اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس کتابخانه عمومی بابل:

بابل فاقد کتابخانه مرکزی است

خبرگزاری فارس: رئیس کتابخانه عمومی شهرستان بابل گفت: شهرستان بابل فاقد کتابخانه مرکزی است.

بابل فاقد کتابخانه مرکزی است

هابیل طهماسبی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در بابل اظهار داشت: شهرستان بابل دارای سه کتابخانه عمومی فعال و سه کتابخانه نیمه فعال با اعتباری بیش از 200 میلیون تومان با 95 درصد پیشرفت فیزیکی است که برای اتمام آنها نیاز به 120 میلیون تومان اعتبار است.

وی افزود: حدود 8 هزار و 500 نفر عضو کتابخانه‌های عمومی و 11 هزار و 500 نفر عضو کتابخانه مشارکتی هستند.

طهماسبی با اشاره به اینکه در مورد کتابخوان‌ها با کاهش کمی و افزایش کیفی رشد مواجه هستیم اذعان داشت: پایه و اساس مطالعه در سنین کودکی شکل می‌گیرد پس توجه به این امر توسط همه نهادهای مرتبط است، برای انس بهتر نسل جوان و نوجوان با کتاب باید کار فرهنگی صورت گیرد و باید همه مسئولان به کتاب اهمیت دهند، مسئولان ما تنها شعار می‌دهند و رسانه‌ها فقط در هفته کتاب و کتابخوانی به یاد کتاب و کتابخوانی می‌افتند.

وی تصریح کرد: اگر چه اعتبار کتابخانه‌ها در دولت نهم و دهم نسبت به دولت‌های قبلی 80 درصد رشد داشته است اما اعتبار سال گذشته شهرستان بیش از 130 میلیون تومان بوده ولی هزینه‌های جاری حدود 150 میلیون تومان است پس مهم‌ترین مشکل ما بحث اعتبارات است، بسیاری از طرح‌ها و برنامه‌های ما به دلیل عدم اعتبار کافی راکد مانده است.

طهماسبی با اشاره به اینکه انجمن خیران کتابخانه‌ساز در بابل شکل گرفته و هیئت مدیره آن نیز مشخص شده است از ثبت آن تا پایان سال جاری خبر داد و افزود: در سال جاری خیرین بابل بیش از 400 میلیون تومان کمک غیرنقدی با اهدای زمین برای ساخت کتابخانه و اهدای کتاب و شش قطعه زمین در مجموع به مساحت 3 هزار مترمربع در روستاهای مختلف کردند.

رئیس کتابخانه عمومی فضای کتابخانه شهرستان بابل را مناسب ندانست و تصریح کرد: بر اساس سند چشم‌انداز نظام در افق 1404 در حوزه کتاب و کتابخوانی باید به ازای هر 100 نفر 8 مترمربع فضای کتابخانه‌ای موجود باشد این در حالی است که در حال حاضر شهرستان بابل به ازای هر 100 نفر کمتر از یک مترمربع فضای کتابخانه‌ای در اختیار دارد، به عبارت دیگر زیربنای کتابخانه‌های عمومی شهرستان بابل بر اساس سند چشم‌انداز در افق 1404 باید 32 هزار و 720 مترمربع باشد در حالی که تا پایان سال 90، 3 هزار و 602 مترمربع بود یعنی حدود 11 درصد، این درصد کم نشان‌دهنده فقر عظیم بابل در حوزه کتابخانه است.

طهماسبی به نبود کتابخانه مرکزی در بابل اشاره کرد و بیان داشت: بر اساس سند چشم‌انداز افق 1404 سرانه‌ای که برای بابل تعریف شد باید تا پایان سال 93 یک کتابخانه مرکزی تعریف، طراحی و احداث شود که این امر در جلسه انجمن کتابخانه‌ها در سال 87 مطرح شده و به تصویب انجمن رسید تا کتابخانه مرکزی با زیربنای 4 هزار مترمربع در محل کتابخانه عمومی شماره یک با توجه به قدمت و سابقه 50 ساله ساخته شود.

وی گفت: در سال 90 در راستای تحقق این امر موافقت‌نامه اصولی آن آماده و شهرداری و شورای اسلامی بابل نیز 2 هزار و 200 مترمربع زمین به اداره کتابخانه‌های عمومی بابل واگذار کردند و برای شروع پروژه نیز اعتباری توسط فرمانداری بابل پیش‌بینی و اختصاص داده شد اما به دلیل اختصاص کم اعتبار اولیه، معاونت برنامه‌ریزی استانداری تنها با احداث کتابخانه‌ای با زیربنای یک‌هزار و 500 متر مربع موافقت کرد.

رئیس کتابخانه عمومی فضای کتابخانه شهرستان بابل اظهار داشت: با وجود پیگیری‌های مکرر تاکنون میزان متراژ زمین تغییری نکرده در حالی که خیران شهرستان بابل نیز اعلام آمادگی کردند در صورتی‌که موافقت‌نامه اصلاح شود و از یک هزار و 500 متر مربع به 4 هزار مترمربع افزایش یابد حاضرند نیمی از هزینه‌های احداث کتابخانه مرکزی را بر عهده گیرند.

انتهای پیام/86008/ب/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول