اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون طرح و برنامه‌ریزی نیروی دریایی ارتش:

سیادت دریایی ایران غیظ دشمن را برانگیخته است

خبرگزاری فارس: معاون طرح و برنامه‌ریزی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: سیادت دریایی جمهوری اسلامی ایران در آب‌های آزاد و منطقه‌ای غیظ دشمن را برانگیخته است.

سیادت دریایی ایران غیظ دشمن را برانگیخته است

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، ناخدا یکم حسین خانزادی پیش از خطبه‌های نماز جمعه اردبیل در جمع نمازگزاران این شهر به دلاورمردی‌های نیروهای دریایی در جنگ هشت ساله اشاره کرد و اظهار داشت: نیروهای دریا دل ارتش در جنگ هشت ساله با رشادت و ایثارگری در مقابل هجمه‌های دشمن ایستادند و با اقدامات خود رعب و وحشت را بر دل دشمن حاکم کردند که نمونه این ایثارگری و جانفشانی را در صیانت از شهر آبادان به عنوان یک شهر جزیره‌ای می‌توانیم مشاهده کنیم که در یک مقاومت جانانه و به رغم تنگناهای مختلف نیروی دریایی به دشمن اجازه حمل تجهیزات و امکانات را نداد.

وی تصریح کرد: بعد از پایان جنگ نیروی دریایی ارتش در تمام مناطق دریایی و گسترده آب‌های آزاد حاضر شده و توانسته است از مرزهای آبی این کشور به خوبی محافظت کند.

خانزادی نتیجه این اقدامات را تلاش استکبار برای شکستن قدرت نیروی دریایی اعلام کرد و افزود: نیروهای دریا دل ما با تاکتیک‌ها و سیاست‌های راهبردی خود همان بلایی را امروز به سر استکبار آوردند که زمانی با آن صدام را خوار و خفیف کردند.

این مسئول با اعلام اینکه اجازه نمی‌دهیم خطوط و مواصلات دریایی ما بازیچه حضور استکبار شود، خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه بخش عظیمی از تبادلات اقتصادی کشورمان از طریق ارتباطات دریایی انجام می‌شود، اجازه نمی‌دهیم این بخش از توان کشورمان دچار خدشه شده و یا از صلابت آن کاسته شود.

وی اضافه کرد: ما با یک قدرت بی‌نظیر در کلیه آب‌های منطقه‌ای و آزاد اعم از خلیج فارس، دریای عمان، خزر و سایر منابع حضور داریم و معتقدیم دریانوردی ما در دو قسمت شمال‌غرب و جنوب شرق مورد توجه و اهتمام قرار گرفته و توسعه روزافزون آن به صلابت ایران کمک کرده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، معاون طرح و برنامه‌ریزی نیروی دریایی ارتش با اعلام اینکه در گذشته بخش عظیمی از امکانات و تجهیزات در نیمه شمالی مستقر بوده است، بیان کرد: در حال حاضر نیمه جنوب شرقی نیز گسترش یافته به طوریکه 70 درصد مرزبانی ما در این حوزه صورت می‌گیرد.

خانزادی دریا را یکی از زمینه‌های خوب حضور مقتدرانه در عرصه دفاع از کیان و هستی سرزمینی توصیف کرد و ادامه داد: کشورهایی که در حوزه دریا با مرزهای گسترده قرار دارند امکان بهره‌برداری از منابع آن نیز برای آنها فراهم می‌شود به طوریکه ما در جنوب شرق به دلیل مجاورت با اقیانوس هند به عنوان سومین اقیانوس وسیع جهان و از طریق سه گذرگاه راهبردی تنگه هرمز، باب‌المندب و مالاکا توانسته‌ایم قدرت و توان دریایی خود را افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه 95 درصد صادرات و واردات کشورمان از طریق دریا و این مثلث حقیقی اتفاق می‌افتد، یادآور شد: به دلیل آن که اقتصاد ما به دریا متکی است حضورمان در دریا با صلابت‌تر از سایر کشورها است.

خانزادی با اعلام اینکه در قرآن کریم نیز 32 بار از دریا و 13 بار از کلمه خشکی استفاده شده است، گفت: این نسبت 71 درصد بحر به 29 درصد بر سبب شده است که در مساحت کره زمین نیز چنین وضعیتی را مشاهده کنیم به طوریکه از 510 میلیون متر مربع مساحت کره زمین 361 میلیون متر مربع آن شامل اقیانوس است که دو سوم مساحت زمین را تشکیل می‌دهد.

وی در ادامه سخنان خود افزود: این از معجزات قرآن کریم است که به رغم انجام نشدن حتی یک سفر دریایی از سوی پیامبر مکرم اسلام بر دریا تاکید شده در حالی که ما در گذشته‌ها نسبت به این شرایط و موقعیت غفلت داشتیم.

خانزادی با قرائت بخشی از فرمایش مقام معظم رهبری در این زمینه تصریح کرد: در کشور ما در سال‌های گذشته دریانوردی مورد اهتمام نبوده و ما زمانی که به یک مرز آبی رسیده‌ایم دیگر اهدافمان را متوقف کردیم در حالی که از طریق آب‌های آزاد می‌توانستیم توان و قدرت خودمان را به جلو ببریم در حالی که بسیاری از کشورها از این فرصت استفاده کرده و در دریاهای آزاد حضور پیدا کردند.

وی خاطر نشان کرد: برخی ناکامی‌های ما به حدی بوده که حتی جزیره هرمز را نیز در دست بیگانگان داشتیم و آنها از این منبع ارزشمند در جهت منافع خود استفاده کرده و ثروت آن را چپاول می‌کردند.

این مسئول از دریا به عنوان دروازه بزرگ حضور در اقتصاد جهانی و تسلط بر نعمت‌های بی‌پایان یاد کرد و ادامه داد: ما امروز با بهره‌گیری از دریاهای آزاد به ویژه خلیج فارس، عمان و خزر قدرت و اراده ملی خود را به رخ می‌کشیم و منافع خودمان را نیز تأمین می‌کنیم.

خانزادی اهمیت شناخت ظرفیت بی‌پایان دریای عمان به عنوان یک گنج عظیم را یادآور شد و اضافه کرد: سه رکن قدرت اساسی در حوزه دریانوردی تأمین زیرساخت‌ها در ساحل، وجود ناوگان تجاری و دریایی است که می‌تواند به سرعت توان و قدرت ما را مضاعف کند.

وی از اعزام 23 ناو برای حضور در دریاهای آزاد و مقابله با دزدان دریایی از سوی دلیر مردان نیروی دریایی اشاره کرد و بیان داشت: ما باید قدر این اقتدار را بدانیم و در یک بازخوانی حماسه هفت آذر صلابت و سیادت دریایی خود را گسترش دهیم.

انتهای پیام/62001/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول