به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، ایرج بصیری ظهر امروز در دومین جشنواره درسپژوهی، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را نقطه عطفی در تاریخ آموزش و پرورش قلمداد کرد و اظهار داشت: این سند، سند رشد توسعه آموزش و پرورش محسوب میشود که در آن بخشهای مختلفی قابل بررسی است.
وی با بیان اینکه سند تحول بنیادین مأموریتها، چالشها، اهداف و راهکارهای اجرایی آموزشی را در بخشهای مختلف مورد توجه قرارداده عنوان کرد: این سند حاصل سالها مطالعه، پژوهش و تحقیق حوزه و دانشگاه است که در راهکارهای اجرایی نیز به خوبی ورود پیدا کرده است.
رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی همدان با اشاره به سخن مقام معظم رهبری در دیدار با معلمان مبنی بر اینکه سند تحول بنیادین مانند نسخه پزشک است، ابراز کرد: این فرآیند، فرآیندی ارزشی است که به ارتقای مهارتهای حرفهای و دانش معلمان میانجامد.
وی ارتقای توانمندیهای معلمان برای مشارکت در برنامهریزی، توسعه پژوهشگری، تقویت انگیزه، استفاده از انگیزههای نخبگان، گسترش فرهنگ تفکر و پژوهش، مشارکت معلمان در برنامهریزیهای درسی و تأکید بر روشهای تدریس را از جمله رویکردهای سند تحول بنیادین برشمرد.
بصیری خاطرنشان کرد: استانها باید با برنامهریزی دقیق راهکارهای ارائه شده در سند تحول بنیادین را به برنامههای عملیاتی مبدل کنند که در راستای تحقق این مهم باید درسپژوهی را مورد توجه قرار داد.
وی بیان کرد: مطالعات و برنامههای انجام شده در همدان حاکی از آن است که ساز و کار درسپژوهی در ارتقای دانش معلمان بسیار تأثیرگذار است چرا که درسپژوهی در واقع عمل به نسخه سند بنیادین است.
رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی همدان تصریح کرد: درسپژوهی مانند نخ تسبیح همه مؤلفههای نظام تربیت را به هم متصل کرده و با این وصف معلمان طلایهداران اجرای آن هستند.
وی با اشاره به اجرای نخستین جشنواره درسپژوهی در استان همدان خطاب به معلمان حاضر در جلسه گفت: پس از اجرای موفق این طرح در سال گذشته طرح اجرایی شما به عنوان کاری ارزشمند در دستور کار سازمان آموزش و پرورش قرار گرفته است.
بصیری در پایان سخنانش یادآور شد: درسپژوهی تجلی اهتمام و اراده معلمان فرهیختهای است که با اندیشه ناب و پویا در تحقق اهداف سند تحول بنیادین و ارتقای مهارتهای حرفهای و دانش گام برمیدارند.
انتهای پیام/89004/غ/ژ1001