اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده خبرگزاری‌های فعال در همدان تأکید کرد

لزوم ایجاد کمیته دفاع مقدس با عضویت اصحاب رسانه

خبرگزاری فارس: نماینده خبرگزاری‌های فعال در استان همدان بر لزوم ایجاد کمیته دفاع مقدس برای ارتقای فرهنگی با عضویت اصحاب رسانه تأکید کرد.

لزوم ایجاد کمیته دفاع مقدس با عضویت اصحاب رسانه

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، احسان مطهری‌زاده ظهر امروز در نخستین همایش تبیین نقش رسانه در حوزه دفاع مقدس و نشر ارزش‌های آن با بیان اینکه بحث جنگ نرم و جنگ فرهنگی دغدغه‌ای است که امروزه از سوی همه مسئولان نظام و دستگاه‌ها مورد تأکید قرار گرفته است، اظهار کرد: اگر این مسائل بارها و بارها از طرف مسئولان مطرح می‌شود، رسانه‌ها نیز باید به این نکته توجه کنند که ما در شرایط وضعیت جنگی قرار داریم و نام جنگ نظامی به جنگ نرم تغییر یافته و بر این اساس نیز باید آرایش جنگی به خود بگیرند.

وی با بیان اینکه رسانه‌ها در حوزه مقابله با جنگ نرم، سنگر نخست کار فرهنگی محسوب می‌شوند، گفت: برخی از رسانه‌ها به این مهم توجهی نمی‌کنند.

نماینده خبرگزاری‌های فعال در استان همدان به سخنان رهبری در دیدار با کارگردانان مبنی بر اینکه «باید به بخش‌های مغفول دفاع مقدس از جمله شهدا و رزمندگانی که محوری‌ترین افراد در دفاع مقدس هستند، پرداخته شود»، افزود: با توجه به تعامل رسانه‌ها با بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، رسانه‌ها ابتدا باید دفاع مقدس را خود به خوبی بشناسند و سپس در راستای معرفی آن بکوشند.

وی با بیان اینکه همان طور که از نام بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس برمی‌آید، حفظ آثار و نشر ارزش‌ها وظیفه اصلی آن است، گفت: این بنیاد در قسمت حفظ آثار به خوبی اقدام به جمع‌آوری اسناد و مدارک و دسته‌بندی آنها کرده، اما موضوع این است که در شرایط فعلی به این اسناد و دسته‌بندی موضوعات به عنوان سند امنیتی و اطلاعاتی می‌نگرد یعنی دسترسی آسان به این اطلاعات برای رسانه‌ها وجود ندارد.

مطهری‌زاده با اشاره به وجود اسناد مختلف مباحثی نظیر سوسنگرد، مرصاد و روز قدس همدان و ...، به برگزاری همایش 30 مهر اشاره کرد و افزود: در این همایش عکس‌هایی منتشر شد که تا به حال ندیده بودیم این بحث نشانگر آن است که اسناد موجود است اما دسترسی اصحاب رسانه به آنها بسیار کم است و با این وصف، بنیاد حفظ آثار اگر به این موضوع بپردازد بسیار ارزشمند است.

وی به نگاه فراگیر به موضوع دفاع مقدس اشاره و تصریح کرد: رسانه‌ها تنها در بحث دفاع مقدس به نظامی‌ها ارتشی‌ها و کسانی که در وضعیت فعلی سمت نظامی دارند، می‌پردازند اما توجهی به نقش اصناف و بازاریان کارگران و... از دیدگاه رسانه صورت نگرفته و بر این اساس باید به لایه‌های پنهانی دفاع مقدس توجه کنیم.

نماینده خبرگزاری‌های فعال در استان همدان با اشاره به لزوم ارائه مطلب و سند از سوی بنیاد حفظ آثار به رسانه‌ها، تصریح کرد: این روند از طرفی نباید به سمت راحت‌طلبی رسانه‌ای سوق پیدا کند چون رسانه باید سوژه‌های خود را مشخص کند و بر اساس آن درخواست دریافت مطلب و سند داشته باشد.

وی بر لزوم توجه به نگاهی استانی در بحث دفاع مقدس صحه گذاشت و گفت: تا به حال هر خبری که از دفاع مقدس در قالب‌های مختلف مصاحبه و نقل قول منتشر شده از مسئولان شهرستان همدان بوده و بر این اساس نگاه شهرستانی داشته‌ و دفاع مقدس را خلاصه در شهر همدان کرده‌ایم و به نقش شهرستان‌های دیگر پرداخته نشده که این به نوبه خود یک ضعف است.

به گفته مطهری‌زاده، بنیاد حفظ آثار باید صندوق بانکی اسناد خود را بر روی رسانه‌ها بگشاید تا لیست‌های ارزشمندی که از افراد تأثیرگذار شهرستان‌های مختلف در بحث دفاع مقدس دارد رسانه‌ای شود.

وی به موضوع هفته دفاع مقدس‌زدگی اشاره و عنوان کرد: رسانه‌ها تنها در این هفته به موضوع جنگ و دفاع می‌پردازند در حالی که این مهم وظیفه‌ای است که باید در طی همه روزهای سال مورد توجه قرار گیرد و روند فعلی سبب شده رسانه‌ها روند یکنواختی را در طی یک هفته داشته باشند.

نماینده خبرگزاری‌های فعال در استان همدان با بیان اینکه در نشریات سرویس اختصاصی «دفاع مقدس» وجود ندارد، گفت: به نظر من متولیان امر از جمله سپاه و بسیج باید به این مهم توجه داشته باشند چرا که به هر حال در رسانه‌ها بیشتر به طلایه‌داران دفاع مقدس پرداخته می‌شود اما نگاه ما باید به سمت بهره‌گیری از شیوه‌های نوین باشد که در این راستا یک افکارسنجی شکل گیرد تا بدانیم در این حوزه ارزشی باید به چه نحوی فعالیت کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش خطاب به اصحاب رسانه حاضر در همایش نیز خاطرنشان کرد: در نگاه رسانه‌ای باید به این نکته توجه داشته باشیم که شاید طی سال‌های آتی رزمنده دفاع مقدس وجود نداشته باشد پس حال حاضر بهترین فرصت است که از این سرمایه‌های دفاع مقدس در راستای ترویج این فرهنگ غنی بهره گرفت.

مطهری‌زاده با بیان اینکه در گذشته در بنیاد حفظ آثار عده‌ای از خاک جنگ خورده‌ها جلساتی بین خودشان برای تکرار و تبیین خاطرات دفاع مقدس برگزار می‌کردند، یادآور شد: تا آنجا که رصد کردم از این جلسات طولانی هیچ سند و مدرکی برای استفاده وجود ندارد در حالی که باید به این مهم توجه شود.

وی ادامه داد: بعد از یک هزار و 400 سال از واقعه عاشورا هنوز هم مسائل جدیدی از آن دریافت می‌کنیم و باید مورد نظر داشته باشیم که جنگ تحمیلی نیز امتداد عاشورا است.

نماینده خبرگزاری‌های فعال در استان همدان پیشنهاد ایجاد کمیته دفاع مقدس برای ارتقای فرهنگی را داد و افزود: این مهم باید با مدیریت رسانه‌ها و پیشکسوتان عرصه دفاع مقدس و تشکیل نهاد بسیج و رسانه مورد توجه قرار گیرد.

وی سخنان خود را با طرح چند سئوال از جمله «افرادی که در دفاع مقدس حضور داشتند نخبه بودند و رسانه‌ها برای معرفی قشر رسانه‌ای چه اقدامی کرده‌اند؟» و «نمونه‌های محدودی در زمینه کتاب و ادبیات دفاع مقدس وجود دارد، رسانه‌ها برای معرفی قهرمانان آنها کاری انجام داده‌اند؟» به پایان برد و خطاب به اصحاب رسانه خاطرنشان کرد: بر سر سفره شهدا نشسته‌ایم و در برابر ایثارگری آنها قطعاً باید پاسخگو باشیم.

انتهای پیام/89004/ی/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول