اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در گفت‌وگو با فارس تشریح شد

سیاست روسیه نسبت به برنامه هسته‌ای ایران/ محتاطانه و منافع محور

خبرگزاری فارس: دبیر جبهه حامیان ولایت استان مازندران سیاست روسیه در مقابل برنامه هسته‌ای ایران را محتاطانه و منافع محور عنوان کرد.

سیاست روسیه نسبت به برنامه هسته‌ای ایران/ محتاطانه و منافع محور

کوروش گرجی امروز در گفت‌وگوی تفضیلی با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان میاندرود با اشاره به سابقه طولانی ساخت نیروگاه اتمی در ایران گفت: ساخت نیروگاه اتمی بوشهر یکی از آن مواردی است که در ابتدا قرار بود توسط متخصصان آلمانی ساخته شود اما پس از انقلاب به دلایل مختلف سیاسی به تعویق افتاد.

دبیر جبهه حامیان ولایت استان مازندران در ادامه با بیان اینکه در سال‌های پس از انقلاب و در اواسط دهه 1990 روسیه و ایران درباره ساخت و بهره‌برداری تمام نیروگاه تا سال 2006 به توافق رسیدند، تصریح کرد: این طرح همواره با مخالفت‌های شدید آمریکا مواجه شد و آمریکائی‌ها ادعا می‌کردند این فعالیت با قرارداد عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای مغایر است.

وی در ادامه به تلاش‌های بی‌وقفه آمریکا برای توقف همکاری ایران و روسیه در زمینه هسته‌ای اشاره کرد و افزود: این فشارها تاکنون به نتایج مطلوب طرف آمریکایی نرسیده است زیرا آن با منافع درازمدت روسیه در تضاد است.

*روس‌ها ایران بدون سلاح هسته‌ای را قوی و مهم می‌دانند

گرجی با اشاره به نگاه تحلیل‌گران روس در این رابطه ادامه داد: آنها معتقدند علاقه روسیه به برنامه هسته‌ای ایران نه تنها به ساخت نیروگاه اتمی بوشهر بلکه به ایرانی است که یکی از کشورهای در حال توسعه است همچنین راهی که ایران در زمینه برنامه هسته‌ای انتخاب کرده نه تنها بر اوضاع منطقه اثر می‌گذارد بلکه آینده جهانی کنترل عدم گسترش سلاح‌های هسته‌ای را نیز تعیین می‌کند.

دبیر جبهه حامیان ولایت استان مازندران در بیان دیگر زوایای دیدگاه تحلیلگران روس افزود: این تحلیل‌گران همچنین معتقدند که در زمینه هسته‌ای ممکن است متخصصان آمریکایی جای آنها را بگیرند و درست نیست ایران غیر هسته‌ای از اسرائیل هسته‌ای تهدیدآمیزتر جلوه کند.

وی با بیان اینکه ایران اسلامی به عقیده کارشناسان روس یک قدرت منطقه‌ای است که از منابع انسانی لازم و فناوری‌های جدید برخوردار است گفت: اقتصاد در حال پیشرفتی دارد که می‌تواند بدون داشتن سلاح هسته‌ای جوابگوی سیاست دفاعی خود باشد.

گرجی امضای موافقت‌نامه روسی ایرانی درباره تحویل سوخت هسته‌ای برای نیروگاه اتمی بوشهر را با علم روس‌ها به مجموع این جوانب دانست و تصریح کرد: این توافق‌نامه حتی دور جدیدی از تنش بین آمریکا و روسیه را برانگیخت و پیش‌نویس قطعنامه‌ای درباره «مجازات روسیه» در مجلس سنای آمریکا بررسی شد.

*سیاست امتیازگیری روسیه در قبال منازعات منطقه‌ای

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تصریح کرد: روسیه در این سال‌ها همواره سعی کرده با توجه به منافع ملی خود از منازعه‌های منطقه‌ای در امتیازگیری دو یا چند جانبه هم از طرف ایران و هم آمریکا حداکثر استفاده را به عمل آورد و آنها تنها کشوری هستند که در دهه 1990 در زمینه هسته‌ای با ایران همکاری کرده و به سبب این همکاری‌ها مورد انتقاد شدید آمریکا نیز قرار گرفته است.

گرجی در تشریح سیاست امتیازگیری روس‌ها تصریح کرد: روسیه از طرفی حاضر نیست که منافع خود را با غرب به دلیل برنامه هسته‌ای ایران بگسلد اما از طرف دیگر سعی دارد تا در رقابت استراتژیک از صحنه بیرون نرود، آنها از یک طرف سعی کردند که به توسعه روابط اقتصادی و تجاری سودمند با ایران ادامه داده و از وضع یا تاثیر تحریم‌های شدیدی که بخش اقتصادی را هدف قرار می‌دهد جلوگیری به عمل آورند اما از طرف دیگر با غرب در موافقت با تحریم‌ها سرانجام کار همسو شده است.

* پرهیز از انتخاب بین غرب و ایران

وی با بیان این فرضیه که روابط ایران و روسیه از جمله در پرونده هسته‌ای ایران نه در چارچوب یک مشارکت استراتژیک، بلکه در قالب همکاری‌های احتیاط ‌آمیز است که منافع روسیه را نیز در بردارد، تصریح کرد: هدف اصلی روسیه از حمایت برنامه هسته‌ای ایران این است که نمی‌خواهد بازار پرسود و منفعت ایران را که جای خالی آمریکا نیز در آن وجود دارد از دست دهد در حقیقت تلاش روسیه در این سال‌ها همواره پرهیز از انتخاب بین غرب و ایران بوده است، روسیه در مورد برنامه هسته‌ای به دنبال منافع ملی خویش بوده و این‌گونه نیست که تحت هر شرایطی از ایران حمایت کند.

دبیر جبهه حامیان ولایت استان مازندران ادامه داد: نکته اینجاست که روسیه حاضر نیست که یک ایران هسته‌ای قدرتمند را در کنار مرزهای خود و در همسایگی با کشورهای آسیای میانه بپذیرد و در نهایت با ایران در زمینه اقتصادی و اعمال نفوذ در اینگونه کشورها به رقابت بپردازد.

وی افزود: به اعتقاد برخی صاحب‌نظران اگر روسیه در برنامه صلح‌آمیز هسته ایران تردید کند به تجدیدنظر در همکاری خود با ایران پرداخته و با کشورهای غربی به طور کامل همسو خواهد شد اما سیاست رسمی دولت روسیه نیز در این سال‌ها همواره تاکید بر حق حاکمیت دولت ایران و پایبندی ایران به مقررات ان.پی.تی و منشور ملل متحد و هزینه‌ساز نبودن این پرونده برای روابط آن کشور با غرب بوده است.

گرجی در پایان با بیان اینکه کارشناسان این رفتار روس‌ها را در مخالفت‌های اولیه آنان با غرب در زمینه پرونده هسته‌ای و سرانجام موافقت آرام این کشور با غربی‌ها برای ارجاع و توافق بر سر قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحده مشاهده کرده‌اند، تصریح کرد: هیچ کشوری منافع درازمدت خود را فدای کشور دیگری نخواهد کرد و مطمئنا بهترین راه ادامه همان سیاست «نه شرقی و نه غربی» است که اساس تشکیل جمهوری اسلامی و دلیل میزان بالای استقلال سیاسی کشور در این سه دهه بوده است.

انتهای پیام/2296/ع/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول