اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس کانون وکلای دادگستری استان اردبیل:

200 وکیل پایه یک عضو کانون وکلای اردبیل هستند

خبرگزاری فارس: رئیس کانون وکلای دادگستری استان اردبیل گفت: در حال حاضر 200 وکیل پایه یک در استان اردبیل عضو کانون وکلای دادگستری این استان هستند که ارتباط و فعالیت نزدیکی با این مرکز دارند.

200 وکیل پایه یک عضو کانون وکلای اردبیل هستند

رضا زرعی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل، اظهار داشت: 70 کارآموز و 25 پذیرش شده جدید داریم که امیدواریم با اضافه شدن این تعداد وکیل تا حد امکان بتوانیم خدماتی مطلوب به هموطنان ارائه کنیم.

وی با یادآوری اینکه اردبیل از لحاظ پذیرش و تربیت وکیل و مشاوران حقوقی در مجموع با فعالیت 600 نفر اشباع شده است، تصریح کرد: در کشور انگلستان به ازای هر هزار نفر یک وکیل وجود دارد در حالی که ما نمی‌توانیم با توجه به موقعیت و شرایط متفاوت و ویژگی‌های فرهنگی، اجتماعی خودمان را با این کشور مقایسه کنیم و بخواهیم در این زمینه کورس رقابتی بگذاریم.

زرعی با یادآوری اینکه صیانت و حفاظت از حق و حقوق مردم وظیفه اصلی یک قاضی و وکیل زبده در نظام اسلامی است، خاطرنشان کرد: 40 درصد وکلای ما خانم و 60 درصد نیز آقا هستند که در حوزه‌های مختلف فعالیت دارند.

این مسئول با یادآوری اینکه از سال 90 ریاست کانون را به عهده گرفته و در دو دوره گذشته نایب رئیس بوده است، اضافه کرد: در حال حاضر کانون وکلای استان دارای ساختمان مستقلی است که ارائه خدمات به مردم به راحتی و شایستگی صورت می‌گیرد.

وی با یادآوری اینکه کانون قصد دارد همسو با سایر استان‌ها نشریه تخصصی را چاپ و منتشر کند، بیان کرد: مطالب وکلای ما در نشریات استان‌های اصفهان، گیلان و آذربایجان شرقی چاپ می‌شود که ما در صدد هستیم این عیب و ایراد را نیز برطرف کنیم.

* ارائه خدمات قضایی در قالب وکیل معاضدتی برای ناتوانان مالی

رئیس کانون وکلای دادگستری استان اردبیل در ادامه سخنان خود یادآور شد: افرادی که تمکن مالی ندارند در پرونده‌های حقوقی و قضایی برای آنها وکیل معاضدتی با همراهی کانون در نظر گرفته می‌شود که البته این موضوع با وکالت تسخیری تفاوت دارد.

زرعی در ادامه گفت:‌ ما از گذشته‌های دور بحث وکالت را با توجه به مباحث مطرح شده و روحیه آزادی‌خواهی و زیر بار ظلم و ستم نرفتن مردم شاهد بودیم به طوریکه از سال 1305 و همزمان با مشروطیت بحث وکالت مطرح شده و قانون مستقل کانون وکلا به تأیید نهایی رسیده است.

وی افزود: به صورت رسمی از هفتم اسفندماه 1333 کانون وکلا در این کشور فعالیتش را آغاز کرده و در طول تاریخ توانسته است استقلال خود را به رغم تحمیل فشارها و تهدیدها حفظ کند.

زرعی تصریح کرد: وکیل در طول تاریخ با حفظ استقلال و دفاع آزادانه‌ای که از حق و حقوق ملت داشته، توانسته است جایگاه خودش را حفظ کند و از هرگونه زور و تهدید و فشار به دور بوده است.

این مسئول وکیل آزاد، مستقل و با اختیار تام را برجسته‌ترین شاخصه وکالت مطلوب و مناسب عنوان کرد و اظهار داشت: اینکه وکیل بخواهد گوش به فرمان و تابع نظر دیگران باشد و از قسم‌نامه خود دور شود، جای گله‌مندی و ناراحتی است چرا که وکیل مستقل می‌تواند بدون وابستگی خاص از حق و حقوق ملت در تمام صحنه‌ها دفاع کند.

وی استقلال وکیل و توجه به آرمان عدالت‌خواهی را دو مؤلفه شاخص در امر دفاع از حق و حقوق و قضاوت برشمرد و خاطرنشان کرد:‌ خداوند متعال در قرآن کریم بیان می‌کند که زمین و آسمان را بر پایه عدل آفریده و وکیل نیز در مسیر کار خدایی کردن باید تابع نظام هستی بوده و عدالت را بهتر و شایسته‌تر برپا کند.

این وکیل برجسته اردبیل در ادامه سخنان خود بیان کرد: اینکه در قانون جدید آمده است حق‌الوکاله هر پرونده در آخر آن پرداخت شود، ظلم در حق وکیل است چرا که ممکن است طرفین به اصول و تعهداتی که داده‌اند عمل نکنند و این عملکرد وهنی برای قانون‌گذارانی باشد که چنین تدبیری را به کار گرفته‌اند.

وی در ادامه سخنان خود یادآور شد: وکیل و قاضی با رسیدن به اغمای فکری و فراهم شدن شرایط رأی بدهند که در این باب رعایت ادب و نزاکت شرط اصلی است که هرگز نباید پایمال شود.

زرعی وکیل خوب را مجهز به علم و آگاهی، انگیزه مناسب، روابط عمومی قوی، تربیت خانوادگی شایسته و آگاهی به مسایل روز اعلام کرد و گفت: ‌نباید هدف وکلای ما تنها مادیات باشد بلکه گرایش به حفظ ارزش‌های انسانی و اسلامی مهم و اساسی به نظر می‌رسد.

وی افزود: وکیل باید برای احقاق حق گام اساسی در تحقق آرمان‌ها بردارد و در حد توان برای مسیر سازش و صلح گام بردارد.

* هرگز برای طلاق وکیل نشدم

رئیس کانون وکلای دادگستری استان اردبیل در ادامه سخنان خود تصریح کرد: حفظ قانون و ضوابط و مقررات تعیین شده در احیای حقوق مردم بسیار مهم است و آنچه که در این بین مهم و ضروری به نظر می‌رسد، رفتار مطابق با واقعیت‌ها و شرایطی است که در جامعه برقرار شده است.

زرعی خاطرنشان کرد: نباید احساس کنیم که وکیل رقیب حاکمیت است و یا می‌خواهد در این زمینه دخالت کند بلکه وکیل خوب آن است که حافظ حق و حقوق مردم باشد.

وی با اعلام اینکه تخلفات وکلا در دادگاه انتظامی و با حضور قاضی با سابقه مورد رسیدگی قرار می‌گیرد، بیان کرد: ما با کمترین شکایات از وکلا و مجموعه قضایی استان روبه‌رو هستیم ولی اگر مواردی نیز باشد، آنها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

زرعی بیشترین پرونده‌های ورودی را مربوط به پرونده‌های مالی و خانوادگی توصیف کرد و ادامه داد: بنده خود هرگز برای طلاق دیگران وکالتی نپذیرفتم، چرا که معتقدم طلاق فرهنگی غلط است که باید با تدبیر درست ریشه‌کن شود.

این مسئول به افزایش تعداد طلاق به ویژه طلاق‌های توافقی اشاره کرد و یادآور شد: این اقدام را مذموم می‌دانم و معتقدم طلاق آن هم برای زن و شوهری که دارای فرزند و گوهر ارزشمند هستی هستند یک خسران واقعی است.

وی دوری از کسب مال و منال و شهرت را به وکلای جوان توصیه کرد و گفت: ‌امیدواریم به نقطه‌ای برسیم که کمترین تنش‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی را در جامعه شاهد باشیم.

انتهای پیام/62001/ق/صا/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول