اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با صرف 840 میلیون ریال

مقبره بوستان ملی بش‌قارداش مرمت شد

خبرگزاری فارس: مرمت بنای آرامگاهی بوستان ملی بش‌قارداش بجنورد با همکاری متولی اثر امان الله شادلو و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی انجام شد.

مقبره بوستان ملی بش‌قارداش مرمت شد

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد،به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی؛ علی اکبر وحدتی اعتبار صرف شده برای مرمت این اثر را بالغ بر840 میلیون ریال اعلام کرد.

وی گفت: مرمت تزیینات و کاشی‌کاری بنای مقبره با استناد به متون تاریخی و مدارک تصویری که عمدتاً از دوره قاجار یا اوایل پهلوی به جای مانده شروع شد و طی آن تزئینات کاشی‌کاری به سبک اولیه بازسازی می‌شود.

وحدتی در زمینه نحوه بازسازی این بنا افزود: کاشی‌های جدید نصب شده از نوع سیلیسی هستند که بخش‌های فروریخته از تزیینات کاشی‌کاری در زیر تاق‌ها بازسازی و در محل خود نصب شده‌اند.

وی گفت: کاشی‌های پس تولید به ابعاد اولیه برش خورده و پس از پیاده نمودن طرح با لعاب پوشانده و در کوره حرارت داده می‌شود و پس از آماده سازی بر روی بنا با طرح و شکل اولیه نصب می‌گردند.

معاون میراث فرهنگی همچنین به درب منبت کاری شده بنای تاریخی بش‌قارداش اشاره کرد و افزود:  این درب در مرمت تزیینات بش‌قارداش وسط ایوان میانی و محل ورودی مقبره سردار مفخم نصب بوده که به دلیل نفیس بودن و ارزش برجسته هنری اصل آن به موزه مردم شناسی و باستان شناسی عمارت مفخم منتقل شده و آن با تمام جزییات ساخته و در محل نصب خواهد شد.

بنای آرامگاهی بش‌قارداش از آثار برجستۀ دورۀ قاجاری در چهار کیلومتری جنوب غرب بجنورد است که طرح کلی پلان آن از یک گنبد‌خانه در وسط و دو اتاق کوچک‌تر در طرفین تشکیل شده که ورودی آن‌ها در ضلع غربی است.

در جلوی هر ورودی ایوانی با قوس جناقی وجود دارد که در طرفین آن مناره‌ای ساخته‌اند. سراسر نمای غربی بنا، روی ستون‌ها و نیز گنبد با کاشی‌های فیروزه‌ای و هفت رنگ تزئین شده است. این بنا آرامگاه سردار مفخم، حاکم منطقه شمال خراسان در دوره قاجار است.

علاوه بر مناره‌ها و نیم ستون‌های نمای غربی، تزئینات کاشی‌کاری دیوارهای داخلی ایوان‌ها هم از نوع کاشی هفت رنگ بوده و در سقف ایوان میانی، کاشی‌کاری به شیوه رسمی بندی وجود داشته که درگذر زمان، به ویژه دهه 1350 بخش اعظمی از این تزئینات تخریب شده است.

مقبره بش قارداش با توجه به ارزش‌های برجسته هنری و معماری در سال 1380 با شماره 4575 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/63002/ش/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول