اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس پژوهشکده کلام اهل بیت(ع) مؤسسه دارالحدیث:

فرهنگ توصیفی کلام اهل بیت(ع) منتشر می‌شود

خبرگزاری فارس: رئیس پژوهشکده کلام اهل بیت(ع) مؤسسه دارالحدیث از تدوین فرهنگ توصیفی کلام اهل بیت(ع) خبر داد.

فرهنگ توصیفی کلام اهل بیت(ع) منتشر می‌شود

حجت‌الاسلام محمدتقی سبحانی با اشاره به پروژه دوره نخست کلام امامیه به عنوان یکی از پروژه‌های تحقیقاتی پژوهشکده کلام اهل بیت(ع) اظهار کرد: در این طرح پنج قرن ابتدایی کلام امامیه در قالب سه مدرسه کوفه، قم و بغداد بررسی و تحقیق می‌شود.

وی ادامه داد: اکنون تدوین مقالات علمی پژوهشی کلام امامیه مدرسه بغداد مرحله نهایی را سپری می‌کند و امیدواریم تا پایان سال جاری منتشر شود.

رئیس پژوهشکده کلام اهل بیت(ع) مؤسسه دارالحدیث عنوان داشت: مقالات کلام امامیه مدرسه قم در مرحله کارگاه نگارش بوده و مقالات کلام امامیه مدرسه کوفه در مرحله بازآموزی است.

وی خاطرنشان کرد: مقایسه محتوایی کلام امامیه بین مدرسه کوفه و بغداد مشتمل بر هشت پایان‌نامه در قالب نگارش جدید به زودی برای نشر ارسال می‌شود.

سبحانی با اشاره به دیگر فعالیت‌های پژوهشکده کلام اهل بیت(ع) گفت: تدوین متون درسی دوره تاریخ کلام نخستین از دیگر فعالیت‌های این پژوهشکده بود که اکنون در حال انجام است.

وی به اهمیت فعالیت مطالعاتی در حوزه مطالعات مستشرقان اشاره کرد و افزود: شش نفر از فارغ‌التحصیلان دانشگاه قرآن و حدیث که نسبت به این موضوع گرایش داشته‌اند و دوره آموزش مقدماتی، بازآموزی و زبان تخصصی را زیر نظر استادان متخصص گذرانده‌اند مشغول نگارش مقالاتی در این زمینه هستند.

رئیس پژوهشکده کلام اهل بیت(ع) مؤسسه دارالحدیث ادامه داد: با استفاده از مقالات تدوین شده در زمینه مستشرقان کتاب درسی برای معرفی جریان‌های مستشرقان با رویکرد کلامی تدوین می‌شود.

وی تدوین فرهنگ‌نامه‌ توصیفی کلام اهل ‌بیت(ع) را از دیگر فعالیت‌های این پژوهشکده ذکر کرد و افزود: این فرهنگ‌نامه در راستای ارائه تمام واژگان کلامی و معارف موجود در حدیث اهل ‌بیت(ع) به صورت یک فرهنگ‌نامه تخصصی تدوین می‌شود.

سبحانی یادآور شد: محققان با استفاده از این فرهنگ‌نامه ضمن جست‌وجوی هر واژه‌ کلامی در معارف حدیثی می‌توانند مفهوم آن اندیشه‌ها را از روایات استخراج کنند.

انتهای پیام/78003/خ/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول