اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

شهادت 40شیعه عربستانی به دست آل سعود

خبرگزاری فارس: ماموران انتظامی و افرادی از ارتش عربستان سعودی طی دو روز گذشته [تاسوعا و عاشورا] 600تن از شیعیان این کشور را به جرم عزاداری در منطقه قطیف دستگیر و نزدیک به 40نفر از شیعیان را به شهادت رساندند .

شهادت 40شیعه عربستانی به دست آل سعود

رخدادهای 9آذر1358

چکیده

امام خمینی امروز در مصاحبه با روزنامه فرانسوی لوموند تاکید کردند کارتر دیگر کاخ سفید را نخواهد دید و باید کار دیگری برای خود دست و پا کند ، ایشان همچنین حمله آمریکا به ایران را آغازگر جنگ جهانی سوم خواندند .

امام خمینی همچنین در مصاحبه با هفته نامه آمریکایی تایم  با اشاره به شعار «ناو هواپیما بر دیگر اثر ندارد ، از منطق شهادت کارتر خبر ندارد» فرمودند : ما خیلی آسان می‎توانیم در مقابل امریکا بایستیم. او ممکن است ما را از بین ببرد ولی انقلاب ما را نمی‎تواند. و به همین دلیل است که می‎گویم ما پیروز هستیم...امریکا چه می‎فهمد شهادت چیست.

خبر دیگر اینکه صادق قطب زاده وزیر امور خارجه که بعد از بنی صدر اداره دستگاه دیپلماسی کشور را بر عهده گرفته است عصر امروز در یک مصاحبه مطبوعاتی گفت : ایران در جلسه آتی شورای امنیت شرکت نخواهد کرد .

از سوی دیگر 24ساعت پس از آنکه نماینده آمریکا در دادگاه لاهه درخواست آمریکا را در تالار صلح دادگاه لاهه به سرهمفری والدوک رئیس دادگاه تسلیم کرد رئیس دادگاه تلگرام هایی به دولت های ایران و آمریکا مخابره کرد و از آنها خواست که از هر اقدامی که مانع آن شود که تصمیم احتمالی دادگاه بی اثرباشد خودداری کنند .

آیت الله منتظری در خطبه های نماز جمعه این هفته تهران گفت : برای حفظ استقلال کشور باید به قانون اساسی رای داد .

خبر دیگر اینکه ماموران انتظامی و ارتش عربستان سعودی با کمک چتربازان آمریکایی طی دو روز گذشته [تاسوعا و عاشورا] 600تن از شیعیان این کشور را به جرم عزاداری در منطقه قطیف دستگیر و نزدیک به 40نفر از آنان را به شهادت رساندند .

کارتر باید به فکر ترک کاخ سفید باشد

رهبرانقلاب امروز با خبرنگار روزنامه فرانسوی لوموند مصاحبه کرد . اهم نکات مطرح در بیانات امام خمینی عبارت است از :

1- آقای کارتر پیش ملتش مطرود دارد می‎شود و آقای کارتر باید کاری غیر از ریاست جمهوری پیدا کند. چون به طوری که معلوم می‎شود نمی‎تواند ریاست کند. کسی که اعصابش ضعیف است و برای یک امر جزئی هیاهو راه می‎اندازد، قابل این نیست که رئیس جمهور امریکا شود و به ملت امریکا حکومت کند.

پیش بینی امام اندک زمانی بعد محقق شد و کارتر نتوانست کلید کاخ سفید را بار دیگر در جیب خود گذاشته و رئیس جمهور آمریکا شود . کارتر که اندکی پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به فکر حمله نظامی به ایران و آزادی گروگانها افتاده بود در صحرای طبس اسیر خشم الهی شد و بخت و اقبالش برای رسیدن به کرسی ریاست جمهوری همراه با دهها سربازی که جسد های سوخته شان بعدها در رسانه ها منتشر شد به زیر خاک رفت .
حمله آمریکا به ایران آغازگر جنگ جهانی سوم

2- حمله آمریکا به ایران آغاز گر جنگ جهانی سوم خواهد بود و کشورهای بزرگ از آغاز چنین جنگی نگران و بیمناکند ، ما ابدا از این مسائل ترسی نداریم . (1)

ما به دنیا ثابت می کنیم با ایمان می توان ابرقدرت ها را شکست داد

مصاحبه با خبرنگار هفته نامه آمریکایی تایم برنامه دیگر امروز امام بود . اهم نکات مطرح در بیانات امام خمینی عبارت است از :

1- ما می‎خواهیم به دنیا ثابت کنیم که ابرقدرتها را می‎توان با نیروی ایمان شکست داد و پیروزی را به دست آورد. ما با تمام قدرت در مقابل امریکا می‎ایستیم و از هیچ نیرویی ترس نداریم.

این چه قانونی است که ...؟

2- [در پاسخ به این سوال که کارتر طبق قانون نمی تواند شاه را به ایران تحویل دهد] آیا امریکا و رئیس جمهور امریکا قانوناً می‎توانست ایران را زیر رگبار تانک و توپ و مسلسل قرار دهد، ولی شاه را نمی‎تواند «قانوناً» پس دهد! این چه قانونی است که امریکا سالها در جهان می‎تواند مردم را استعمار و استثمار کند ولی یک نفر را که عامل کشتارهای وسیع مردم ایران است نمی‎تواند «قانوناً» پس دهد. آیا این را می‎شود «قانون» نامید؟

بیرون انداختن دولت آمریکا به معنی جایگزینی شوروی نیست

3- ما ایالات متحده را از ایران بیرون انداختیم تا حکومت اسلام را برقرار نماییم. بیرون انداختن دولت امریکا بدین معنی نیست که شوروی جایگزین آن شود. شعارهای مردم ما نشان‎دهنده این حقیقت است. آنان در تمام تظاهرات و مبارزاتشان فریاد می‎زدند نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی. اگر روزی شوروی ما را تحت فشار قرار دهد ما با نیروی ایمان، با همان نیرویی که امریکا را بیرون کردیم از عهده شوروی هم برخواهیم آمد. ما متکی به خدا و نیروی لایزال مردم هستیم.

هرگز میانجی بین ظالم و مظلوم نباید شد (2)

4- من می‎خواهم به تمام مردم جهان بگویم که هرگز میانجی بین ظالم و مظلوم نشوند. باید در چنین مواقعی طرف مظلوم را گرفت و خصمانه بر دشمن تاخت. آخر میانجیگری بین ظالم و مظلوم خود ظلمی بزرگ است و ما می‎خواستیم کسی چنین ظلمی را مرتکب نشود.

5- اگر شما رفت وآمد نمایندگانتان را به عنوان میانجی بین اسرائیل و فلسطین منطقی می‎دانید ما آن را منطقی نمی‎دانیم. ما تنها دفاع از فلسطین را منطقی می‎دانیم. هرکس بخواهد حق ما را در دنیا ثابت کند ما آن را تأیید می‎کنیم. البته باید خود ظالم نباشد و الاّ ما از ظالم تأیید نمی‎کنیم. ولو به نفع ما کار کند.

پیش از این یاسر عرفات رهبر سازمان آزادیبخش فلسطین، به عنوان یکی از اعضای هیأت میانجی برای آزادی گروگانهای امریکایی به ایران آمده بود و سخنان امام ناظر بر این رویداد است .
ما معادلات جهانی را شکسته ایم

6- ما معادله جهانی و معیارهای اجتماعی و سیاسی‎ای که تا به حال به واسطه آن تمام مسائل جهان سنجیده می‎شده است را شکسته‎ایم. ما خود چارچوب جدیدی ساخته‎ایم که در آن عدل را ملاک دفاع و ظلم را ملاک حمله گرفته‎ایم. از هر عادلی دفاع می‎کنیم و بر هر ظالمی می‎تازیم، حال شما اسمش را هرچه می‎خواهید بگذارید. ما این سنگ را بنا خواهیم گذاشت. امید است کسانی پیدا شوند که ساختمان بزرگ سازمان ملل و شورای امنیت و سایر سازمانها و شوراها را بر این پایه بنا کنند.

ناو هواپیما بر دیگر اثر ندارد ، از منطق شهادت کارتر خبر ندارد

7- ما خیلی آسان می‎توانیم در مقابل امریکا بایستیم. او ممکن است ما را از بین ببرد ولی انقلاب ما را نمی‎تواند. و به همین دلیل است که می‎گویم ما پیروز هستیم. به شعارها توجه کنید. می‎گویند، ناو هواپیمابر دیگر اثر ندارد. از منطقِ شهادت، کارتر خبر ندارد. امریکا چه می‎فهمد شهادت چیست.(3)

امام خمینی [در پاسخ به این سوال که کارتر طبق قانون نمی تواند شاه را به ایران تحویل دهد] : آیا امریکا و رئیس جمهور امریکا قانوناً می‎توانست ایران را زیر رگبار تانک و توپ و مسلسل قرار دهد، ولی شاه را نمی‎تواند «قانوناً» پس دهد! این چه قانونی است که امریکا سالها در جهان می‎تواند مردم را استعمار و استثمار کند ولی یک نفر را که عامل کشتارهای وسیع مردم ایران است نمی‎تواند «قانوناً» پس دهد. آیا این را می‎شود «قانون» نامید؟
قطب زاده : ایران در جلسه شورای امنیت شرکت نمی کند

صادق قطب زاده وزیر امور خارجه که بعد از بنی صدر اداره دستگاه دیپلماسی کشور را بر عهده گرفته است عصر امروز در یک مصاحبه مطبوعاتی گفت : ایران در جلسه آتی شورای امنیت شرکت نخواهد کرد .

وی گفت : بنا به تصمیم شورای انقلاب با توجه به شرایطی که شورای امنیت در آن تشکیل شده و عدم اعتمادی که در نتیجه نحوه تشکیل شورای امنیت در بین مردم ما بوجود آمده حضور ما در این جلسه شورای امنیت مقرون به فایده ای برای مقابله با دولت آمریکا نیست و بنا بر این نه من و نه هیچیک از افراد وابسته به وزارت امورخارجه و یا کارمندان جمهوری اسلامی ایران در این جلسه شرکت نخواهند کرد .

علیرغم انکار قطب زاده مبنی بر دیدار با نمایندگان آمریکا ،چند سال بعد «گری سیک» مشاور سابق امنیت ملی کاخ سفید آمریکا در کتابش از دیدار سه ساعته‌ی قطب‌زاده وزیر امور خارجه‌ی ایران و «همیلتون جردن» رییس کارکنان کاخ سفید در 28 بهمن ماه 1358 (16فوریه) در پاریس خبر داد و نوشت « قطب زاده در پاسخ به پرسش جردن که چگونه می‌توان بحران را با صلح و آرامش و حفظ حیثیت پشت سرگذاشت گفته بود : «راه حل ساده است. من پسر خوبی برای آمریکا هستم، شما شاه را بکشید.»
ما نه تهدید نظامی را جدی می گیریم و نه از آن می ترسیم

قطب زاده در ادامه و در پاسخ به سوال خبرنگاری که از وی پرسید آیا حمله آمریکا به ایران قانونی است و آمریکا در اقدامات آتی خود قانون را لحاظ خواهد کرد نیز گفت : دولت آمریکا بعد از جنگ جهانی دوم در تمامی کودتاهایی که علیه دولت های سالم انجام داده است توجهی به قانون نداشته و اصولا روابط و قوانین بین المللی را مد نظر قرار نداده است ولی ما نه تهدید نظامی آمریکا را جدی می گیریم و نه از آن می ترسیم .

وزیرخارجه در مورد احتمال مداخله نظامی شوروی نیز گفت : ما به هیچ کشوری اجازه نخواهیم داد در امور ما دخالت کند و در صورت چنین اقدامی با تمام قدرت با شوروی نیز برخورد خواهیم کرد . (4)

شکایت آمریکا علیه ایران به دادگاه لاهه

یک مقام دادگاه لاهه گفت : رئیس دادگاه بین المللی لاهه نخستین قدم ها را در مورد هموار کردن راه آمریکا در تقاضای خود برای مداخله این دادگاه در بحران روابط ایران و آمریکا برداشته است .

24ساعت پس از آنکه نماینده آمریکا در دادگاه لاهه درخواست آمریکا را در تالار صلح دادگاه لاهه به سرهمفری والدوک رئیس دادگاه تسلیم کرد رئیس دادگاه تلگرام هایی به دولت های ایران و آمریکا مخابره کرد و از آنها خواست که از هر اقدامی که مانع آن شود که تصمیم احتمالی دادگاه بی اثرباشد خودداری کنند . قرار است روز دوشنبه 10دسامبر ، 19آذر به شکایت آمریکا در دادگاه لاهه رسیدگی شود . (5)

آیت الله منتظری : برای حفظ استقلال کشور به قانون اساسی رای بدهید

آیت الله منتظری در خطبه های نماز جمعه این هفته تهران گفت : برای حفظ استقلال کشور باید به قانون اساسی رای داد .

وی گفت : من از همه برادران و خواهران در هرجا باشند انتظار دارم و تقاضا می کنم برای حفظ کیان اسلام برای حفظ استقلال کشور به قانون اساسی رای دهند ، در این وقت حساس که ما در مقابل یک کشور ابرقدرت دنیا قرار گرفته ایم همه وظیفه خودشان بدانند و پایه های حکومت اسلامی را با رای مثبت خودتان در همه پرسی تحکیم کنند . آیت الله منتظری همچنین گفت : پایه های حکومت را سست نکنید ، اگر کسی کارشکنی کند این کار ضربه به پایه های اسلام است.(6)

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پیش نویس قبلی قانون اساسی که گروهی از روشنفکران از آن دفاع کرده و خواستار آن هستند که جایگزین قانون فعلی شود گفت : در اصل 76پیش نویس قانون اساسی آمده است رئیس جمهورباید مسلمان و ایرانی الاصل باشد ، هیچ چیز دیگری نیز شرط نشده است ، خوب محمد رضا هم می گفت من مسلمانم و مشهد نیز میرفت .

24ساعت پس از آنکه نماینده آمریکا در دادگاه لاهه درخواست آمریکا را در تالار صلح دادگاه لاهه به سرهمفری والدوک رئیس دادگاه تسلیم کرد رئیس دادگاه تلگرام هایی به دولت های ایران و آمریکا مخابره کرد و از آنها خواست که از هر اقدامی که مانع آن شود که تصمیم احتمالی دادگاه بی اثرباشد خودداری کنند .
آیت الله منتظری ادامه داد : آنوقت این رئیس جمهور با این شرایط ریاست قوه مجریه ، فرماندهی کل نیروهای مسلح ، حق دخالت در قوای مقننه و قضائیه با داشتن حق انحلال مجلس از طریق رفراندوم و نیز حق تعیین رئیس شورای عالی قضایی و رئیس دیوان عالی کشوررا توامان در اختیار دارد . 

وی گفت : ما گفته ایم فرماندهی نیروهای مسلح باید در اختیار رهبری باشد ، رهبر اسلامی که کارشناس مسائل اسلامی است به امور اسلامی هم وارد است ، حالا اگر اختیار ارتش دست یک رئیس جمهور با آن اختیاراتی که تنها شرطش هم مسلمان بودن است باشد بهتر است و یا دست فقیه عادل باتقوی، مدیر ، مدبر و شجاع؟ (7)

شهادت 40شیعه عربستانی به دست آل سعود

ماموران انتظامی و افرادی از ارتش عربستان سعودی طی دو روز گذشته [تاسوعا و عاشورا] 600تن از شیعیان این کشور را به جرم عزاداری در منطقه قطیف دستگیر و نزدیک به 40نفر از شیعیان را به شهادت رساندند .

6تن از دستگیر شدگان بر اثر شکنجه به شهادت رسیده اند ، در مراسم تشییع جنازه این 6نفر در حالی که مردم شعارهای ضد آمریکایی سر داده بودند نیروهای نظامی و انتظامی آل سعود به آنها حمله کرده و 34نفر به ضرب گلوله به شهادت رسیدند . گزارش های رسیده حاکی است دولت عربستان برای سرکوبی شیعیان قطیف از چتربازان آمریکایی که اخیرا وارد این کشور شده اند استفاده می کند .

آیه الله منتظری با اشاره به پیش نویس قبلی قانون اساسی که گروهی از روشنفکران از آن دفاع کرده و خواستار آن هستند که جایگزین قانون فعلی شود گفت : در اصل 76پیش نویس قانون اساسی پیشنهادی ایشان آمده است رئیس جمهور باید مسلمان و ایرانی الاصل باشد ، هیچ چیز دیگری نیز شرط نشده است ، خوب محمد رضا هم می گفت من مسلمانم و مشهد نیز میرفت .
قسمت اعظم منابع نفتی عربستان در منطقه قطیف قرار داشته و صاحبنظران معتقدند آل سعود نگران آن است که انقلابی نظیر نهضت اسلامی ملت ایران در عربستان باعث از دست رفتن این منطقه شده و شریان نفت به سوی غرب با بحران شدیدی مواجه شود . (8)

پی نوشت :

1- صحیفه امام ، جلد 11، صفحه 162 ، پیش بینی امام اندک زمانی بعد  محقق شد و کارتر نتوانست کلید کاخ سفید را بار دیگر در جیب خود گذاشته و رئیس جمهور آمریکا شود . کارتر که اندکی پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به فکر حمله نظامی به ایران و آزادی گروگانها افتاده بود در صحرای طبس اسیر خشم الهی شد و بخت و اقبالش برای رسیدن به کرسی ریاست جمهوری همراه با دهها سربازی که جسد های سوخته شان بعدها در رسانه ها منتشر شد به زیر خاک رفت .

2- پیش از این یاسر عرفات رهبر سازمان آزادیبخش فلسطین، به عنوان یکی از اعضای هیأت میانجی برای آزادی گروگانهای امریکایی به ایران آمده بود و سخنان امام ناظر بر این رویداد است .

3- صحیفه امام ، جلد 11، صفحه 155

4- اطلاعات ، 10آذر 1358، صفحه 12، همزمان با ریاست سازمان رادیو و تلویزیون از سوی قطب زاده وی عهده‌دار وزارت خارجه نیز شد . قطب زاده در جریان گروگان گیری اعضای سفارت آمریکا در ایران مانور زیادی از خود نشان داد.

در آن دوره زمزمه‌هایی در رسانه‌های خارجی مبنی بر دیدار مقام‌های ایران و آمریکا و ارایه‌ی راه حل تازه منتشر شد. اما صادق قطب‌زاده در مصاحبه با رویتر گفت: شخص اینجانب و وزارت خارجه هیچ گونه تماس مستقیم و یا غیر مستقیم با آمریکا نداشته‌ایم و راه حل تازه همان مطالبی است که بارها گفته‌ایم، آمریکا باید شاه و اموالش را به ایران تحویل دهد .

چند سال بعد «گری سیک» مشاور سابق امنیت ملی کاخ سفید آمریکا در کتابش از دیدار سه ساعته‌ی قطب‌زاده وزیر امور خارجه‌ی ایران و «همیلتون جردن» رییس کارکنان کاخ سفید در 28 بهمن ماه 1358 (16فوریه) در پاریس خبر داد و نوشت « قطب زاده در پاسخ به پرسش جردن که چگونه می‌توان بحران را با صلح و آرامش و حفظ حیثیت پشت سرگذاشت گفته بود : «راه حل ساده است. من پسر خوبی برای آمریکا هستم، شما شاه را بکشید.» قطب‌زاده تلاش‌های بسیاری برای حل مسأله‌ی گروگان‌های آمریکایی انجام داد البته تمام این تلاش‌ها برای کسب وجهه برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری بود.» (رک صادق قطب زاده؛ از همراهی با امام تا کودتا علیه نظام ، تابناک به نقل از بولتن نیوز ، 29شهریور 1389)

5- اطلاعات ، 10آذر1358، صفحه 12

6- اطلاعات ، 10آذر1358، صفحه 11

7- کیهان ، 10آذر1358، صفحه 8

8- کیهان ، 10آذر 1358، صفحه 4

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول