اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر حوزه علمیه گلستان:

توجه به قیامت، انسان را از لغزش‎ها باز می‎دارد

خبرگزاری فارس: عضو شورای حوزه علمیه گلستان گفت: یکی از مباحث بازدارنده برای انسان، توجه به قیامت و عذاب اخروی است که باعث می‎شود انسان از لغزش‎های پیش رو جلوگیری کرده و راه درست را بپیماید.

توجه به قیامت، انسان را از لغزش‎ها باز می‎دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان به نقل از روابط عمومی حوزه علمیه استان گلستان، حجت‎الاسلام مصطفی ملکی در نشستی اخلاقی با طلاب مدرسه علمیه آیت‎الله خامنه‎ای علی‎آبادکتول اظهار داشت: انسان از راه‎های گوناگونی می‎تواند خداوند متعال را بشناسد و باید در این مسیر سعی و تلاش کند.

وی یکی از راه‎های شناخت خداوند متعال را «طبیعت» دانست و ابراز داشت: گردش منظم ماه و زمین، طلوع و غروب منظم خورشید، وجود خود آسمان و زمین و ... از مسائلی است که می‎توان در آن تفکر کرد و حضرت حق را شناخت.

مدیر حوزه علمیه استان گلستان با اشاره به مصرعی از شعر مولوی که آورده است، «آفتاب آمد دلیل آفتاب»، خاطرنشان کرد: از دیگر راه‎های شناخت حضرت حق، وجود خود خداوند متعال است و انسان باید به وسیله وجود خود او این شناخت را به دست آورد.

عضو شورای حوزه علمیه استان گلستان با اشاره به این روایت که آمده است من عرف نفسه، فقد عرف ربه تصریح کرد: اگر انسان بتواند خود را بشناسد، خدای خویش را نیز شناخته و در این روایت نیز آمده است که کسی که عارف به خود شد، به خدای خویش نیز عارف خواهد شد.

طلاب شناخت روح خود را به دیگران نیز انتقال دهند

این استاد حوزه با بیان اینکه انسان متشکل از روح و جسم است گفت: روح انسان نیز همانند جسم نیاز به تشریح داشته و شما طلاب عزیز باید با شناخت روح خود، این شناخت را به دیگران نیز انتقال دهید.

ملکی با اشاره به اینکه روح انسان متشکل از چهار قوای عاقله، غضبیه، شهویه و وهمیه است افزود: قوه عاقله، قوه‎ای است که مصالح و مفاسد انسان را تشخیص می‎دهد و ما باید سه قوای دیگر را تحت فرمان و اختیار قوای عاقله در بیاوریم تا بتوانیم زندگی سعادتمند داشته باشیم چراکه سه قوای دیگر به تنهایی مشکلاتی را برای انسان به وجود آورده و زمانی این سه قوا برای انسان منفعت‎ساز است که تحت فرمان قوه عاقله در بیایند.

وی با اشاره به اینکه حیوانات به غیر از قوه عاقله، سه قوه دیگر را در اختیار دارند اظهار داشت: انسان با داشتن قوه عاقله به تکامل رسیده و زمانی این پیشرفت و تکامل برای انسان حاصل می‎شود که ریاضت کشیده و سه قوه دیگر را تحت اختیار قوه عاقله قرار دهد.

فرصت‎های عمر هر انسان بهترین زمان برای خودسازی است

مدیر حوزه علمیه استان گلستان با اشاره به اینکه طلاب باید از این فرصت که در حجره‎ها بوده و مشغول به تحصیل هستند، کمال استفاده را کنند ابراز داشت: عدم استفاده از فرصت‎های موجود، حسرت را برای شما عزیزان به دنبال خواهد داشت و این روزهایی که از عمر شما می‎گذرد، بهترین زمان خودسازی است.

عضو شورای حوزه علمیه استان گلستان با تأکید بر مطالعه کتاب معراج‎السعاده ملااحمد نراقی، خاطرنشان کرد: در این کتاب پرمحتوا، مباحث زیبا و نافذی بیان شده که باید با مطالعه آن استفاده لازم را از مباحث آن ببرید.

این استاد حوزه با تأکید بر توجه به قیامت و عذاب آخرت، تصریح کرد: یکی از مباحث بازدارنده برای انسان، توجه به قیامت و عذاب اخروی است که باعث می‎شود انسان از لغزش‎های پیش رو جلوگیری کرده و راه درست را بپیماید.

شایان ذکر است، در پایان این نشست، مدیر حوزه علمیه استان به پرسش‎های طلاب مدرسه علمیه آیت‎الله خامنه‎ای علی‎آباد کتول پاسخ داد.

انتهای پیام/2307/ر/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول