اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  مناسبت ها

33 سال پیش در چنین روزی

شکایت ایران از 5 بانک آمریکایی

خبرگزاری فارس: محافل بانکی در لندن اظهار داشتند که ایران از 5 بانک آمریکایی درخواست استرداد بیش از سه میلیارد دلار کرده و موضوع را در یک دادگاه لندن مطرح ساخته است . بانک مرکزی ایران از دادگاه لندن خواسته است طبق قوانین آن کشور مسدود کردن سرمایه های ایران را که در شعب بانک های آمریکایی در انگلیس سپرده شده است غیرقانونی اعلام دارد .

شکایت ایران از 5 بانک آمریکایی

رخدادهای13آذر1358

چکیده

سناتور ادوارد کندی پس از مدت ها سکوت که در انتقاد از دولت کارتر به خود تحمیل کرده بود گفت شاه مخلوع ایران یکی از خشن ترین رژیم ها در تاریخ بشر را اداره می کرد .

محافل بانکی در لندن اظهار داشتند که ایران از 5بانک آمریکایی درخواست استرداد بیش از سه میلیارد دلار کرده و موضوع را در یک دادگاه لندن مطرح ساخته است .

رژیم صهیونیستی بطور محرمانه به آمریکا اطلاع داده است که این دولت می تواند در حمله نظامی به ایران از خاک اسرائیل استفاده کند .

مهندس هاشم صباغیان پس از دیدار با رهبر انقلاب گفت : کلیه اختیارات لشکری و کشوری کردستان به هیئت ویژه واگذار شده است .

ابراهیم یزدی که به دعوت گروههایی از مردم ارومیه به این شهرستان سفر کرده است گفت : محاکمه دیپلمات های آمریکایی قطعی است . یزدی همچنین در مورد رفراندوم قانون اساسی نیز گفت : گروهها و جمعیت هائیکه در این رفراندوم شرکت نکردند یا بایستی رای اکثریت را قبول کنند و یا باید ادعای خود را در دموکرات بودن و طرفدار خلق و طرفدار مردم بودن پس بگیرند .

حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی سرپرست وزارت کشور در تماسی با روزنامه اطلاعات درباره استقبال مردم از رفراندوم و اشکالاتی که بعلت اخلال گروهی از مردم در حوزه های رای گیری برخی از استانها و شهرستانها به وجود آمده گفت : این افراد از حسن رفتار ما سوء استفاده کرده اند .

مهندس معین فر وزیر نفت و عضو شورای انقلاب که هفته گذشته برای شرکت در جلسه وزیران نفت اوپک به عربستان سفر کرده بود در بازگشت از این سفر گفت به وزیران نفت اوپک یادآور شدم آمریکا جای امنی برای سپرده گذاری نیست.

آسوشیتدپرس گزارش داد یک روزنامه اقتصادی فرانسوی نوشته است که به حکم دادگاه های فرانسه سهام یک میلیارد فرانکی ایران در یورو دیف [سازمان غنی سازی اورانیوم در اروپا] توقیف شده است .

آیت الله خامنه ای عضو شورای انقلاب و سرپرست سپاه پاسداران طی مصاحبه ای با روزنامه کیهان گفتند : سیاست خارجی ایران ادامه سیاست دولت مهندس بازرگان نیست بلکه راه جدیدی است که در رابطه با موضع گیری نسبت به آمریکا و بعضی کشورهای عربی و اروپایی متجلی شده است .

نشریه آمریکایی نیویورک تایمز در سرمقاله خود با اشاره به بحران کنونی بین ایران و آمریکا نوشت : این بحران ممکن است ماهها طول بکشد چرا که هدف ایران زبون کردن آمریکا است.

انتقاد شدید سناتور کندی از شاه سابق و دولت آمریکا

سناتور ادوارد کندی پس از مدت ها سکوت که در انتقاد از دولت کارتر به خود تحمیل کرده بود گفت شاه مخلوع ایران یکی از خشن ترین رژیم ها در تاریخ بشر را اداره می کرد . کندی گفت که شاه فقط به یک چیز می اندیشید و آن هم خودش بود که دهها میلیارد دلار از کشورش دزدیده است .

رژیم صهیونیستی بطور محرمانه به آمریکا اطلاع داده است که این دولت می تواند در حمله نظامی به ایران از خاک اسرائیل استفاده کند . یک مجله آمریکایی ضمن انتشار این خبر نوشته است که استقرار نیروهای نظامی آمریکا در اسرائیل و استفاده از خاک سرزمین های اشغالی برای حمله به ایران از هنگامی که نسبت به متحدان ناتو ابراز تردید شد امری الزامی شده است .

کندی گفت که شاه در انتخاب کشوری که بتواند در آن اقامت کند مسامحه می کند تا خروجش را از آمریکا به تاخیر اندازد .کندی در ادامه پرسید : چگونه می توان دولت فعلی آمریکا را تبرئه کنیم در حالی که از یک سو شخصی را می پذیرد که می خواهد به اینجا بیاید و با دهها میلیارد دلار پولی که از ایران دزدیده است در وطن ما اقامت گزیند ولی همین دولت به مردم تهیدستی که بطور غیرقانونی وارد آمریکا شده اند می گوید که 9سال برای آوردن کودکانشان به آمریکا صبر کنند (1)

شکایت ایران از 5بانک آمریکایی

محافل بانکی در لندن اظهار داشتند که ایران از 5بانک آمریکایی درخواست استرداد بیش از سه میلیارد دلار کرده و موضوع را در یک دادگاه لندن مطرح ساخته است . بانک مرکزی ایران تنها از بانک آو آمریکا درخواست استرداد یک میلیارد و 796میلیون دلار کرده است . این پول ها جزو سرمایه های ایران است که بدستور کارتر در شعب بانک های آمریکا در انگلیس مسدود شده است .

دادگاه لندن به 5بانک مورد بحث اخطار کرده است که تا چهارده روز دیگر در دادگاه حاضر شوند . بانک مرکزی ایران از دادگاه لندن خواسته است طبق قوانین آن کشور مسدود کردن سرمایه های ایران را که در شعب بانک های آمریکایی در انگلیس سپرده شده است غیرقانونی اعلام دارد . (2)

اسرائیل از آمریکا خواست برای حمله به ایران از سرزمین های اشغالی استفاده کند

رژیم صهیونیستی بطور محرمانه به آمریکا اطلاع داده است که این دولت می تواند در حمله نظامی به ایران از خاک اسرائیل استفاده کند . یک مجله آمریکایی در آخرین شماره خود ضمن انتشار این خبر نوشته است که استقرار نیروهای نظامی آمریکا در اسرائیل و استفاده از خاک سرزمین های اشغالی برای حمله به ایران از هنگامی که نسبت به متحدان ناتو ابراز تردید شد امری الزامی شده است .

سناتور ادوارد کندی پس از مدت ها سکوت که در انتقاد از دولت کارتر به خود تحمیل کرده بود گفت شاه مخلوع ایران یکی از خشن ترین رژیم ها در تاریخ بشر را اداره می کرد . کندی گفت که شاه فقط به یک چیز می اندیشید و آن هم خودش بود که دهها میلیارد دلار از کشورش دزدیده است .

همین مجله به نقل از محافل موثق نظامی اسرائیل نوشته است رژیم صهیونیستی آماده است که در منطقه جنگ زده خاورمیانه از خطر یک جنگ دیگر استقبال کند ، اسرائیل بطور محرمانه برای آمریکا روشن کرده است که میتواند طرف اعتماد قرار بگیرد .به گزارش یونایتدپرس در واقع اسرائیل به آمریکا توصیه کرده است که از تجربه این رژیم در مورد نجات گروگان ها استفاده کند و بهتر است که در بحران ایران از نیروی نظامی استفاده کند . (3)

کلیه اختیارات لشکری و کشوری کردستان به هیئت ویژه واگذار شد

مهندس هاشم صباغیان ، عزت الله سحابی و داریوش فروهر هیئت ویژه کردستان با امام خمینی بمدت یک ساعت پیرامون مسائل کردستان ملاقات و مذاکره کردند .در پایان این ملاقات هاشم صباغیان اظهار داشت : ملاقات و مذاکرات هیئت در پی ملاقاتهای قبلی صورت گرفته و در زمینه برنامه های آینده مذاکراتی انجام شده است و برای پیشرفت کار هیئت اختیارات لشکری و کشوری در مناطق کردستان به عهده هیئت ویژه دولت برای بررسی مسائل کردستان واگذار شده است . (4)

یزدی : محاکمه گروگانها حتمی است

ابراهیم یزدی که به دعوت گروههایی از مردم ارومیه به این شهرستان سفر کرده است گفت : محاکمه دیپلمات های آمریکایی قطعی است.وی ادامه داد : آمریکا با پذیرش شاه مخلوع به آمریکا در یک بن بست و بحران سیاسی بزرگی قرار گرفته است ، اگر آنها شاه مخلوع را تحویل بدهند که بعید است، زیرا محاکمه شاه در واقع محاکمه آمریکا خواهد بود و اگر تحویل ندهند محاکمه گروگانها باز هم محاکمه آمریکا در سطح جهانی خواهد بود .

یزدی تصریح کرد : در صورت تحویل ندادن شاه محاکمه گروگانها قطعی و حتمی است . یزدی همچنین در مورد رفراندوم قانون اساسی نیز گفت : گروهها و جمعیت هائیکه در این رفراندوم شرکت نکردند یا بایستی رای اکثریت را قبول کنند و یا باید ادعای خود را در دموکرات بودن و طرفدار خلق و طرفدار مردم بودن پس بگیرند . (5)

هاشمی : مخالفین از گذشت ما سوء استفاده کرده اند

حجت الاسلام هاشمی سرپرست وزارت کشور در تماسی با روزنامه اطلاعات درباره استقبال مردم از رفراندوم و اشکالاتی که بعلت اخلال گروهی از مردم در حوزه های رای گیری برخی از استانها و شهرستانها گفت : این افراد از حسن رفتار ما سوء استفاده کرده اند .

هاشمی رفسنجانی: مخالفین ما ابتدا انتخابات را تحریم کردند ولی ما چیزی نگفتیم اما آنها از گذشت ما سوء استفاده کرده و نشان داده اند که آنچه که میخواهند دمکراسی و آزادی نیست ، نمونه آن اخلالی است که در آذربایجان ، کردستان و بلوچستان بروز کرده است و بعضی از صندوق ها را آتش زده و از رای دادن مردم جلوگیری کرده اند .

وی افزود : مخالفین ما ابتدا انتخابات را تحریم کردند ولی ما چیزی نگفتیم اما آنها از گذشت ما سوء استفاده کرده و نشان داده اند که آنچه که میخواهند دمکراسی و آزادی نیست ، نمونه آن اخلالی است که در آذربایجان ، کردستان و بلوچستان بروز کرده است و بعضی از صندوق ها را آتش زده و از رای دادن مردم جلوگیری کرده اند .هاشمی درباره متمم قانون اساسی نیز گفت : شورای انقلاب در باره متمم تصمیمی نگرفته است.(6)

معین فر : آمریکا جای امنی برای سپرده گذاری نیست

مهندس معین فر وزیر نفت و عضو شورای انقلاب که هفته گذشته برای شرکت در جلسه وزیران نفت اوپک به عربستان سفر کرده بود در بازگشت از این سفر گفت : به وزیران نفت اوپک یادآور شدم که با توجه به اینکه آمریکا سپرده های ایران را در بانکهای خود مسدود کرده است باید توجه داشت که دیگر آمریکا جای امنی برای سپرده های سایر کشورها نیست . (7)

توقیف یک میلیارد فرانک سرمایه ایران در فرانسه

آسوشیتدپرس گزارش داد یک روزنامه اقتصادی فرانسوی نوشته است که به حکم دادگاه های فرانسه سهام یک میلیارد فرانکی ایران در یورو دیف [سازمان غنی سازی اورانیوم در اروپا] توقیف شده است ، در صورتی که خبر توقیف سهام ایران تائید شود این اولین اقدام فرانسه در توقیف سهام ایران پس از دستور کارتر مبنی بر توقیف سهام و دارایی های ایران در آمریکا تلقی خواهد شد .گفتنی است ایران در سال 1975ده درصد از سهام یورودیف را خریداری کرده بود . (8)

ابراهیم یزدی: در صورت تحویل ندادن شاه محاکمه گروگانها قطعی و حتمی است .همچنین در مورد رفراندوم قانون اساسی نیز گروهها و جمعیت هائیکه در این رفراندوم شرکت نکردند یا بایستی رای اکثریت را قبول کنند و یا باید ادعای خود را در دموکرات بودن و طرفدار خلق و طرفدار مردم بودن پس بگیرند .

آیت الله خامنه ای : سیاست خارجی انقلاب ادامه سیاست های دولت سابق نیست

آیت الله خامنه ای عضو شورای انقلاب و سرپرست سپاه پاسداران طی مصاحبه ای با روزنامه کیهان گفتند : سیاست خارجی ایران ادامه سیاست دولت مهندس بازرگان نیست بلکه راه جدیدی است که در رابطه با موضع گیری نسبت به آمریکا و بعضی کشورهای عربی و اروپایی متجلی شده است .

آیت الله خامنه ای درباره محاکمه گروگانها نیز فرمودند : مادام که جرائم منتسبه را درست بررسی نکردیم نمیتوان نسبت به صدور حکم در مورد گروگانها اظهار نظر کرد و صدور حکم در این مورد بستگی به نظر دادگاه دارد و دادگاه پس از بررسی کامل حکم صادر میکند و به اجرا میگذارد .

ایشان در ادامه به عنوان سرپرست سپاه برنامه های خود برای این نیرو را اینگونه تشریح کردند : من معتقدم که سپاه باید توسعه یابد ، تقویت شود ، آموزش ببیند و انظباط داشته باشد بنابراین من سعیم را در جهت تحقق بخشیدن به اهداف چهارگانه فوق بکار می برم.(9)

آیت الله خامنه ای عضو شورای انقلاب و سرپرست سپاه پاسداران: سیاست خارجی ایران ادامه سیاست دولت مهندس بازرگان نیست بلکه راه جدیدی است که در رابطه با موضع گیری نسبت به آمریکا و بعضی کشورهای عربی و اروپایی متجلی شده است .

نیویورک تایمز : هدف ایران زبون کردن آمریکا است

نشریه آمریکایی نیویورک تایمز در سرمقاله خود با اشاره به بحران کنونی بین ایران و آمریکا نوشت : این بحران ممکن است ماهها طول بکشد چرا که هدف ایران زبون کردن آمریکا است. این نشریه آمریکایی ادامه داده است حربه های آمریکا از جمله مسدود کردن دارایی های ایران و نیز تحریم نفتی این کشور تاثیری در هدف ایران ندارد . (10)

پی نوشت :

1- اطلاعات ، 13آذر1358، صفحه 12

2- اطلاعات ، 13آذر1358، صفحه 12

3- اطلاعات ، 13آذر1358، صفحه 12

4- اطلاعات ، 13آذر1358، صفحه 11

5- اطلاعات ، 13آذر 1358، صفحه 11

6- اطلاعات ، 13آذر1358، صفحه 10

7- اطلاعات ، 13آذر1358، صفحه 2

8- اطلاعات ، 13آذر1358، صفحه 12

9- کیهان ، 13آذر1358، صفحه 3

10- کیهان ، 13آذر1358، صفحه 1

پژوهشگر:  سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول