اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

مردم عربستان خواهان قطع صادرات نفت به آمریکا شدند

خبرگزاری فارس: هزاران نفر از مردم عربستان در چند روز گذشته به خیابان ها ریخته و خواستار آن شدند که دولت صادرات نفت به آمریکا را قطع کند . به دنبال تظاهرات مردم در استان های شرقی عربستان آل سعود نزدیک 20هزار سرباز را وارد این منطقه کرده و بعد از زد و خورد شدید که به کشته و زخمی شدن دهها نفر منجر شد کنترل این مناطق را به دست گرفت .

مردم عربستان خواهان قطع صادرات نفت به آمریکا شدند

رخدادهای 14آذر1358

چکیده

آیت الله دکتر بهشتی طی سخنانی در جمع کارمندان وزارت دادگستری گفت : کار اصلی در این کشور واژگون کردن کل سیستم یک میلیونی یا چند هزار نفری کارمندی است و ما باید یک نظام اداری سالم جایگزین نظام اداری فعلی کنیم .

حدود 500 مهاجم مسلح از سوی مرز عراق به پاسگاه بزمیر آباد جوانرود حمله کرده و این پاسگاه را تصرف کردند .

15عضو شورای امنیت با تصویب قطعنامه ای از دولت ایران خواستند که پرسنل دیپلماتیک آمریکا را که در تهران گروگان گرفته شده اند آزاد کند .

سازمان تروریستی و نژاد پرست کوکلس کلان آمریکا در حمایت از شاه سابق اعلام کرد در صورت راهپیمایی مخالفان شاه در آمریکا به خیابان ها ریخته و در حمایت از او تظاهرات خواهند کرد .

اساتید و دانشجویان دانشگاههای تهران در نامه ای خطاب به دبیرکل سازمان ملل خواستار محاکمه شاه سابق در یک کمیسیون بین المللی شدند .

کارتر رئیس جمهور آمریکا که با مشکلات فراوانی از جمله بحران اقتصادی و بزرگتر از آن بحران دیپلمات های خود در ایران دست و پنجه نرم می کند بار دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شد .

با حکم رسمی دادستان انقلاب سپهبد باتمانقلیچ در خانه مسکونی خود واقع در انتهای اسدآباد قاقلانکوه دستگیر شد .

صادق قطب زاده وزیر امور خارجه در مصاحبه ای گفت : گروگانهای سفارت آمریکا در تهران قطعا محاکمه خواهند شد و قضات آنها دانشجویان مسلمان اند .

دکتر ابراهیم یزدی وزیرخارجه اسبق کشورمان در سفر اخیر خود به ارومیه گفت : عراق ، مصر و مراکش علیه انقلاب اسلامی ایران متحد شده اند . وی ادامه داد : ملت ایران نباید از توطئه های امپریالیسم و صهیونیسم و ضد انقلاب که زیرپوشش آزادی و اسلام فعالیت می کنند غافل بمانند .

هزاران نفر از مردم عربستان در چند روز گذشته به خیابان ها ریخته و خواستار آن شدند که دولت صادرات نفت به آمریکا را قطع کند .

تاکید آیت الله بهشتی بر ضرورت واژگونی سیستم اداری

آیت الله دکتر بهشتی گفت : در سیستم اداری فعلی یک جو بوروکراتیک حاکم است ، در وزارتخانه های ما مدیریت از بالا مشکل اصلی است ، در گذشته بالاترین جرم یک کارمند می توانست این باشد که چاپلوسی از شاه نمی کند ،کار اصلی در این کشور واژگون کردن کل سیستم یک میلیونی یا چند هزار نفری کارمندی است و ما باید یک نظام اداری سالم جایگزین نظام اداری فعلی کنیم .

علاج انبوه پرونده ها اضافه کردن کارمندان نیست

وی خطاب به کارمندان دادگستری گفت : هم اکنون انبوه پرونده ها  نگران کننده است ، اما علاج این نگرانی اضافه کردن کارمند نیست ، راه علاج با برنامه های جدید و با اصول قانون اساسی است .

در مقابل کارشکنان شدیدا ایستادگی می کنیم

دکتر بهشتی در ادامه گفت : جامعه امروز را می توان به سه گروه تقسیم کرد ، گروه اول بطور مطلق مومن به انقلاب و رهبری آن هستند ، گروه دوم کسانیکه انقلاب را قبول ندارند ولی با آن خصومت نیز نمی ورزند و کارشکنی نمی کنند و گروه سوم کسانی که نه تنها انقلاب و رهبری را قبول ندارند بلکه علنا در مقابل انقلاب ایستاده اند .

آیت الله بهشتی گفت : ما این گروه سوم را ابتدا نصیحت می کنیم و اگر کارگر نیفتاد در مقابلشان شدیدا ایستادگی می کنیم . (1)

آیت الله دکتر بهشتی گفت : در سیستم اداری فعلی یک جو بوروکراتیک حاکم است ، در وزارتخانه های ما مدیریت از بالا مشکل اصلی است ، در گذشته بالاترین جرم یک کارمند می توانست این باشد که چاپلوسی از شاه نمی کند ،کار اصلی در این کشور واژگون کردن کل سیستم یک میلیونی یا چند هزار نفری کارمندی است و ما باید یک نظام اداری سالم جایگزین نظام اداری فعلی کنیم .
تصرف پاسگاه مرزی توسط مهاجمان مسلح

حدود 500مهاجم مسلح از سوی مرز عراق به پاسگاه بزمیر آباد جوانرود حمله کرده و این پاسگاه را تصرف کردند . در نتیجه تیراندازی بین ماموران ژاندارمری و جوانمردان از یکسو و مهاجمان از سوی دیگر دو ژاندارم مجروح و بقیه افراد مستقر در پاسگاه به کوهها رفته و در آنجا مستقر شدند .

مهاجمان دو تن از افرادی را که مامور حفاظت از مرز بوده اند را نیز به گروگان گرفته اند . در حال حاضر راه پاسگاه بزمیرآباد نیز در دست مهاجمان است . گفتنی است که از یک هفته پیش حدود 500تن از عشایر قلخانی بنام فدائیان امام خمینی وظیفه کنترل مرز را به عهده گرفته بودند .(2)

قطعنامه یک طرفه شورای امنیت

15عضو شورای امنیت با تصویب قطعنامه ای از دولت ایران خواستند که پرسنل دیپلماتیک آمریکا را که در تهران گروگان گرفته شده اند آزاد کند . در قطعنامه شورای امنیت هیچ اشاره ای به خواست های ملت و دولت ایران از جمله استرداد شاه و اموالی که از ایران به خارج کشور منتقل کرده و نیز آزاد سازی اموال مسدود شده ایران در آمریکا نشده است . (3)

دفاع کوکلس کلان از شاه سابق

سازمان تروریستی و نژاد پرست کوکلس کلان آمریکا در حمایت از شاه سابق اعلام کرد در صورت راهپیمایی مخالفان شاه در آمریکا به خیابان ها ریخته و در حمایت از او تظاهرات خواهند کرد . این تهدید باعث شگفتی افکار عمومی جامعه آمریکا شده است . (4)

گروه کوکلس کلان آمریکا سازمان های متحدی  در کشور آمریکا است  که قائل به برتری نژاد سفید بر سایرنژادها است.آنان  برای ترساندن سیاهان آمریکا از ابزار ترور، خشونت و ایجاد وحشت استفاده می کنند . حمایت این گروه از شاه سابق ایران از آن رو باعث تعجب افکار عمومی آمریکا شده بود که این حمایت با ایده های کوکلس کلان کاملا مغایر بود چرا که شاه یک فرد آمریکایی نبوده و هم نژاد آنان نیز محسوب نمی شد .
نامه اساتید و دانشجویان به دبیرکل سازمان ملل

اساتید و دانشجویان دانشگاههای تهران در نامه ای خطاب به دبیرکل سازمان ملل خواستار محاکمه شاه سابق در یک کمیسیون بین المللی شدند .

نویسندگان این نامه تاکید کرده اند : ملت ایران که سالها مورد ستم و فجایع رژیم شاه واقع شده است امروز بحق نسبت به دولت آمریکا اعتراض می کند که با پناه دادن به این جانی اراده ملی و خواست بحق میلیونها ایرانی را بهیچ انگاشته و مورد توهین و تحقیر قرار داده است .

صادق زیباکلام در صدر لیست طولانی امضا کنندگان این نامه قرار دارد . (5)

ثبت نام کارتر در انتخابات ریاست جمهوری در اوج بحران های سیاسی و اقتصادی

کارتر رئیس جمهور آمریکا که با مشکلات فراوانی از جمله بحران اقتصادی و بزرگتر از آن بحران دیپلمات های خود در ایران دست و پنجه نرم می کند بار دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شد .

محبوبیت کارتر در سطح جامعه آمریکا با گروگان گرفته شدن دیپلمات های این کشور و نیز تظاهرات های گسترده در کشورهای اسلامی علیه دولت آمریکا به شدت کاهش پیدا کرده است . گفتنی است امام خمینی هفته گذشته اعلام کرده اند کارتر باید بفکر کار دیگری غیر از ریاست جمهوری باشد چرا که دستیابی او به این سمت دیگر بعید است . (6)

ضرورت تغییر در مبنای تعیین قیمت نفت

علی اکبر معین فر وزیر نفت گفت : در کاراکاس باید تصمیم گرفته شود که مبنای تعیین قیمت نفت به ارزی غیر از دلار باشد و این موضوع در اوپک مطرح است . (7)

محبوبیت کارتر در سطح جامعه آمریکا با گروگان گرفته شدن دیپلمات های این کشور و نیز تظاهرات های گسترده در کشورهای اسلامی علیه دولت آمریکا به شدت کاهش پیدا کرده است . گفتنی است امام خمینی هفته گذشته اعلام کرده اند کارتر باید بفکر کار دیگری غیر از ریاست جمهوری باشد چرا که دستیابی او به این سمت دیگر بعید است.
سپهبد باتمانقلیچ دستگیر شد

با حکم رسمی دادستان انقلاب سپهبد باتمانقلیچ در خانه مسکونی خود واقع در انتهای اسدآباد قاقلانکوه دستگیر شد . وی از اوج انقلاب تا کنون بارها توسط پاسداران کمیته منطقه یک شمیران دستگیر شده ولی با نشان دادن نامه هایی از سوی برخی افراد خود را بیگناه معرفی کرده و آزاد می شد تا اینکه این بار به دستور دادستان انقلاب دستگیر شد . (8)

وی در کودتای 28مرداد 1332نقش فعالی داشته و پس از اجرای موفقیت‌آمیز کودتای 28 مرداد باتمانقلیچ به ساختمان ستاد ارتش رفت. او تا سال 1334 ریاست ستاد ارتش را برعهده داشت و از آن پس به سفارتهای مختلف منصوب شد. در دولت دکتر اقبال نیز مدتی وزارت کشور را عهده‌دار بود. او با درجه سپهبدی بازنشسته شد و آخرین سمت وی در رژیم شاه استانداری خراسان و نیابت تولیت آستان قدس بود.

قطب زاده : مردم باید از فراماسونرها دوری کنند

صادق قطب زاده وزیر امور خارجه در مصاحبه ای گفت : گروگانهای سفارت آمریکا در تهران قطعا محاکمه خواهند شد و قضات آنها دانشجویان مسلمان اند . وی که با روزنامه فیگارو گفتگو میکرد ادامه داد : حال نوبت آمریکا است و ایران برای شکستن این بن بست بیش از آنچه تاکنون انجام داده است نمیتواند انجام دهد .

قطب زاده همچنین درباره افشای اسامی فراماسونرها در روزنامه ها نیز گفت آنها با انگلیس در ارتباط هستند و مردم باید خود را از فراماسونرها مصون دارند . وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت : در آمریکا دانشجویان ایرانی مورد تعدی قرار گرفته اند ، چندین نفر کشته شده اند و دختران ایرانی مورد تجاوز قرار گرفته اند و با همه این اوصاف از حقوق بشر سخن می گویند!(9)

صادق قطب زاده وزیر امور خارجه در مصاحبه ای گفت : گروگانهای سفارت آمریکا در تهران قطعا محاکمه خواهند شد و قضات آنها دانشجویان مسلمان اند .
یزدی : عراق ، مصر و مراکش علیه ایران متحد شده اند

دکتر ابراهیم یزدی وزیرخارجه اسبق کشورمان در سفر اخیر خود به ارومیه گفت : عراق ، مصر و مراکش علیه انقلاب اسلامی ایران متحد شده اند . وی ادامه داد : با سقوط شاه این سه کشور نقش شاه را در منطقه بعهده گرفته اند و علیه انقلاب ایران هماهنگ شده اند .

وی گفت : ملت ایران نباید از توطئه های امپریالیسم و صهیونیسم و ضد انقلاب که زیرپوشش آزادی و اسلام فعالیت می کنند غافل بمانند . وی اضافه کرد : تنها با شعار دادن نمی توان به هدف رسید .

یزدی همچنین با اشاره به توسعه طلبی های آمریکا گفت : جمعیت آمریکا هشت درصد جمعیت جهان است ولی 65درصد درآمد دنیا را می بلعد . آمریکا برای اینکه منابع طبیعی ما را غارت کند به هر جنایتی در کشور ما دست زده است .(10)

مردم عربستان خواهان قطع صادرات نفت به  آمریکا شدند

هزاران نفر از مردم عربستان در چند روز گذشته به خیابان ها ریخته و خواستار آن شدند که دولت صادرات نفت به آمریکا را قطع کند . به دنبال تظاهرات مردم در استان های شرقی عربستان آل سعود نزدیک 20هزار سرباز را وارد این منطقه کرده و بعد از زد و خورد شدید که به کشته و زخمی شدن دهها نفر منجر شد کنترل این مناطق را به دست گرفت . (11)

پی نوشت:

1- اطلاعات ، 14آذر1358، صفحه 2

2- کیهان ، 14آذر1358، صفحه 1

3- اطلاعات ، 14آذر1358، صفحه 12

4- اطلاعات ، 14آذر1358، صفحه 12 ، کوکلوس‌کلان (Ku Klux Klan) یا به شکل کوتاه‌شده‌اش (KKK) نام سازمان های متحدی  در کشور آمریکا است  که قائل به برتری نژاد سفید بر سایرنژادها است . این گروه برای رسیدن به اهداف خود به اعمال غیر اخلاقی‌ای متوسل می‌شوند. آنان برای ترساندن سیاهان آمریکا از ابزار ترور، خشونت و ایجاد وحشت استفاده می کنند . حمایت این گروه از شاه سابق ایران از آن رو باعث تعجب افکار عمومی آمریکا شده بود که این حمایت با ایده های کوکلس کلان کاملا مغایر بود چرا که شاه یک فرد آمریکایی نبوده و هم نژاد آنان نیز محسوب نمی شد .

5- اطلاعات ، 14آذر1358، صفحه 12

6- اطلاعات ، 14آذر1358، صفحه 12

7- اطلاعات ، 14آذر1358، صفحه 11

8- جمهوری اسلامی ، 14آذر1358، صفحه 1

9- کیهان ، 14آذر1358، صفحه 9

10- کیهان ، 14آذر 1358، صفحه 5

11- جمهوری اسلامی ، 14آذر1358، صفحه 12

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول