اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

متکی در جمع خبرنگاران:

سیاست‌های هسته‌ای در دولت هشتم دچار رکود شد

خبرگزاری فارس: عضو جبهه اصولگرایان گفت: سیاست‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران در دولت هشتم دچار رکود شد.

سیاست‌های هسته‌ای در دولت هشتم دچار رکود شد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، منوچهر متکی صبح امروز در جمع خبرنگاران در مشهد با بررسی سیاست‌های خارجی دولت نهم و دهم اظهار داشت: در بحث رویکردها و استراتژی‌های اتخاذی سیاست خارجی پس از انقلاب، سه دولت هشت ‌ساله را می‌توان بررسی کرد.

وی افزود: دولت هاشمی رفسنجانی، دولت خاتمی و دولت احمدی‌نژاد از حیث روابط خارجی دارای راهبردهای متفاوتی در هر دوره بوده‌اند.

متکی با بیان اینکه چهار سال نخست دولت هاشمی رفسنجانی در باب سیاست خارجی، مواضع رادیکالی بود، خاطر نشان کرد: در چهار سال نخست مواضع هاشمی نسبت به سیاست‌های خارجی مواضعی رادیکالی بوده اما در دولت دوم خود یعنی دولت ششم تغییرات تاکتیکی در مناسبات کشور با غرب ایجاد کرده بود.

وی دولت هشت ساله اصلاحات را دولت تنش‌زدا در سیاست خارجی توصیف کرد و گفت: دولت خاتمی از ابتدای ریاست‌ جمهوری خود نگاه بر تعامل با غرب داشت و سیاست زمان خود را سیاست لبخند و تنش‌زدا معرفی کرد.

متکی اذعان داشت: در هشت سال اصلاحات عناوین ثابتی چون دموکراسی، موضع ایران در مسائل خاورمیانه، سلاح‌های کشتار جمعی و حقوق بشر با عنوان چالش با غرب معرفی می‌شدند.

عضو جبهه اصولگرایان تصریح کرد: ایران در دوران اصلاحات در سیاست‌ خارجی خود رویکرد غیر رادیکالی مبتنی بر تعامل با غرب را اتخاذ کرده بود.

وی از سیاست خارجی دولت نهم و دهم با عنوان سیاستی تنش‌زدا و تهاجمی با غرب یاد کرد و گفت: در دوره ریاست‌ جمهوری احمدی‌نژاد شاهد سوزن‌بانی جدید و تغییر در سیاست‌های خارجی کشور هستیم.

متکی سیاست خارجی دولت احمدی‌نژاد را در ظاهر رویکرد رادیکالی دانست و خاطر نشان کرد: سیاست خارجی در دولت نهم و دهم سیاستی همراه با تهاجم نرم‌افزارانه است.

وی با تاکید بر اینکه روابط خارجی باید به شکل متوازن صورت گیرد گفت: در گذشته روابط خارجی در حوزه صنعت، اقتصاد و کشاورزی در ارتباط با آمریکا و انگلیس خلاصه می‌شد.

عضو جبهه اصولگرایان گفت: امروز کشور بیش از هر دوره‌ای استقلال را تجربه کرده و در این راستا مبنای روابط خارجی خود را کشورهای همسایه قرار داده و بر گسترش روابط آسیایی مبادرت ورزیده است.

متکی اظهار داشت: در سیاست خارجی و روابط خارجی باید متنوع‌سازی کنیم و نوعی توازن و تعادل را با هوشمندسازی مناسبات در نظر بگیریم.

وی تلاش برای ثمربخشی بخش هسته‌ای کشور را در ماه‌های پایانی دولت هشتم دانست و یادآور شد: با تعلیق چند ماهه در بخش انرژی هسته‌ای کشور، بروز و ظهور این دستاورد در ابتدای دولت نهم شکل گرفت.

عضو جبهه اصولگرایان تصریح کرد: پس از ارسال بسته پیشنهادی سازمان ای.یو.تری در دولت هفتم با وجود مذاکرات انجام شده شاهد این مسئله بودیم که در بسته پیشنهادی این سازمان که متشکل از سه کشور آمریکا، انگلیس و آلمان بود، سخن از همه چیز به میان آمده بود اما نیم نگاهی هم به حق ایران در غنی‌سازی اورانیوم نشده بود.

وی افزود: در پایان دولت هشتم، فعالیت هسته‌ای به رکود و تعلیق درآمد که بازبینی دوباره بخش‌های هسته‌ای نطنز و اصفهان را دوباره راه‌اندازی کرده و برخلاف هدف نظام سلطه امروز ایران یکی از سرآمدان غنی‌سازی اورانیوم تلقی می‌شود.

متکی ایران را حامی جهان اسلام و جهان منطق دانست و گفت: ایران اسلامی در تمام حوزه‌ها در دیپلماسی و روابط خارجی خود خواستار مناسبات، مذاکرات و تعاملات بر مبنای قدرت منطق امام راحل است.

انتهای پیام/70002/صا/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول