اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در پاسداشت قیام تاریخی کربلا انجام می‌گیرد

برپایی تعزیه حسینی با 153 سال قدمت در نیر

خبرگزاری فارس: رسم دیرین عزاداری مردم نیر در کنار تمام برجستگی‌ها و ویژگی‌ها از شاخصه تعزیه و شبیه‌خوانی با قدمت 153 ساله برخوردار است که به نظر می‌رسد همچنان این تعزیه گرمای خاصی به عاشقان حسینی می‌دهد.

برپایی تعزیه حسینی با 153 سال قدمت در نیر

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، در مراسم تعزیه‌ای که به صورت نمادین بعد از شهادت امام حسین (ع) برگزار شده و یاد و خاطره حضرت زینب (س) گرامی داشته می‌شود عصر امروز نیز به همت جمعی از جوانان مراسم تعزیه و شبیه‌گردانی در شهر نیر برگزار شد.

به گفته کارگردان این آیین شبیه‌خوانی در این مراسم علاوه بر نمایش رشادت 72 تن از یاران امام حسین (ع) به ویژه فرزندان آن حضرت و برادرش عباس (ع) سوگنامه‌ای در غریبانگی حضرت زینب (س) به اجرا در می‌آید که اوج مظلومیت شهدای کربلا و بینوایی اسرای دشت خونین نینوا را به نمایش می‌گذارد.

عبدالله سطوتی در این زمینه افزود: ‌تعزیه و شبیه‌خوانی در نیر با قدمتی چند صد ساله با حال و هوای خاص در سه روز بعد از عاشورا در نیر برگزار می‌شود که در آن سعی داریم جلوه‌هایی از رشادت دلیرمردان دشت نینوا و حوادث رخ داده بعد از شهادت امام حسین (ع) و یارانش را به تصویر بکشیم تا ابعاد بیشتری از این حادثه تاریخی به نمایش گذاشته شود.

وی تصریح کرد:‌ در این مراسم جمعی از جوانان به زیباترین شکل مکالمات خود را انجام می‌دهند که نمادی از عظمت و صلابت عاشوراییان را می‌توان در آن مشاهده کرد.

علاوه بر شهرستان نیر در مناطق دیگر استان تعزیه و شبیه‌خوانی تا سومین روز شهادت امام حسین (ع) و یارانش به ویژه در مظلومیت حضرت زینب کبری (س) ‌اجرا می‌شود تا همه از ارزش‌ها و زیبایی‌های این حادثه بهره بگیرند.

نور معرفت حضرت زینب (س) را چهره‌ای جهانی کرده است

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، در شهرستان بیله‌سوار نیز همزمان با ایام سوگواری امام حسین (ع) همایش زینبیون برگزار شد که امام جمعه این شهرستان خاطر نشان کرد: نور بصیرت به حضرت زینب (س) چهره‌ای جهانی و بین‌المللی بخشیده که همه از ایشان به عنوان قهرمان دشت نینوا یاد می‌کنند.

حجت‌الاسلام کریم قیاسی در این همایش بیان کرد: شاخصه بارز زنان عاشورایی ما نیز مشارکت در جهاد، صبر و استقامت، پیام‌رسانی و روحیه‌بخشی و همچنین حفظ ارزش‌هایی است که دین اسلام بر پایه آن زنده و بالنده مانده است.

وی همچنین وظیفه اصلی زنان را الگوپذیری از شیرزنان کربلا و توجه به وصایای شهدا همان حفظ حجاب و پاکدامنی دانست.

قیاسی از حضرت زینب (س) به عنوان اسوه استقامت و شهادت‌طلبی یاد کرد و ادامه داد: امام حسین (ع) با خون خود برای همیشه به جهانیان ثابت کرد که ارزش‌های متعالی باید زنده و باقی باشد تا بتوان نور ایمان و معرفت را در جامعه ساری و جاری کرد.

در راهپیمایی و تجمع زینبیون در بیله‌سوار دختران محجبه بسیجی با حضور گسترده خود در این مراسم و راهپیمایی با چادرهای مشکی در سطح شهر بار دیگر عفاف شیرزن حماسه‌آفرین دشت نینوا را در برابر یزیدیان روزگار به نمایش گذاشته و به دنیا اعلام کردند که مرام حسینی و زینبی مرامی نیست که به فراموشی سپرده شده باشد.

انتهای پیام/62006/آ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول