اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

حذف خودروهای تک سرنشین بهترین راه مقابله با ترافیک

خبرگزاری فارس: استفاده از وسایل نقلیه همگانی بارها به مردم توصیه شده اما همچنان شاهد عبور و مرور خودروهای تک سرنشین در سطح خیابان‌های شهر زاهدان هستیم که این امر بر ترافیک خیابان‌ها به ویژه در هسته مرکزی شهر زاهدان افزوده است.

حذف خودروهای تک سرنشین بهترین راه مقابله با ترافیک

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، وضعیت جابه‌جایی مردم در دنیای پر هیاهوی امروز آنطور که باید مطلوب نیست و بدون انجام اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه بدون شک در آینده نزدیک تبدیل به یک بحران خواهد شد.

خوشبختانه تاکنون با اجرای قانون جدید راهنمایی و رانندگی تا حدودی مشکل ترافیک در سطح کشور حل شده اما مهمترین برنامه برای حل همیشگی این معضل ارائه آموزش‌های لازم به رانندگان و آگاه سازی جامعه نسبت به رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی است.

امروزه استفاده از شبکه حمل و نقل عمومی راهکاری مهم در کاهش ترافیک درون شهری است که این امر نیز نیاز به فرهنگ سازی در سطح کلان‌شهرها دارد.

یک شهروند زاهدانی به خبرنگار فارس در زاهدان می‌گوید: استفاده فراوان شهروندان از خودروهای شخصی و تک سرنشین بر حجم ترافیک افزوده به‌طوریکه هسته مرکزی شهر زاهدان پارکینگ عمومی خودروها شده است.

حمید حق دوست بیان داشت: فضای پارکینگ‌های سطح شهر زاهدان بسیار کم است و ظرفیت زیادی برای پارک خودروها ندارد همچنین برخی از پارکینگ‌های سطح شهر نیز از نظر مکانی در موقعیت مناسبی نیستند مثل پارکینگ‌های خیابان سعدی و شریعتی شمالی که جنب آن تمامی دست‌فروشان و افراد خرده فروش تجمع می‌کنند که کمتر کسی خودرو خود را در این مکان پارک می‌کند.

وی گفت: با توجه به حجم بالای ترافیک در آن منطقه و وجود وضعیت نامناسب امنیتی در آنجا شهرداری باید اقدام به جمع‌آوری این افراد از مقابل پارکینگ کند تا شهروندان با آرامش خاطر خودروها را در پارکینگ پارک تا از حجم ترافیک خودروها در این منطقه از شهر کاسته شود.

حق دوست خاطرنشان کرد: درست است که ترافیک معضلی است که اکثر استان‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند اما اجرای طرح‌های کارشناسی برای مهار ترافیک در این منطقه احساس می‌شود.

یکی از پارکینگ‌داران سطح زاهدان نیز به خبرنگار فارس گفت: در روزهای تعطیل حجم ترافیک در هسته اصلی شهر بسیار زیاد است و با توجه به اینکه اکثر پارکینگ‌های سطح شهر خصوصی هستند متاسفانه فضای داخل پارکینگ پاسخگوی میزان خودروهای ورودی نیست.

وی می‌گوید: با توجه به اینکه روز به روز بر حجم خودروها افزوده می‌شود باید در مناطقی نظیر چهارراه رسولی و بازار شهرداری اقدام به ساخت پارکینگ‌های طبقاتی کند تا در آینده مشکل ترافیک بحرانی‌تر از این نشود.

مرتضی سرحدی شهروند دیگری است که معتقد است: محدودیت‌های اجتماعی در قبال متخلفان رانندگی یک ‌امر ضروری به نظر می‌رسد و تنها با افزایش بهای نقدی جرایم راهنمایی و رانندگی نمی‌توانیم شاهد کاهش ‌تخلفات باشیم.

وی می‌گوید: یکی از مهم‌ترین عللی که موجب ایجاد ترافیک در هسته مرکزی شهر می‌شود استفاده از خودروهای تک سرنشین است که بیشتر رانندگان به جای استفاده از وسایل عمومی از وسایل نقلیه شخصی استفاده می‌کنند که این خود نیز به افزایش آمار ترافیک در شهر دامن زده است.

راضیه مقیمی نیز گفت: تا کنون در راستای استفاده از وسایل نقلیه عمومی فرهنگ‌سازی‌های فراوانی صورت گرفته اما باز تعدادی از مردم هستند که از خودرو شخصی استفاده می‌کنند که باید شهرداری مکان مناسبی را برای پارک خودرو‌ها در هسته مرکزی شهر تعبیه نماید تا رانندگان مجبور به پارک دوبله و سوبله نباشند.

وی بیان کرد: شهرداری باید نظارت کافی بر پارکینگ‌ها داشته باشد که این نظارت تنها در زمان دریافت عوارض از پارکینگ‌داران مشاهده می‌‌شود همچنین در بسیاری از نقاط شهر که دارای حجم زیادی از ترافیک هستند هنوز پارکینگ تعبیه نشده که در این زمینه نیز مسئولان متولی باید اقدامات لازم را انجام دهند.

تعداد پارکینگ‌های عمومی در زاهدان جوابگوی ازدحام خودروها نیست

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری زاهدان گفت: دلایل عمده ترافیک در شهر زاهدان متاثر از عوامل متعددی بوده که مهم‌ترین آنها را می‌توان عدم پردازش به زیرساخت‌های مناسب از بدو تاسیس شهر تاکنون و همچنین کم عرض بودن معابر به ویژه در هسته مرکزی شهر، ایجاد سد معبر و رعایت نکردن قوانین راهنمایی و رانندگی که موجب انسداد مسیرهای عبور و مرور شده است.

فیض محمد ریگی ادامه داد: با توجه به بافت قدیمی هسته مرکزی شهر زاهدان، یکی از راهکارهای قابل اجرا ایجاد طرح ترافیک در آن محدوده است.

وی افزود: بافت فشرده هسته مرکز شهر، عرض کم معابر و ایجاد کاربری‌های اداری، خدماتی، تجاری و آموزشی در مرکز شهر و افزایش خودروهای تک سرنشین در فصل مدارس و پارک دوبل خودروهای در مقابل مدارس خود منجر به گره‌های ترافیکی در هسته مرکز شهر می‌شود که با توجه به همکاری بسیار خوب پلیس راهنمایی و رانندگی فعلا ترافیک کنترل شده است.

وی خاطرنشان کرد: نبود اعتبارات لازم برای اجرای طرح‌های مطالعاتی که منجر به بهبود ترافیک و عبور و مرور در سطح شهر می‌شود، از جمله مهم‌ترین مشکلات است.

احداث پارکینگ‌های طبقاتی در سطح شهر، ایجاد محدوده طرح ترافیک، احداث تقاطع‌های غیر هم‌سطح و ... در برنامه‌های این حوزه است.

رایزنی‌ پلیس راهور با شهرداری برای ایجاد پارکینگ عمومی در زاهدان

رایزنی‌های پلیس راهور با شهرداری برای احداث  پارکینگ در هسته مرکزی شهرستان زاهدان هنوز به نتیجه منطقی ختم نشده و همچنان ادامه دارد.

رئیس پلیس راهور سیستان و بلوچستان گفت: افزایش جریمه‌ها نقش بسزایی در کاهش تصادفات درون‌شهری داشته و بسیاری از رانندگان خاطی را مجاب به رعایت قانون کرده است.

ستار رحمانی افزود: مردم باید بدانند که رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی به نفع خودشان بوده و از کاهش تصادفات جلوگیری می‌کند.

رئیس پلیس راهور سیستان و بلوچستان بیان داشت: در بحث مشارکت با مردم، در سطح ادارات دولتی به ویژه آموزش و پرورش، به کارمندانی که مدرک تحصیلی آنها بالای لیسانس بوده و تمایل داشته‌اند، حکم بازرس افتخاری داده شده است.

وی ادامه داد: اعمال قانون در این استان بسیار دشوار است زیرا رانندگان خاطی مبادرت به فرار می‌کنند.

رحمانی با بیان اینکه با رانندگانی که اقدام به حرکات نمایشی و یا مخاطره‌آمیز در سطح معابر کنند، بدون اغماض برخورد می‌شود، اضافه کرد: برچسب‌های دودی فقط برای خودروهای برخی از مسئولان مجاز است و اگر خودروهای عادی مبادرت به نصب برچسب‌های دودی با درصد بالا کنند، قطعا جریمه خواهند شد.

وی حجم بالای ترافیک در هسته مرکزی شهر زاهدان را نبود پارکینگ مناسب برای خودروها عنوان کرد و گفت: برای احداث پارکینگ‌های مختلف در هسته مرکزی شهر رایزنی‌ها و مذاکرات لازم با شهرداری انجام شده که متاسفانه تاکنون اقدامی از سوی آنها صورت ‌نگرفته است.

رئیس پلیس راهور سیستان و بلوچستان اضافه کرد: بیشترین ترافیکی که در سطح شهر مشاهده می‌شود نتیجه کم‌کاری شهرداری در مشخص نکردن خط وسط خیابان‌ها و تامین نکردن پارکینگ است که موجب می‌شود مردم دوبله و سوبله پارک کرده و با جریمه ماموران و یا جرثقیل راهنمایی و رانندگی مواجه شوند.

وی افزود: برای روان‌سازی ترافیک‌ طرح‌های مختلفی را انجام می‌دهیم که یک‌طرفه کردن خیابان‌های هسته مرکزی شهر از جمله آن است.

رحمانی افزایش جریمه‌ها را در کاهش تصادفات بسیار مناسب عنوان کرد و گفت: با افزایش جریمه‌ها رانندگانی که عادت به تخلف از جمله نبستن کمربند ایمنی داشتند مجاب به رعایت قانون و ترک عادت شده‌اند.

ترافیک شهرستان زاهدان در مقایسه با تهران و یا سایر شهرستان‌های بزرگ به هیچ وجه قابل قیاس نیست و مسئولان نباید در این زمینه پای قیاس و مقایسه را در میان بکشند بلکه باید با ابتکار، خلاقیت و اجرای طرح‌های کارشناسانه، از همین ترافیک اندک هم جلوگیری کنند.

گزارش از: مریم سرگزی

انتهای پیام/75005/ر/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول