اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

جاسوسان آمریکایی در لباس دیپلمات

خبرگزاری فارس: دانشجویان مسلمان پیرو خط امام در مصاحبه مطبوعاتی متن سندی را که نشان دهنده وجود ماموران سیا در ایران تحت پوشش دبیر دوم و دبیر سوم سفارت بوده است را افشا کردند . در این سند از طرح اس.آر. اف نام برده شده و سفارت آمریکا توصیه کرده است برای پوشش دادن کارکنان این طرح، آنان را به عنوان دیپلمات وارد ایران نمایند.

جاسوسان آمریکایی در لباس دیپلمات

رخدادهای 12آذر1358

چکیده

با پایان یافتن مهلت همه پرسی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران کار شمارش آرا در اغلب نقاط کشور آغاز شد . هاشمی رفسنجانی سرپرست وزارت کشور در جریان رفراندوم گفت : به نظر من احتمالا انتخابات ریاست جمهوری زودتر از انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار میشود .

امروز علی رغم انتشار پیام آیت الله شریعتمداری مبنی بر حفظ آرامش، هواداران وی در شهر تبریز با انتشار این شایعه که آیت الله شریعتمداری در شهر قم دستگیر شده است دست به آشوب زدند .

شورای امنیت سازمان ملل پس از برپا کردن چند جلسه مشورتی سری برای رسیدگی به بحران روابط ایران و آمریکا سحرگاه امروز بار دیگر تشکیل جلسه داد . نماینده آمریکا در این جلسه خطاب به رهبرانقلاب کفت : ما فریاد عدالتخواهی شما را از اشتباهاتی که در گذشته روی داده است ندیده و نشنیده نمی گیریم ولی هیچ کشوری نباید قوانین بین المللی را نادیده بگیرد . شاه سابق ایران پس از 42روز بستری شدن در بیمارستان نیویورک کرنل به یک بیمارستان نظامی در تگزاس منتقل شد .

هزاران تن از هواداران امام خمینی و انقلاب اسلامی در لندن به سوی سفارت آمریکا تظاهرات کردند ولی پلیس این شهر  مانع از آن شد که تظاهرکنندگان به سفارت آمریکا نزدیک شوند .

دانشجویان مسلمان پیرو خط امام در مصاحبه مطبوعاتی متن سندی را که نشان دهنده وجود ماموران سیا در ایران تحت پوشش دبیر دوم و دبیر سوم سفارت بوده است را افشا کردند . یک سخنگوی دانشجویان همچنین در گفتگویی تائید کرد دو تن از ماموران سیا که نامشان در آن سند افشا شده اکنون در زمره گروگانها هستند ، این دو تن مالکوم کالپ و ویلیام دارتی نام دارند .

معمر قذافی رهبر لیبی در مصاحبه ای گفت : به ایران هشدار داده ام که گروگان های آمریکایی را آزاد کنند چرا که آمریکا خود را حاضر کرده است تا از بمب نوترونی استفاده کند و در این صورت جنگ جهانی سوم آغاز خواهد شد .

بنی صدر امروز در مورد کناره گیری خود از وزارت خارجه گفت : وقتی رفتن من به شورای امنیت منتفی شد خواستار آن شدم که در وزارت امورخارجه نباشم و شورای انقلاب هم موافقت کرد و من هم از سمت خود در وزارت خارجه استعفا دادم .

آیت الله دکتر بهشتی در مصاحبه ای با بر شمردن اختلافات شورای انقلاب با مهندس بازرگان و دولت موقت گفت :  خط فکری بازرگان و یزدی را در مورد سیاست انقلابی ایران از اول هم خطی که با ما بخواند نمی یافتم و ما از همان اول حس می کردیم که نقطه نظرهایمان مختلف است.وی ادامه داد : ما معتقد بودیم که در داخل کشور باید خارج از این فرم بوروکراتیک عمل کرد ، آقای مهندس بازرگان عجیب تکیه داشتند روی اینکه همه کارها را ببرند توی همین کانال های بوروکراتیک و بهمین دلیل خیلی ضربه خوردیم  از همین اختلاف نظرها در مورد مسائل کردستان داشتیم که متاسفانه در اینجا باید بگویم خسارت خیلی زیاد بوده است.

پایان رفراندوم قانون اساسی

با پایان یافتن مهلت همه پرسی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران کار شمارش آرا در اغلب نقاط کشور آغاز شد . امروز و دیروز میلیونها تن از مردم ایران پای صندوق های رای رفتند و با انداختن برگ های سبز و یا قرمز نظر خود را درباره قانون اساسی اعلام کردند .هاشمی رفسنجانی سرپرست وزارت کشور در جریان رفراندوم گفت : به نظر من احتمالا انتخابات ریاست جمهوری زودتر از انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار میشود . (1)

آشوب هواداران حزب خلق مسلمان در تبریز 

در پی انتشار پیام آیت الله شریعتمداری در حالیکه انتظار میرفت تبریز آرامش خود را بازیابد ظرف امروز و امشب این شهر مجددا شلوغ شد. امشب آیت الله حکم آبادی نماینده آیت الله شریعتمداری در تبریز پیام وی را از رادیو و تلویزیون آذربایجان قرائت کرد.

آیت الله دکتر بهشتی در مصاحبه ای گفت : خط فکری بازرگان و یزدی را در مورد سیاست انقلابی ایران از اول هم خطی که با ما بخواند نمی یافتم و ما از همان اول حس می کردیم که نقطه نظرهایمان مختلف است.

آیت الله شریعتمداری در این پیام از هواداران خود خواسته است که درخواست های خود را از راههای عقلایی و مسالمت آمیز پیگیری کنند چرا که آشوب ها به دشمنان اسلام فرصت می دهد . با انتشار این پیام هواداران آیت الله شریعتمداری در تبریز شایع کردند که وی در شهر قم دستگیر شده است ، با انتشار این شایعه شهر تبریز و اطراف آن ناآرام شد . (2)

جلسه شورای امنیت به نتیجه نرسید

شورای امنیت سازمان ملل پس از برپا کردن چند جلسه مشورتی سری برای رسیدگی به بحران روابط ایران و آمریکا سحرگاه امروز بار دیگر تشکیل جلسه داد .جلسه با سخنان یعقوب بشارت نماینده کویت گشایش یافت ، وی پیشنهادهایی برای تهیه قطعنامه ای پیرامون چگونگی رفع بحران عنوان کرد ، نماینده کویت از جمله پیشنهاد کرد گروگانهای سفارت آمریکا بنا به دلایل انسانی و قضائی بیدرنگ آزاد شوند ، وی که سخنگوی کشورهای عربی در سازمان ملل  بشمار می آید گفت اختلاف های ایران و آمریکا باید از راه های مسالمت آمیز بدون تهدید به دخالت نظامی و توسل به زور حل شود .

پس از آن نماینده مصر پیشنهاد کرد یک هیئت حسن نیت برای فراهم ساختن آزادی گروگانهای سفارت آمریکاو تامین امنیت جانی آنها ایجاد شود . در جلسه قبلی نماینده آمریکا گفته بود که درباره گروگانها به هیچ وجه مذاکره نخواهد کرد و دولت آمریکا حاضر است پس از آزادی گروگانها درباره باقی اختلافات به گفتگو بپردازد.

معمر قذافی رهبر لیبی در مصاحبه ای گفت : به ایران هشدار داده ام که گروگان های آمریکایی را آزاد کنند چرا که آمریکا خود را حاضر کرده است تا از بمب نوترونی استفاده کند و در این صورت جنگ جهانی سوم آغاز خواهد شد .

نماینده آمریکا خطاب به رهبرانقلاب گفت : ما فریاد عدالتخواهی شما را از اشتباهاتی که در گذشته روی داده است ندیده و نشنیده نمی گیریم ولی هیچ کشوری نباید قوانین بین المللی را نادیده بگیرد . (3)

شاه سابق به بیمارستان نظامی منتقل شد

شاه سابق ایران پس از 42روز بستری شدن در بیمارستان نیویورک کرنل به یک بیمارستان نظامی در تگزاس منتقل شد . وی با یک هواپیمای نظامی از فرودگاهی در نیویورک عازم پایگاه هوایی کلی در سن آنتونیوی تگزاس شد و از آنجا به بیمارستان ویلفوردهال که یک بیمارستان متعلق به نیروی هوایی آمریکا است در لاک لاند انتقال یافت .از سوی دیگر سرگرد حداد که منطقه ای از جنوب لبنان را تصرف کرده است شاه سابق را دعوت کرد تا به این منطقه که با حمایت اسرائیل اداره میشود سفر کند . (4)

تظاهرات هزاران نفر از حامیان امام و انقلاب اسلامی در لندن

هزاران تن از هواداران امام خمینی و انقلاب اسلامی در لندن به سوی سفارت آمریکا تظاهرات کردند ولی پلیس این شهر  مانع از آن شد که تظاهرکنندگان به سفارت آمریکا نزدیک شوند . گزارش های رسیده حاکی است تجمع کنندگان نزدیک به 5هزار تن بودند ولی در گوشه ای دیگر نزدیک به 300نفر از مخالفان انقلاب و هواداران شاه جمع شده بودند و شعار می دادند . (5)

یک دیپلمات آمریکایی : من جاسوس سیا هستم

دانشجویان مسلمان پیرو خط امام در مصاحبه مطبوعاتی متن سندی را که نشان دهنده وجود ماموران سیا در ایران تحت پوشش دبیر دوم و دبیر سوم سفارت بوده است را افشا کردند . در این سند از طرح اس.آر. اف نام برده شده و سفارت آمریکا توصیه کرده است برای پوشش دادن کارکنان این طرح، آنان را به عنوان دیپلمات وارد ایران نمایند.

در پی انتشار پیام آیت الله شریعتمداری در حالیکه انتظار میرفت تبریز آرامش خود را بازیابد ظرف امروز و امشب این شهر مجددا شلوغ شد. امشب آیت الله حکم آبادی نماینده آیت الله شریعتمداری در تبریز پیام وی را از رادیو و تلویزیون آذربایجان قرائت کرد. آیت الله شریعتمداری در این پیام از هواداران خود خواسته است که درخواست های خود را از راههای عقلایی و مسالمت آمیز پیگیری کنند چرا که آشوب ها به دشمنان اسلام فرصت می دهد .

یک سخنگوی دانشجویان، همچنین در گفتگویی تائید کرد دو تن از ماموران سیا که نامشان در آن سند افشا شده اکنون در زمره گروگانها هستند ، این دو تن مالکوم کالپ و ویلیام دارتی نام دارند . این سخنگو همچنین گفت ویلیام دارتی خود اقرار کرده است که من یک جاسوس سیا هستم .

دانشجویان همچنین در یک مصاحبه مطبوعاتی تصریح کردند در صورتیکه خبرخروج شاه سابق از بیمارستان نیویورک و قصد او برای خروج از آمریکا صحت داشته باشد در کارمحاکمه گروگانها تسریع خواهند کرد .در این مصاحبه هنگامی که دانشجویان از تکذیب سخنان منتسب به قطب زاده مبنی بر اجازه به کاردار آمریکا برای خروج از کشور از سوی وی سخن گفتند خبرنگاران خارجی اعتراض کرده و گفتند :این سخنان را از خود قطب زاده شنیده و حتی سخنانش را ضبط و ثبت کرده اند . (6)

قذافی خواستار آزادی گروگانها شد

معمر قذافی رهبر لیبی در مصاحبه ای گفت : به ایران هشدار داده ام که گروگان های آمریکایی را آزاد کنند چرا که آمریکا خود را حاضر کرده است تا از بمب نوترونی استفاده کند و در این صورت جنگ جهانی سوم آغاز خواهد شد .

قذافی گفت : من خبرهای بدی دارم ، پایگاه های نظامی آمریکا در اروپا به حرکت آمده اند و بسیج شده اند . او گفت : آمریکایی ها چتربازان خود را آماده حمله می کنند و با تانک ها و موشک ها و گاز و بمب های نوترون و چیزهایی از این قبیل به تمرین های نظامی پرداخته اند . (7)

بنی صدر : اگر در جلسه شورای امنیت شرکت میکردیم پیروز میشدیم

ابوالحسن بنی صدر عضو شورای انقلاب و نیز وزیر اقتصاد و دارایی گفت : شکایت آمریکا علیه ایران در 19آذر ماه در دیوان دادگستری لاهه مود بررسی قرار میگیرد و در صورت شرکت نکردن ایران بر اساس ماده یک این دیوان می تواند رای بر طبق نظر شاکی [آمریکا] بر علیه کشورمان صادر کند و ممکن است مجازاتهایی نیز در حق ما از سوی این دیوان مقرر شود که این مسئله از نظر کشورمان با تضییقاتی همراه باشد .

دانشجویان پیرو خط امام در یک مصاحبه مطبوعاتی تصریح کردند در صورتیکه خبرخروج شاه سابق از بیمارستان نیویورک و قصد او برای خروج از آمریکا صحت داشته باشد در کارمحاکمه گروگانها تسریع خواهند کرد .در این مصاحبه هنگامی که دانشجویان از تکذیب سخنان منتسب به قطب زاده مبنی بر اجازه به کاردار آمریکا برای خروج از کشور از سوی وی سخن گفتند خبرنگاران خارجی اعتراض کرده و گفتند :این سخنان را از خود قطب زاده شنیده و حتی سخنانش را ضبط و ثبت کرده اند .

وی ادامه داد : اگر به دیوان لاهه که برای 10دسامبر بر اساس شکایت آمریکا ما را دعوت کرد برویم باز امکاناتی هست که استفاده کنیم اگر نرویم این دیوان به درخواست آمریکا می تواند علیه ما رای صادر کند و ممکن است مجازاتی هم علیه ما مقرر بدارد . این وضع امکان می دهد که کارهای دولت آمریکا از جمله مسدود کردن حسابهای مالی کشورمان را مشروع جلوه دهد و این خودمشکلاتی از نظر اقتصادی برای ما بوجود میاورد .

بنی صدر همچنین در مورد جلسه اخیر شورای امنیت نیز گفت : این جلسه آنطور که یکطرفه خیال میکردند یک طرفه نشد اگر ما میرفتیم امید پیروزی خیلی زیاد بود ولی حالا آن پیروزی منتظر بدست نخواهد آمد و حرف هایی که میبایست آنجا میزدیم گفته نشد .وی در مورد کناره گیری خود از وزارت خارجه نیز گفت : وقتی رفتن من به شورای امنیت منتفی شد خواستار آن شدم که در وزارت امورخارجه نباشم و شورای انقلاب هم موافقت کرد و من هم از سمت خود در وزارت خارجه استعفا دادم . (8)

آیت الله بهشتی : من از اول با بازرگان و یزدی موافق نبودم

آیت الله دکتر بهشتی در مصاحبه ای گفت : خط فکری بازرگان و یزدی را در مورد سیاست انقلابی ایران از اول هم خطی که با ما بخواند نمی یافتم و ما از همان اول حس می کردیم که نقطه نظرهایمان مختلف است.

وی ادامه داد : منتها با توجه به اینکه اینها یاران و دوستان انقلاب بوده اند و خدماتی داشته اند و سهمی داشته اند ، آقای بازرگان که سهم زیادی در سابقه فعالیت قبلی شان مخصوصا داشته اند ما ترجیح میدادیم که با وجود این اختلاف نظرها همکاری داشته باشیم تا وقتی که آقایان به این نتیجه رسیدند که نمی توانند پا به پای این نقطه نظرها بیایند و استعفا دادند .

ما میگوئیم انقلاب ایران یک انقلاب جهانی است / بازرگان اینگونه نمی اندیشد

آیت الله بهشتی گفت : من آقایان را انسان هایی دوست داشتنی و برخوردار از صداقت میدانم ولی نقطه نظرشان را در جهت این انقلاب هم از پیش نمی یافتم و روزبه روز این نظر قوی تر میشد چه در جهت مسائل داخلی انقلاب و چه در مورد مسائل خارجی انقلاب ، ما معتقد بودیم انقلاب ایران یک انقلاب جهانی است لااقل در جهان اسلام و در دنیای مستضعفین ، شاید آقایان چنین دیدی نداشتند ، مخصوصا آقای مهندس بازرگان اینطور نمی اندیشید . باز آقای دکتر یزدی نقطه نظرشان با آقای بازرگان یکی نیست .

یک سخنگوی دانشجویان پیرو خط امام گفت:دو تن از ماموران سیا که نامشان در آن سند افشا شده اکنون در زمره گروگانها هستند ، این دو تن مالکوم کالپ و ویلیام دارتی نام دارند . این سخنگو همچنین گفت ویلیام دارتی خود اقرار کرده است که من یک جاسوس سیا هستم .

از مشی بوروکراتیک بازرگان ضربه خوردیم

وی ادامه داد : ما معتقد بودیم که در داخل کشور باید خارج از این فرم بوروکراتیک عمل کرد ، آقای مهندس بازرگان عجیب تکیه داشتند روی اینکه همه کارها را ببرند توی همین کانال های بوروکراتیک و بهمین دلیل خیلی ضربه خوردیم و من تنها در مورد جهاد سازندگی باید بگویم که در طول همین دو هفته که بنده آنجا حضور پیدا کردم و سازمان جدید به آن دادم تحرک پیدا کرده در حالی که آرام آرام داشت بصورت یک چیز نیمه مرده در می آمد .

آیت الله بهشتی همچنین گفت : از همین اختلاف نظرها در مورد مسائل کردستان داشتیم که متاسفانه در اینجا باید بگویم خسارت خیلی زیاد بوده است ، ما که در فروردین ماه از سفر کردستان برگشتیم ایده هایی در مورد کردستان داشتیم که گفتیم اگر دولت عمل کرده بود گمان می کنم که حالا اینجا نبودیم . (9)

پی نوشت:

1- اطلاعات ، 13آذر1358، صفحه 1

2- اطلاعات ، 13آذر1358، صفحه 2

3- اطلاعات ، 12آذر1358، صفحه 12

4- اطلاعات ، 12آذر 1358، صفحه 12

5- اطلاعات ، 12آذر 1358، صفحه 12

6- اطلاعات ، 12آذر1358، صفحه 12

7- اطلاعات ، 12آذر1358، صفحه 12

8- اطلاعات ، 12آذر1358، صفحه 2

9- اطلاعات ، 12آذر1358، صفحه 2

پژوهشگر:سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول