اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

نامزد حزب جمهوری خواه آمریکا در ایران

خبرگزاری فارس:جرج هانسن نامزد حزب جمهوری خواه برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که در تهران به سر می برد وارد سفارت سابق آمریکا شد و با نماینده دانشجویان مسلمان پیرو خط امام دیدار و گفتگو کرد .

نامزد حزب جمهوری خواه آمریکا در ایران

رخدادهای 5آذر1358

چکیده

رهبر انقلاب امروز در مصاحبه با خبرنگار ژاپنی تاکید کردند :« دستگاههایی که برای حقوق بشر درست کرده اند تماما برای چپاول بشر است » امام خمینی در این مصاحبه از این که شورای امنیت قصد ندارد حضور شاه سابق ایران در آمریکا را بررسی کند انتقاد کردند .

راهپیمایی ضد آمریکایی چریک های فدایی خلق در خیابان های تهران به سمت سفارت سابق آمریکا و در میان مخالفت ها برگزار شد . در حالی که گروه های چپ از جمله چریک های فدایی به سمت سفارت آمریکا در حال حرکت بودند گروهی که در میان آنان هادی غفاری نیز دیده می شد به مقابله برخواسته و شعار دادند: ایران را گورستان چریک های فدایی خلق می کنیم .

جرج هانسن نامزد حزب جمهوریخواه برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که در تهران به سر میبرد وارد سفارت سابق آمریکا شد و با نماینده دانشجویان مسلمان پیرو خط امام دیدار و گفتگو کرد .

ابوالحسن بنی صدر سرپرست وزارت امورخارجه با انتشار بیانیه ای تاکید کرد : روابط میان ایران و آمریکا نه تنها قطع شده بلکه خصمانه نیز شده است . وی با اشاره به این که به ما میگویند تهدیدهای آمریکا را باید جدی بگیرید نوشت : ما همواره در حال جنگ با آمریکا هستیم ، مگر جنگ با آمریکا چیست که ما را از آن میترسانند؟

شورای امنیت سازمان ملل جلسه ویژه ای پشت درهای بسته برای بررسی بحران بوجود آمده میان ایران و آمریکا تشکیل خواهد داد .

دبیرکل سازمان ملل با انتشار بیانیه ای بحران بوجود آمده بین ایران و آمریکا را ناشی از تاکید ایران بر حقوق بشر و اینکه در زمان رژیم سابق این حقوق پایمال شده است دانست . وی در این بیانیه نوشته است : دولت ایران خواستار تحقق عدالت و حقوق بشر است و عقیده دارد که این حقوق در رژیم پیشین پایمال شده است .

از سوی دیگر در حالیکه خبرگزاری یونایتدپرس از تشکیل جلسه قریب الوقوع شورای امنیت خبر داده است این جلسه بنا به تقاضای ایران یک هفته به تعویق افتاد .

خبر دیگر اینکه ایران و لیبی ضمن اعلامیه مشترکی رسما از کلیه کشورهای عربی خواستند روابط دیپلماتیک و اقتصادی خود را با آمریکا قطع کنند .

تفاوت انقلاب ایران با انقلاب های دیگر

رهبر انقلاب امروز با خبرنگار ژاپنی در مورد جنایات آمریکا و اهداف انقلاب مصاحبه کردند . اهم نکات مطرح در این مصاحبه عبارت است از :

1- ما به مجردی که انقلاب واقع شد و پیروز شدیم تمام راه‎ها باز بود بر دنیا. و تمام احزاب آزاد بودند و تمام جمعیتها آزاد بودند. و تا پنج ماه تمام این امور آزاد بود. و ایران هم مشغول زندگی خودش بود و نظمش برقرار بود. و بی‎نظمی آن طوری که در مثل انقلاب اکتبر واقع شد، مثل انقلاب فرانسه واقع شد، این قتل و غارتها نبود در ایران. و الآن هم ایران نظمش محفوظ است و خود مردم حفظ می‎کنند نظم را. و این فرقی است که مابین انقلاب اسلامی با انقلابهای دیگر است.

امام خمینی : این دستگاههایی که برای حقوق بشر درست کردند، تمام دستگاههایی است که برای چپاول بشر است. این دستگاههای شورای امنیت که با طمطراق اسمش را می‎برند می‎گوید که ( فقط برای بررسی گروگان ها تشکیل جلسه می دهد) اما راجع به شاه نباید شورای امنیت دخالت بکند. اما راجع به چیزهایی که آنها از ما برده‎اند، مظلومیتی که برای ما واقع شده است و ظلمی که بر ما شده است، اجازه ندارد شورای امنیت دخالت بکند

ظالمان همواره در اقلیت هستند / چرا اشغال لانه جاسوسی ناراحتند؟!

2- [در پاسخ به این سوال که اشغال سفارت سابق آمریکا بسیاری از کشورها را نگران کرده است ] وقتی که مطالعه بکنند در حال همه کشورهای دنیا می‎بینید که اکثریت قاطع با مظلومهاست. ظالمها یک عدد قلیلی هستند مجهز به جهاز شیطانی و مظلومها عدد کثیری هستند. و همیشه در طول تاریخ ظالمها عدد محدود بودند و مظلومها عددهای بسیار زیاد. اگر مراد شما از ناراحتی، ناراحتی ظالمهاست، مطلب صحیحی است. برای اینکه ظالمها با امثال خودشان رفیق هستند و هر کسی به آن جنسی که دارد متمایل است، به اشباه خودش متمایل است.

دستگاههایی که برای چپاول بشر درست شده اند

3- این دستگاههایی که برای حقوق بشر درست کردند، تمام دستگاههایی است که برای چپاول بشر است. این دستگاههای شورای امنیت که با طمطراق اسمش را می‎برند ـ دیشب بعد از اینکه اجازه داد آقای کارتر به اینکه شورای امنیت باشد ـ می‎گوید که فقط راجع به کسانی [است] که گرفتار هستند و گروگان هستند، فقط راجع به اینها. اما راجع به شاه نباید شورای امنیت دخالت بکند. اما راجع به چیزهایی که آنها از ما برده‎اند، مظلومیتی که برای ما واقع شده است و ظلمی که بر ما شده است، اجازه ندارد شورای امنیت دخالت بکند.(1)

درگیری با چریک های فدایی در یک راهپیمایی ضد آمریکایی

راهپیمایی ضد آمریکایی چریک های فدایی خلق در خیابان های تهران به سمت سفارت سابق آمریکا و در میان مخالفت ها برگزار شد .

در حالی که گروه های چپ از جمله چریک های فدایی به سمت سفارت آمریکا در حال حرکت بودند گروهی که در میان آنان هادی غفاری نیز دیده می شد به مقابله برخواسته و شعار دادند: ایران را گورستان چریک های فدایی خلق می کنیم . دوستان هادی غفاری شعار می دادند : کردستان آرام شده ، چریک ها بیکار !(2)

نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با گروگانها دیدار کرد

جرج هانسن نامزد حزب جمهوریخواه برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که در تهران به سر میبرد وارد سفارت سابق آمریکا شد و با نماینده دانشجویان مسلمان پیرو خط امام دیدار و گفتگو کرد .

در این دیدار نماینده دانشجویان تاکید کرد : خواست ما فقط یکی است و آن استرداد شاه و اموال او است که حق مسلم ما است و ما در این راه هرگونه سازش و مذاکره ای را محکوم میکنیم . (3)

شورای امنیت سازمان ملل جلسه ویژه ای پشت درهای بسته برای بررسی بحران بوجود آمده میان ایران و آمریکا تشکیل خواهد داد . دبیرکل سازمان ملل با انتشار بیانیه ای بحران بوجود آمده بین ایران و آمریکا را ناشی از تاکید ایران بر حقوق بشر و اینکه در زمان رژیم سابق این حقوق پایمال شده است دانست .

بنی صدر : مگر جنگ با آمریکا چیست که ما را از آن میترسانند؟!

ابوالحسن بنی صدر سرپرست وزارت امورخارجه با انتشار بیانیه ای تاکید کرد : روابط میان ایران و آمریکا نه تنها قطع شده بلکه خصمانه نیز شده است . وی با اشاره به این که به ما میگویند تهدیدهای آمریکا را باید جدی بگیرید نوشت : ما همواره در حال جنگ با آمریکا هستیم ، مگر جنگ با آمریکا چیست که ما را از آن میترسانند؟

بنی صدر همچنین درباره روابط اقتصادی ایران و آمریکا نیز نوشت که این رابطه ، رابطه زیرسلطه و سلطه گر است و باید قطع شود . (4)

نگرانی دبیرکل سازمان ملل از عدالت/شورای امنیت تشکیل جلسه می دهد

شورای امنیت سازمان ملل جلسه ویژه ای پشت درهای بسته برای بررسی بحران بوجود آمده میان ایران و آمریکا تشکیل خواهد داد . دبیرکل سازمان ملل با انتشار بیانیه ای بحران بوجود آمده بین ایران و آمریکا را ناشی از تاکید ایران بر حقوق بشر و اینکه در زمان رژیم سابق این حقوق پایمال شده است دانست .

وی در این بیانیه نوشته است : دولت ایران خواستار تحقق عدالت و حقوق بشر است و عقیده دارد که این حقوق در رژیم پیشین پایمال شده است .

دبیرکل سازمان ملل ادامه داد : جامعه بین الملل اینک به نحو فزاینده ای نگران آن است که تشدید بحران خطرناک بین دو کشور آمریکا و ایران صلح و ثبات منطقه را تهدید و نیز تمام جهان را به عواقب هلاکت باری گرفتار کند . دبیر کل سازمان ملل بر این اساس خواستار تشکیل جلسه شورای امنیت شد . (5)

نعویق جلسه شورای امنیت

دبیرکل سازمان ملل شخصا تقاضای تشکیل جلسه فوق العاده را به رئیس شورای امنیت داده است ، از هشت سال پیش که والدهایم دبیرکل سازمان ملل شده است این اولین باری است که وی بر اساس اصل 99منشور ملل متحد تقاضای تشکیل جلسه شورای امنیت را داده است .

از سوی دیگر در حالیکه خبرگزاری یونایتدپرس از تشکیل جلسه قریب الوقوع شورای امنیت خبر داده است این جلسه بنا به تقاضای ایران یک هفته به تعویق افتاد . (6)

سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد که با توجه به در پیش بودن تاسوعا و عاشورای حسینی و نیز برگزاری همه پرسی درباره قانون اساسی در روزهای 11و12آذر ماه سرپرست وزارت امورخارجه سفر خود به نیویورک را به آینده موکول کرد . (7)

ایران و لیبی ضمن اعلامیه مشترکی رسما از کلیه کشورهای عربی خواستند روابط دیپلماتیک و اقتصادی خود را با آمریکا قطع کنند . در این اعلامیه مشترک که پس از دیدار نمایندگان بنی صدر سرپرست وزیر امورخارجه از طرابلس انتشار یافت از کشور های عربی خواسته شد از تحویل نفت به آمریکا خودداری کرده و از دلار به عنوان ارز بین المللی استفاده نکنند .

کارتر محمد رضا را تحویل نمی دهد

کارتر رئیس جمهور آمریکا که در تدارک تشکیل جلسه شورای امنیت برای آزادی دیپلماتهای آمریکایی است گفت : بعید می دانم این جلسه به نتیجه ای برسد . وی در عین حال اظهار امیدواری کرد که آمریکا در جلسه شورای امنیت موفق شود ولی گفت : ما شاه سابق ایران را محکوم نکرده و او را به ایران تحویل نخواهیم داد . (8)

اشغال کنندگان کعبه دستگیر شدند

نیروهای نظامی و انتظامی عربستان 6 روز پس از تصرف خانه کعبه توسط بیش از 100نفر از معترضان شورشی توانستند بطور کامل مسجد الحرام را از اشغال خارج کرده و شورشیان را که در گوشه و کنار مسجد پنهان شده بودند دستگیر کنند .

گفته می شود 30تن از مفتی های عربستان فتوی داده اند که نیروهای انتظامی می توانند در خانه خدا برای دستگیری عناصر مسلح به زور متوسل شوند . وزیر اطلاعات عربستان گفت : شورشیان پس از محاکمه به اشد مجازات محکوم خواهند شد .(9)

اعلامیه مشترک ایران و لیبی علیه آمریکا

ایران و لیبی ضمن اعلامیه مشترکی رسما از کلیه کشورهای عربی خواستند روابط دیپلماتیک و اقتصادی خود را با آمریکا قطع کنند . در این اعلامیه مشترک که پس از دیدار نمایندگان بنی صدر سرپرست وزیر امورخارجه از طرابلس انتشار یافت از کشور های عربی خواسته شد از تحویل نفت به آمریکا خودداری کرده و از دلار به عنوان ارز بین المللی استفاده نکنند . (10)

پی نوشت :

1- صحیفه امام ، جلد 11، صفحه 123

2- اطلاعات ، 5آذر 1358، صفحه 2

3- اطلاعات ، 5آذر1358، صفحه 12

4- اطلاعات ، 5آذر1358، صفحه 3

5- اطلاعات ، 5آذر 1358، صفحه 12

6- اطلاعات ، 5آذر 1358، صفحه 12

7- اطلاعات ، 5آذر 1358، صفحه 10

8- اطلاعات ، 5آذر1358، صفحه 12

9- اطلاعات ، 5آذر 1358، صفحه 12

10-  اطلاعات ، 5آذر1358، صفحه 12

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول