اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل امور عشایر کرمان

عشایر شمال کرمان 190 شهید تقدیم انقلاب کرده‌اند

خبرگزاری فارس: مدیرکل امور عشایر شمال استان کرمان گفت: عشایر شمال استان کرمان 190 شهید را تقدیم انقلاب اسلامی کرده‌اند.

عشایر شمال کرمان 190 شهید تقدیم انقلاب کرده‌اند

علیرضا شاکری امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمان با تسلیت ایام محرم اظهار داشت: زندگی عشایر بر سه مبنای دام، طبیعت و انسان واقع شده است و عشایر سومین جامعه بعد از جوامع شهری و روستایی هستند.

وی با اشاره به اینکه جامعه عشایر ایران طی دوران‌های مختلف کوشا، قانع و مولد بوده‌اند، تصریح کرد: عشایر در دوران پیروزی انقلاب اسلامی همگام با جوامع شهری و روستایی در خدمت نظام مقدس جمهوری اسلامی بوده‌اند و در دفاع مقدس نیز با تقدیم شهدا و جانبازان همراه ملت ایران بودند.

شاکری افزود: جامعه عشایری شمال استان کرمان 190 شهید والامقام را تقدیم انقلاب اسلامی کرده‌اند و همچنان همراه و همگام با انقلاب هستند و شهرستان‌های بافت، ارزوئیه و رابر با 40 شهید بیشترین تعداد شهدای عشایر را دارند.

وی خاطرنشان کرد: عشایر استان کرمان در سالی که از سوی مقام معظم رهبری با عنوان تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی نامیده شده است با تولید محصولات لبنی، گوشت و صنایع دستی به عنوان جامعه‌ای مولد در زمینه تحقق منویات رهبری گام برمی‌دارند.

شاکری از خرید یک هزار و 500 تن جو توسط شرکت تعاونی عشایر استان کرمان خبر داد و بیان کرد: عشایر می‌توانند این محصول را با قیمت مناسب خریداری کنند و محصول جو خریداری شده با قیمت ارزان‌تری در اختیار اعضای تعاونی قرار می‌گیرد.

وی از عشایر خواست تا نسبت به بیمه خانوارها و همچنین دام‌های خود اقدام کنند و افزود: با بهره‌مندی از مزایای بیمه حاشیه امنیت بیشتری برای عشایر ایجاد می‌شود.

شاکری برگزاری جشنواره عشایر را یکی از ضرورت‌های جامعه عشایری خواند و گفت: عشایر در تمام جشنواره‌های فرهنگی و هنری استان کرمان حضور فعالی دارند و استقبال مردم از غرفه‌های مربوط به عشایر بسیار مطلوب است.

این مسئول با اشاره به برگزاری مسابقات شتردوانی و جشنواره‌های بسیج عشایر و برنامه‌های ورزشی ویژه عشایر عنوان کرد: برگزاری این برنامه‌ها طی سال جاری پررنگ‌تر می‌شود.

شاکری بیان کرد: تمام طرح‌های مصوب سفر رهبری برای عشایر کرمان با 5 هزار و 239 میلیون ریال اعتبار و طرح‌های مصوب سفر رئیس جمهوری به استان کرمان با یک هزار و 920 میلیون اعتبار اجرایی شده است. 

وی افزود: بیشترین جمعیت عشایر در شهرستان‌های بافت، ارزوئیه، رابر، سیرجان، بردسیر، بم، ریگان، فهرج، نرماشیر، کوهبنان، زرند، شهربابک و رفسنجان حضور دارند و 30 درصد جمعیت عشایری کرمان در شهرستان‌های بافت، رابر و ارزوئیه است.

شاکری با بیان اینکه عشایر دو مدل کوچ را انجام می‌دهند، بیان کرد: عشایر درون‌کوچ در شهربابک، بخشی از بم، کوهبنان و زرند زندگی می‌کنند که در فصل‌های دارای آب و هوای مناسب در دامنه طبیعت زندگی می‌کنند و در فصل سرما به مناطق روستایی و یا مناطق دیگر شهرستان‌ها می‌روند.

وی گفت: عشایری که کوچ بلند را انجام می‌دهند گاهی 500 کیلومتر مسیر را از شهرستان‌های بردسیر، بافت، رابر و سیرجان به سمت رودان و حاجی‌آباد استان هرمزگان و یا شهرستان‌های ارزوئیه، کهنوج و فاریاب استان کرمان می‌پیمایند.

انتهای پیام/80019/غ/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول