اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

توسط مرکز تحقیقات رایانه‌ای حوزه علمیه اصفهان

شور قیامت به تصویر کشیده شد

خبرگزاری فارس: مدیر مرکز تحقیقات رایانه‌ای حوزه علمیه اصفهان از برگزاری نمایشگاه نقاشی «ترجمه تصویری قرآن کریم با موضوع قیامت» توسط این مرکز در ماه مبارک رمضان خبر داد.

شور قیامت به تصویر کشیده شد

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، حجت‌الاسلام سیداحمد سجادی صبح امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه درباره نمایشگاه «آیات قیامت در قرآن» اظهار کرد: در این نمایشگاه 114 تابلو از قیامت براساس آیات قرآن و روایات اسلامی با تکنیک رنگ‌ و روغن به نمایش درآمده است که پنج بخش دارد.

وی افزود: تابلوهای بخش نخست این نمایشگاه اشاره به زندگی و قبر دارد و بخش دوم به موضوع برپایی قیامت و زلزله عظیم الهی اشاره دارد.

مدیر مرکز تحقیقات رایانه‌ای تصریح کرد: در بخش سوم به موضوع محشر و برزخ پرداخته شده و تابلوهای نقاشی اشاره به برانگیخته شدن از قبور و پرونده اعمال و تجسم اعمال دارد و با ورود به بهشت و جهنم این بخش به پایان می‌رسد.

وی ادامه داد: در بخش چهارم به جهنم پرداخته شده و تابلوهای آن موضوع دوزخ را به تصویر کشیده است و بخش پایانی نیز مربوط به بهشت است.

سجادی تاکید کرد: تابلوهای هر مرحله شامل حالات انسان‌های خوب و بد در زمان‌های یاد شده است و آیات قران کریم مرتبط با نقاشی و به همراه ترجمه در کنار تابلوها قرار گرفته است.

وی افزود: این تابلوها حاصل پنج سال کار تحقیقاتی و پژوهشی محققان حوزوی درباره قرآن کریم است و آیاتی انتخاب شده که قابلیت به تصویر کشیدن را دارد.

مدیر مرکز تحقیقات رایانه‌ای حوزه علمیه اصفهان تصریح کرد: پس از تحقیقات لازم موضوع‌های مورد نظر به سرپرست گروه نقاشان تحویل داده شد و مطابق سیر بیان شده در قرآن کریم این تابلوها به تصویر کشیده شد.

وی درباره چگونگی هماهنگی گروه نقاشان گفت: اعضای گروه نقاشان هم‌زمان با یکدیگر کار می‌کردند و در برخی موارد سرپرست گروه نقاشان به مدت 40 روز در حال بررسی تفسیرهای مختلف بوده است تا به دقیق‌ترین برداشت از آیه مورد نظر دست پیدا کند.

سجادی درباره میزان تطابق نقاشی‌ها با قرآن کریم گفت: از دیدگاه من درصد این تطابق زیاد است و می‌توان گفت 90 و یا حتی 100 درصد آن با آیات قرآن کریم تطابق دارد و حداکثر چیزی است که از این آیات می‌توان تصور کرد.

وی افزود: با توجه به عقلانی بودن چنین مباحثی، محسوس کردن آنها به کمک نقاشی کار بسیار سختی بود، اما سرپرست گروه با مطالعات بسیار در آیات و تفسیرها سعی کرده است تا نزدیک‌ترین برداشت از این آیات را به تصویر بکشد که در کار خود موفق عمل کرده است.

مدیر مرکز تحقیقات رایانه‌ای با اشاره به اینکه بیشتر کار نقاشی این نمایشگاه با سرپرست گروه بوده، اظهار کرد: هم‌چنین سرپرست اصلی براساس طرح‌های ارائه شده در ابتدا اتودی به محققان عرضه می‌کرد و پس از تایید یا تصحیح کار رنگ‌آمیزی رنگ و روغن اثر را آغاز می‌کرد.

وی با اشاره به چگونگی رسیدن به ایده برگزاری این نمایشگاه تاکید کرد: پیش از این توسط مرکز تحقیقات رایانه‌ای حوزه علمیه اصفهان «مثل‌های قرآنی» به تصویر کشیده شده بود و با توجه به تأثیرگذاری بیشتر رسانه و تصویر تصمیم گرفتیم در اقدامی جدید یکی از مهم‌ترین موضوع‌های دینی برای هر شخص یعنی قیامت را در قالب نقاشی به نمایش در آوریم.

سجادی درباره میزان استقبال از این نمایشگاه گفت: این نمایشگاه در طول پنج روز برگزاری با استقبال مناسب دانشجویان، دانش‌آموزان و عموم مردم همراه بوده است.

وی با بیان اینکه این نمایشگاه تاکنون در شهرهای مختلف داخلی و خارجی مانند مشهد، تهران، قم، ونیز و آنکارا به نمایش گذاشته شده است، گفت: این نمایشگاه در دو کشور ترکیه و ایتالیا بازخورد خوبی داشته زیرا مبنای آن آیات قرآنی بوده است.

مدیر مرکز تحقیقات رایانه‌ای ادامه داد: در آینده کتابی از تصاویر این نمایشگاه به چاپ می‌رسد که به 180 کتابخانه در تمام دنیا فرستاده می‌شود.

به گزارش فارس، نمایشگاه نقاشی «آیات قیامت در قرآن» تا 25 مردادماه هر روز از ساعت 10 صبح تا 11 شب در هتل عباسی اصفهان واقع در خیابان آمادگاه برپاست.

انتهای پیام/غ10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول