک اعلام کرده است : حضور شاه در مکزیک به موقعیت این کشور در میان کشورهای جهان سوم لطمه می زند . کارشناسان می گویند موج تظاهرات ضد آمریکایی و ضد شاه در جهان سوم مکزیک را وادار کرده است که از پذیرش شاه خودداری کند .در حال حاضر جزایر کارائیب و مصر تنها نقاطی هستند که ممکن است شاه سابق را بپذیرند ، محمد رضا قبل از آنکه به مکزیک برود مدتی در جزایرباهاما بوده است اما پس از ماجرای گروگانگیری در سفارت آمریکا احتمال پذیرش شاه در کارائیب بسیار کم شده است .خبر دیگر اینکه سناتور ادوارد کندی گفت :موافق خروج شاه از آمریکا هستم ولی نباید وی را بزور از آمریکا اخراج کرد .

شاه عمری به ما وفادار بوده !

رونالد ریگان نامزد جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز گفت : اگر شاه مایل به اقامت در آمریکا است دولت باید به وی پناهندگی سیاسی دائمی بدهد .وی گفت : شاه سابق عمری متحد وفادار ما بوده است و اینک ما باید بخوبی با وی رفتار کنیم . (6)

هانی الحسن : تمامی نیروهای مسلح و غیرمسلح فلسطین پشتیبان ایران هستند

نماینده سازمان آزادیبخش فلسطین طی سخنانی گفت : تمامی نیروهای مسلح و غیر مسلح فلسطین پشتیبان انقلاب اسلامی ایران بوده و در اختیار حضرت امام خمینی رهبر انقلاب هستند .

آیت الله بهشتی در باره بحث تحریم رفراندوم از سوی برخی گروهها و احزاب گفت : اعضای بسیاری از این گروهها از 5نفر یا 10نفر و در نهایت 100الی 200نفر تجاوز نمی کند و چطور میشود رویشان حساب کرد ؟ این انقلاب انقلاب اکثریت ملت ایران است که نظراتشان در شعارهای تاسوعا و عاشورا دیده می شود ، ما همان راهی که ملت بارها بر آن تاکید کرده است صحیح می دانیم.

هانی الحسن گفت : موشه دایان اعلام کرده که تمامی فرودگاههای اسرائیل در اختیار آمریکا است تا به مبارزه با ایران انقلابی بپردازد و ما نیز اعلام می کنیم تمامی نیروهای مسلح و غیرمسلح ما در اختیار رهبری انقلاب اسلامی است تا با آمریکا در گوشه گوشه جهان به مبارزه برخیزد . (7)

جزئیات آخرین مذاکرات فروهر با سران حزب دمکرات و عزالدین حسینی

امروز جزئیات آخرین مذاکرات داریوش فروهر وزیر مشاور و عضو هیئت مذاکرات کردستان با سران حزب دمکرات و عزالدین حسینی در مطبوعات منتشر شد .فروهر در مورد شرکت سایر گروه‌ها در این مذاکرات گفت: بعضی از دسته‌ها و گروه‌ها و سازمانهای سیاسی با پیوند زدن خواسته های خود و خواست های مردم کردستان با مذاکراتی که در مساله کردستان انجام می‌شود ایجاد ناهماهنگی می‌کنند و می‌کوشند در این مرحله بحرانی در کردستان بوجود آورند.(8)

پی نوشت :

1- صحیفه امام ، جلد 11، صفحه 167

2- کیهان ، 10آذر1358، صفحه 1

3- اطلاعات ، 10آذر1358، صفحه 2و صفحه 12

4- اطلاعات ، 10آذر1358، صفحه 2

5- اطلاعات ، 10آذر1358، صفحه 2

6- اطلاعات ، 10آذر1358، صفحه 12

7- کیهان ، 10آذر1358، صفحه 6

8- کیهان ، 10آذر1358، صفحه 15

پژوهشگر:سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول