اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر‌کل امور عشایری کرمان ‌عنوان کرد

تولید 120 هزار تن گوشت قرمز توسط عشایر کرمان

خبرگزاری فارس: مدیرکل امور عشایری استان کرمان گفت: عشایر استان کرمان سالانه 120 هزار تن گوشت قرمز تولید می‌کنند.

تولید 120 هزار تن گوشت قرمز توسط عشایر کرمان

علیرضا شاکری امروز در سفر به کوهبنان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: کوهبنان به عنوان یکی از نقاط قابل توجه در زمینه دامپروری و محصولات دامی ‌استان کرمان است و عشایر جامعه سوم تولیدی کشور هستند و وظیفه همه است برای ساماندهی و ارائه خدمات به عشایر و دام آنان اقداماتی انجام دهند.

وی ابراز داشت: در آمار سرشماری ملی سال 87 آمار عشایر شهرستان‌های کوهبنان و زرند به صورت ادغام ارائه شد، اما طی چند ماه گذشته با پیگیری‌‌های مستمر فرماندار شهرستان نمایندگی امور عشایری کوهبنان امروز راه‌اندازی شد.

شاکری تصریح کرد: نمایندگی شهرستان نسبت به شناسایی و سرشماری عشایر در نخستین فرصت تلاش می‌‌کند و طی همایشی که با حضور عشایر کوهبنان برگزار می‌شود، نسبت به شناسایی و انتخاب معتمدان و سران عشایر اقدام می‌شود.

وی عنوان کرد: در همین راستا با هماهنگی فرمانداری و سازمان تعاون روستایی نسبت به تخلیه جو و سایر اقلام مورد نیاز دام عشایر اقدام می‌شود و با تشکیل شرکت‌های تعاونی عشایر شهرستان‌های شمالی استان در نخستین فرصت نسبت به عضو‌گیری از عشایر گام بر می‌داریم.

شاکری افزود: در حال حاضر عشایر استان کرمان در قالب 22 هزار و 546 خانوار با جمعیتی بالغ بر 120 هزار نفر پراکنده هستند که حدود 14 هزار و 526 خانوار در شمال استان زندگی می‌کنند.

وی بیان کرد: عشایر استان سالانه 120 هزار تن گوشت قرمز تولید می‌کنند و با توجه به اینکه عشایر در حال حاضر بالغ بر 3 میلیون دام سبک و 12 هزار دام سنگین را در اختیار دارند‌ در مجموع در کل کشور 25 درصد از گوشت قرمز مصرفی توسط این قشر زحمتکش تولید می‌شود.

مدیر‌کل امور عشایری استان کرمان خاطر‌نشان کرد: در حال حاضر میزان پراکندگی جمعیت بیشتر در شهرستان‌های بافت‌، رابر‌، ارزوئیه‌، بم‌، سیرجان‌، ریگان‌، بردسیر‌، شهربابک‌، رفسنجان‌، کوهبنان و راور است به طوری که یک سوم جمعیت عشایری در سه شهرستان بافت‌، رابر و ارزوئیه و مابقی در سایر نقاط زندگی می‌کنند.

وی خشکیدن بسیاری از چشمه‌سارها و منابع آب سطحی در دشت‌ها همچنین عرصه‌های طبیعی به دلیل کاهش نزولات جوی‌ طی چند‌سال اخیر‌، افزایش قیمت نهادها و علوفه‌، نداشتن خرید تضمینی محصولات تولیدی‌، قرارگرفتن عشایر در مناطق کمتر توسعه یافته همچنین عدم وجود زیر‌ساخت‌های فرهنگی‌، اقتصادی و کم برخوردار از امکانات رفاهی‌، پراکندگی عشایر‌، برخوردار نبودن کامل عشایر از خدمات بیمه‌ای ‌را از مهم‌ترین مشکلات عشایر عنوان کرد‌.

شاکری گفت: ساماندهی عشایر، مرمت چشمه‌ها‌، قنات‌ها و آبرسانی سیار، تامین آب آشامیدنی سالم، برق‌رسانی‌، زیر‌سازی و مرمت جاده‌های قابل دسترسی،‌ تامین آب ‌سرویس‌های بهداشتی‌، استفاده از انرژی‌های نو در حمام‌ها از جمله خدماتی است که برای عشایر انجام شده است‌.

وی افزود: در زمینه توانمند‌سازی و آگاهی دادن به عشایر با همکاری جهاد کشاورزی و فنی و حرفه‌ای اقدام به برگزاری کلاس‌های آموزشی فنون دامداری کرده‌ایم که مورد استقبال بسیار خوب آنان واقع شد.

شاکری گفت: در رابطه با ساماندهی دانش‌آموزان با همکاری آموزش و پرورش عشایر استان گام‌های موثری برداشته شده که در این راستا مقرر شد نسبت به آموزش صنایع دستی و راه‌های مقابله با بیماری‌های مشترک بین انسان و دام ‌در کنار یادگیری دروس و سرفصل‌های آموزشی اقدام شود.

انتهای پیام/ 80012/غ/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول