اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

شهردار منطقه 20 در گفت‌وگو با فارس

توجه به امور ایثارگران، تبلور مدیریت کارآمد شهری است

خبرگزاری فارس: شهردار منطقه 20 با تاکید بر توجه به خانواده معظم شهدا و ایثارگران گفت: توجه به امور ایثارگران، تبلور مدیریت کارآمد شهری است.

توجه به امور ایثارگران، تبلور مدیریت کارآمد شهری است

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران، نگاهی به فهرست نام شهدا و ایثارگرانی که در طول پیروزی انقلاب اسلامی، هشت سال دفاع مقدس و حتی رویدادهای بعد از آن پای ارزش‌ها و باورهای کشورشان ایستاده‌اند حکایت از شجاعت و آزادگی مردمان این سرزمین دارد از این‌رو مدیران شهر تهران که دیروز به‌عنوان فرماندهان و رزمندگان بی‌ادعای جنگ در جبهه‌ها حضور داشته‌اند امروز با عهده‌دار شدن زمام مدیریت شهر، رسالت دیگری را برعهده گرفته‌اند تا در صحنه‌ای دیگر، از خدمت باز نمانند.

عظیم بابایی، شهردار منطقه 20 در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در جنوب استان تهران ارتقای روح معنوی شهر را تبلوری از مدیریت دینی و کارآمد شهرداری تهران برشمرد و اظهار داشت: با تغییر رویکرد مدیریت شهر تهران از سازمانی صرفاً خدماتی به نهادی اجتماعی، علاوه بر ایمن‌سازی و آرام‌سازی کالبد فیزیکی شهر، احیای روح معنوی پایتخت نیز به‌عنوان یک اولویت در دستور کار مدیران شهرداری تهران قرار گرفته است به‌همین منظور برگزاری برنامه‌های فرهنگی، ساخت اماکن خاص برای نهادینه کردن فرهنگ ایثار و شهادت، دیدار مستمر و قدردانی از خانواده بزرگ جامعه ایثارگران و ... به‌عنوان بخشی از وظایف ذاتی مدیریت شهری تعریف شده است.

 

شهردار منطقه 20 فرا رسیدن هفته بسیج را فرصت مناسبی برای گرامیداشت یاد و خاطر بسیجیان و تجلیل از خانواده معظم و صبور ایثارگران قلمداد کرد و در گفت‌وگوی اختصاصی با فارس از اقدامات شهرداری خطه ری در ارتباط با تکریم شهدا و ایثارگران می‌گوید.

 

فارس: از برنامه‌هایی که به‌مناسبت فرارسیدن هفته بسیج و گرامیداشت یاد و خاطر شهدای منطقه تدارک دیده‌اید، برایمان بگویید؟

پنجشنبه گذشته با دعوت از خانواده معظم شهدا، مسئولان امور ایثارگران شهرداری تهران و مدیران منطقه مراسم عطر افشانی مزار شهدا در بهشت‌زهرا (س) برگزار شد که این برنامه سرفصلی برای آغاز هفته بسیج و گرامیداشت شهدا و دلجویی از خانواده معظم این عزیزان بود.

 

فارس: شاخص‌ترین فعالیت شهرداری در راستای رسیدگی معنوی و فرهنگی به امور ایثارگران در چه فهرستی خلاصه می‌شود؟

با تغییر رویکرد مدیریت شهری مبنی بر تبدیل شهرداری از یک سازمان خدماتی به نهادی اجتماعی، تمام فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی شهرداری با محوریت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و توجه به معنویات، ارزش‌ها و باورهای دینی شکل گرفته است که برپایی همایش‌های تجلیل از خانواده شهدا و ایثارگران، برپایی یادواره‌های شهدا، برگزاری کنگره‌های محلی شهدا و عطرافشانی مزار شهدا را می‌توان عمده‌ترین و پرمخاطب‌ترین برنامه‌های این نهاد اجتماعی برشمرد.

 

فارس: با توجه به اهمیت ارتباط و دیدار با خانواده شهدا چه حجمی از فعالیت مدیران شهرداری به این امر اختصاص یافته است؟

دیدار با خانواده شهدا به‌عنوان یک اصل مهم و ضروری در برنامه‌های هفتگی مدیران و شهرداران نواحی منطقه پیش‌بینی شده است و اکنون در طول یک دوره از تمام شهدا و خانواده ایثارگران محلات مختلف و روستاهای ری بازدید به‌عمل آمده است که طبق نظرسنجی و ارزیابی‌های انجام شده این بازدیدها تاثیر بسزایی در تقویت روحیه و رسیدگی به مطالبات حقوقی، مادی و معنوی این بزرگواران دارد. البته ناگفته نماند علاوه بر بازدیدهای هفتگی در طول سال نیز دو بار تمام معاونان، مدیران و شهرداران ناحیه به‌طور جهادی و همزمان در طول یک روز از 100 خانواده شهید دیدار و دلجویی می‌کنند.

 

فارس: هفته گذشته به نام هفته تکریم خانواده نامگذاری شده بود، ایا به‌مناسبت فرارسیدن این هفته برنامه‌ای برای تکریم خانواده معظم شهدا داشته‌اید؟

همانطور که می‌دانید خانواده معظم شهدا به عنوان بهترین الگوی خانواده قابلیت معرفی و تکریم را دارند بنابراین بنا به درخواست مسئولان بنیاد شهید ری و تامین اعتبارات لازم از سوی شهرداری تهران، اعزام 450 خانواده معظم شهدا به مشهد مقدس در دستور کار واحد ایثارگران منطقه قرار گرفت که به‌مناسبت فرارسیدن این هفته کاروان جدیدی از خانواده معظم شهدا با امکانات و تسهیلات لازم برای سفر زیارتی به مشهد مقدس اعزام شدند.

 

 

فارس: ارتباط و تعامل شهرداری به‌عنوان متولی حقوقی شهر با اداره بنیاد شهید ری به چه صورت است؟

منطقه 20 یکی از معدود مناطق شهر تهران است که افتخار میزبانی اداره بنیاد شهید را دارد و این موضوع فرصت مناسبی را برای ایجاد ارتباط و تعامل با مسئولان این اداره برای ارائه خدمات مطلوب‌تر به خانواده معظم شهدا و ایثارگران فراهم کرده است.

 

فارس: اشاره‌ای به آخرین همکاری شهرداری با اداره بنیاد شهید داشته باشید؟

کتابخانه تخصصی ایثار و شهادت یکی از جدیدترین مراکز فرهنگی منطقه با رویکرد ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است که از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان ری احداث و به بهره‌برداری رسیده است و شهرداری منطقه نیز اعتبار قابل توجهی را برای خرید کتاب و تجهیز کتابخانه به متولیان مربوطه اعطا کرده است. هماهنگی برای دیدار با خانواده معظم شهدا، برپایی یادواره‌های شهدا و  برگزاری تورهای زیارتی از جمله برنامه‌هایی است که اجرای آنان بدون مشارکت مسئولان این اداره به‌راحتی امکان‌پذیر نیست و لازم به ذکر است که این اعمال برای ما یک افتخار محسوب می‌شود.

 

فارس: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری به توسعه ورزش همگانی برای ترویج فرهنگ ورزش در میان ایثارگران چه بستری فراهم کرده‌اید؟

اکنون سرانه فضاهای ورزشی ری از یک متر مربع هم فراتر رفته است که این سرانه در مقایسه با موقعیت منطقه در شش سال اخیر و نسبت به مناطق مختلف شهر تهران از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است که با افتتاح مجموعه استخر شهید مدرس و ساخت و تجهیز زمین‌های چمن مصنوعی در روستاهای منطقه سرانه فضاهای ورزشی منطقه به سرانه جهانی یک متر و 40 سانتی متر جهانی می‌رسد.

اما علاوه بر این امکانات ورزشی، ساخت بزرگترین و تخصصی‌ترین ورزشگاه جانبازان کشور در ری را می‌توان شاخص‌ترین اقدامات شهرداری در حوزه ورزش جانبازان و ایثارگران معرفی کرد.

 

فارس: ورزشگاه قمر بنی هاشم (ع) علاوه بر تامین امکانات ورزشی چه فرصتی را برای مخاطبان خاص خود فراهم کرده است؟

تاکنون مکان ورزشی اختصاصی مناسبی برای ورزش جانبازان ایجاد نشده بود و این موضوع باعث شده بود تا بسیاری از استعدادهای ورزشکاران ناشناخته بماند اما خوشبختانه ساخت سالن‌های ورزشی متعدد و ایجاد بستر مناسب برای رشته‌های ورزشی مخصوص جانبازان و معلولان مانند سالن تیراندازی، گل‌بال، استخر و سونای مکانیزه، پیست ویلچررانی و ... فرصت بهینه‌ای را برای شکوفایی استعداد این عزیزان و درخشش آنها در میادین ورزشی فراهم کرده است و علاوه بر آن اکنون شانس میزبانی مسابقات ورزشی معلولان را هم به‌دست آورده‌ایم.

 

 

فارس: با توجه به جانمایی ورزشگاه جانبازان در جنوبی‌ترین منطقه شهر، آیا جانبازان ساکن در مناطق دیگر برای حضور در این مجموعه ورزشی با مشکل مواجه نمی‌شوند؟

با توجه به تحقق شعارهای شهردار تهران مبنی بر کاهش فاصله مناطق شمالی و جنوبی شهر تهران این ورزشگاه به‌عنوان نمادی از فضاهای ورزشی شهر تهران در جنوبی‌ترین منطقه تهران جانمایی شده است. اما در پاسخ به سئوالتان باید بگویم بنا به تدابیر مسئولان سازمان ورزش و امور ایثارگران شهرداری تهران هر هفته به‌طور دوره‌ای و با اطلاع قبلی، سرویس رایگان رفت و برگشت، شرایط حضور این عزیزان را از نقاط مختلف شهر تهران به این ورزشگاه فراهم می‌کند.

 

فارس: چه سهمی از این ورزشگاه برای خانواده ایثارگران تخصیص یافته است؟

اجرای طرح فرهنگی ورزشی «یک روز شاد» برای جانبازان و خانواده این عزیزان پیش‌بینی شده است. علاوه بر اجرای این طرح با تملک زمین مجاور ورزشگاه قصد داریم به منظور ایجاد روحیه نشاط و شادابی در میان جانبازان با ساخت سوییت‌های خانوادگی فرصتی را برای اسکان و سفرهای کوتاه مدت این عزیزان همراه خانواده و دوستانشان فراهم کنیم.

 

فارس: در خصوص طرح «یک روز شاد» توضیحات بیشتری بدهید؟

در این طرح که به همت سازمان ورزش شهرداری تهران برگزار شده است بیستم هر ماه برنامه‌های فرهنگی و آب درمانی برای جانبازان و اعضای خانواده این عزیزان در ورزشگاه برگزار می‌شود که حضور آنها همراه دوستان و اعضای خانواده در ورزشگاه در ایجاد شادابی و نشاط در میان آنها تاثیر بسزایی دارد.

 

فارس: در راستای مناسب‌سازی اماکن عمومی و معابر با توانمندی و شرایط فیزیکی جانبازان، سالمندان و معلولان چه تدابیری را به کار بسته‌اید؟

درحال حاضر مناسب سازی و ایمن سازی فضاهای عمومی شهر یکی از مهمترین دغدغه‌های مدیران شهرداری تهران محسوب می‌شود از این رو توجه به این موضوع در قالب دستورالعمل به حوزه‌های مختلف شهرداری مناطق ابلاغ شده است. خوشبختانه منطقه 20 به‌عنوان یکی از مناطق پیشگام شهر تهران اقدامات مناسبی را در این زمینه انجام داده است و اکنون درصد قابل توجهی از معابر، اماکن ورزشی، فرهنگی و تجاری، پل‌های عابر پیاده، پیاده‌روها، بوستان‌ها و... متناسب با شرایط عمومی جانبازان و شهروندان کم توان تجهیز شده است که در مراسم افتتاحیه پروژه‌های عمرانی منطقه، جمعی از افراد به نمایندگی از جامعه ایثارگران منطقه بابت این اقدامات از شهردار تهران تقدیر و تشکر کردند.

انتهای پیام/2462/و/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول