اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی:

همایش ملی پژوهش در هنرهای ایرانی اسلامی برگزار می‌شود

خبرگزاری فارس: مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی گفت: همایش ملی پژوهش در هنرهای ایرانی اسلامی 21 و 22 آذر ماه در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار می‌شود.

همایش ملی پژوهش در هنرهای ایرانی اسلامی برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، علی ثابت‌نیا صبح امروز در نشست خبری همایش ملی پژوهش در هنرهای ایرانی اسلامی در مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی در مشهد، اظهار کرد: در سال‌های اخیر با مشارکت پژوهشگاه‌های هنر در مورد هنرهای اسلامی اقدام به پژوهش‌های حائز اهمیتی کرده‌ایم.

وی افزود: آنچه مؤسسه آفرینش‌های هنری در نظر دارد رسیدن به دستاوردهای پژوهش در هنرهای اسلامی از نوع کاربردی است.

ثابت‌نیا ادمه داد: متونی که در مورد هنرهای اسلامی منتشر شده است بیشتر به بخش‌های فلسفی می‌پردازد؛ بنابراین برای جوانان امروز دستمایه خوبی ندارد.

مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی تصریح کرد: این موسسه سعی دارد با برگزاری همایش‌های متعدد به پژوهش‌های ثمربخشی در حوزه هنرهای اسلامی دست یابد.

وی خاطر نشان کرد: مهم‌ترین اهداف این مؤسسه معرفی هنرهای اسلامی به‌کار رفته در حرم مطهر رضوی و بررسی ارزش‌های هنری آن است همچنین بسترسازی برای ارائه دستاوردها، تجربیات و نتایج فعالیت پژوهشی اساتید و پژوهشگران است.

ثابت‌نیا گفت: دست‌یابی به راهکارهای ممکن در رابطه با رفع آسیب‌ها و کمبودها در زمینه پژوهش در هنرهای ایرانی اسلامی و بررسی وضعیت فعلی فعالیت‌های پژوهشی در مورد هنرهای ایرانی اسلامی از دیگر اهداف مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی است.

وی عنوان کرد: همایش ملی پژوهش در هنرهای ایرانی اسلامی با همکاری مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی و بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در تاریخ 21 و 22 آذر ماه 8 تا 11 صبح در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس برگزار می‌شود.

مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی یادآور شد: پژوهش نمی‌تواند عهده‌دار تغییر باشد بلکه سبب نگرش بهتر در اصلاح امور هنری می‌شود؛ این در حالی است که در حال حاضر کشورمان دچار فقر شدیدی در این رابطه است.

وی اظهار کرد: امروزه به نظر می‌رسد مخاطب دغدغه‌های خاص خود را دارد و میزان مشارکت در فراخوان‌ها کم است اما مؤسسه آفرینش‌های هنری تلاش می‌کند به هنرهای ایرانی اسلامی عشق بورزد و در این زمینه کمک کند.

وضعیت پژوهش در مورد هنرهای اسلامی مناسب نیست

محسن طبسی؛ دبیر علمی همایش در ادامه این نشست خبری اذعان کرد: با توجه به اینکه فعالیت‌های مربوط به هنرهای اسلامی دارای اهمیت فراوان است اما پژوهش در هنر اسلامی در کشور ما وضعیت خوشایندی ندارد.

وی خاطر نشان کرد: پژوهش به‌صورت جدی دنبال نمی‌شود زیرا در طول سال فقط یک هفته به موضوع پژوهش و هنر پرداخته می‌شود؛با توجه به این وضعیت در حوزه هنر دچار مشکل می‌شویم.

دبیر علمی همایش ملی پژوهش در هنرهای ایرانی اسلامی تصریح کرد: رسیدن به وضعیت مطلوب، آسیب‌شناسی و ارائه راهکارهایی برای بهبود وضعیت هنرهای اسلامی در کشور جزو فعالیت‌های مهم به‌شمار می‌رود.

طبسی افزود: 60 اثر و 56 مقاله و پایان‌نامه از سراسر کشور به دبیرخانه همایش ملی پژوهش در هنرهای ایرانی اسلامی ارسال شده است همچنین 16 اثر با تشخیص داوران در بخش اصلی راه یافته است.

وی یادآور شد: افرادی که در رابطه با برگزاری این همایش فعالیت دارند دارای تجربه‌های حائز اهمیتی هستند و رسالت مؤسسه آفرینش‌های هنری ،پژوهش و هنرهای به‌کار رفته در حرم مطهر رضوی است.

دبیر علمی همایش ملی پژوهش در هنرهای ایرانی اسلامی تصریح کرد: از 60 اثر ارسالی 44 عنوان اثر برای چاپ چکیده مقالات پذیرفته شده است در کنار این موضوع سعی شده از پژوهشگران حوزه هنرهای اسلامی برای سخنرانی در این همایش بهره‌مند شویم.

طبسی عنوان کرد: در ادامه برگزاری این همایش نشست‌ها و کارگاه‌های تخصصی در نگارخانه رضوان با موضوع نقش آثار مکتوب خارجی و جایگاه ترجمه به عنوان منابع پژوهش‌های ایرانی اسلامی انجام می‌شود.

وی افزود: پژوهش در زمینه هنر مظلوم واقع شده است ؛ انتشارات فاخر و شایسته‌ای نیز در این زمینه وجود دارد بنابراین یکی از اهداف برگزاری چنین همایشی استفاده از صاحب‌نظران در حوزه پژوهش‌های اسلامی و برون‌رفت از آسیب‌های موجود است.

انتهای پیام/7007/خ/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول