اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از آخرین وضعیت بازنشستگان البرز مرکزی گزارش می‌دهد

سرنوشت 40 هزار بازنشسته در انتظار تدبیر مسئولان وزارت صنعت

خبرگزاری فارس: با احتساب تعداد بازنشستگان البرز مرکزی سوادکوه و وابستگان آنان، 40 هزار نفر منتظر تدبیر وزارت رفاه و صنعت در حل بلاتکلیفی آنان هستند.

سرنوشت 40 هزار بازنشسته در انتظار تدبیر مسئولان وزارت صنعت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از سوادکوه، بازنشستگان البرز مرکزی و وابستگانی که به صورت جزیی و یا کلی از لحاظ معیشت به آنان وابستگی دارند برای دریافت به موقع حقوق و مزایای خود با موانع مختلفی روبرو می‌شوند.

 بازنشستگان سرمایه‌های انسانی جامعه هستند

بازنشستگان به عنوان سرمایه‌های انسانی جامعه محسوب می‌شوند که احترام و اکرام آنان و استفاده از تجاربشان همواره مورد تاکید قرار گرفته است.

شرکت ذغال‌سنگ البرز مرکزی سوادکوه، علاوه بر اشتغالزایی قابل توجه موجبات شخصیت‌دهی به اقتصاد و فرهنگ شهرستان سوادکوه را فراهم آورده است که در "جامعه‌شناسی صنعتی" از آن به عنوان "تاثیر صنعت در زندگی اجتماعی، فرهنگی و سیاسی جامعه" یاد می‌کند.

 10 درصد بازنشستگان صنعت فولاد از البرز مرکزی هستند

حضور 6 هزار و 454 بازنشسته البرز مرکزی که نزدیک به 10 درصد بازنشستگان صنعت فولاد کشور را تشکیل می‌دهند از قدمت و سابقه این شرکت خبر می‌دهد.

رکود شرکت بزرگ ذغال‌سنگ البرز مرکزی دلایل مختلفی دارد که بررسی آن مجال دیگری را می‌طلبد، ولی بررسی وضعیت بازنشستگان البرز مرکزی و بیان مشکلات کارگران و کارمندان دیروز و بازنشستگان امروز از مواردی است که بخش بزرگی از جمعیت 70 هزار نفری سوادکوه را تحت تاثیر قرار داده است.

40 هزار نفر بر سر سفره بازنشستگان البرز مرکزی

بیکاری از مهم‌ترین مشکلات شهرستان سوادکوه است که درصد آن را بیش از 20 هم بیان می‌کنند. بخش عمده‌ای از بیکاران که عموما متأهل هم هستند بر سر سفره‌های بازنشستگان البرز مرکزی نشسته‌اند.

بر اساس بررسی آماری غیررسمی و با احتساب یک بازنشسته و همسر و حداقل سه فرزند و دو عروس، تعداد بازنشستگان و وابستگان آنان که همچنان از البرز مرکزی به صورت کلی و جزیی ارتزاق می‌کنند به بیش از 40 هزار نفر می‌رسد که در سراسر استان مازندران به صورت عمومی و در شهرستان سوادکوه به صورت ویژه زندگی می‌کنند.

اقتصاد سوادکوه، ارتباط معناداری با گردش مالی البرز مرکزی دارد

اقتصاد و گردش مالی بازار سوادکوه نیز ارتباط معناداری با شرکت ذغال‌سنگ البرز مرکزی دارد که رونق آن به پویایی شهرستان و رکودش به کسادی آن، منجر می‌شود.

هر چند فعالیت در بخش‌های خدمات، صنعت و کشاورزی در شهرستان سوادکوه نسبت به گذشته افزایش قابل توجهی یافته است، ولی برکات البرز مرکزی همچنان به صورت پررنگ در شهرستان سوادکوه خودنمایی می‌کند.

توجه به پیامدهای اقتصادی و اجتماعی ،تاخیر در پرداخت حقوق و مزایا به بازنشستگان البرز مرکزی موجبات تاثیرگذاری مشخص بر روی مسائل مختلف شهرستان سوادکوه را فراهم می‌کند و انرژی و توان مدیران انتخابی و انتصابی شهرستان را صرف فعالیت‌هایی می‌کند که باید توسط مسئولان ملی تنظیم شود.

بازنشستگان البرز مرکزی شهرستان سوادکوه، وضعیت مناسبی ندارند

حال و روز بازنشستگان البرز مرکزی شهرستان سوادکوه وضعیت مناسبی ندارد.

انتقال وضعیت حقوقی آنان از صنعت فولاد به وزارت رفاه و پیش‌بینی افزایش قابل توجه مالی آنان موجی از شادی را در بین آنان فراهم آورد که تاخیر در اجرایی شدن آن، حلاوت این افزایش حقوق را به تلخی تبدیل کرد.

معطل ‌شدن و سرگردانی بازنشستگان البرز مرکزی برای دریافت حقوق ماهانه در معابر و خیابان‌ها منتهی به بانک پرداخت‌کننده حقوق موجبات ناراحتی علاقمندان به توسعه را فراهم می‌کند.

شخصیت و اعتبار بازنشستگان باید توسط مسئولان مختلف حفظ شود و پرداخت حقوق آنان در موعد مقرر و تعیین نهاد پرداخت‌کننده به صورت مشخص و پاسخگو در اولویت فعالیت مسئولان قرار گیرد.

پرداخت با تاخیر حقوق و مزایا شایسته بازنشستگان نیست

رئیس هیئت مدیره کانون بازنشستگان البرز مرکزی سوادکوه مازندران با اشاره به اینکه بازنشستگان البرز مرکزی دارای سابقه تا بیش از سه دهه فعالیت در معادن ذغال در لایه‌های تا 40 سانتی‌متری بودند، گفت: ایجاد تحول در نظام پرداخت و تعیین نهاد مشخص پرداخت کننده حقوق آنان از انتظارات به حق بازنشستگان است.

احمد مفیدی با تاکید بر اینکه حقوق امروز بازنشستگان نتیجه سرمایه‌گذاری و ذخیره دیروز آنان است، خاطر نشان کرد: تامین آبرومندانه معیشت کارگران و کارمندان بازنشسته در اولویت برنامه‌ریزی‌های مسئولان قرار بگیرد.

وی با اشاره به تلاش انجام شده برای ادغام فعالیت‌های بازنشستگان در وزارت رفاه، گفت: هنوز چارچوب مشخصی برای تامین حقوق و مزایای بازنشستگان تعیین نشده است.

عضو هیئت مدیره کانون بازنشستگان البرز مرکزی سوادکوه مازندران از استعفای خود از این کانون خبر داد و گفت: در اواخر آبان‌ ماه سال جاری انتخابات هیئت مدیره کانون بازنشستگان البرز مرکزی سوادکوه مازندران برگزار ‌شد.

مفیدی با اشاره به رنج بازنشستگان در دریافت حقوق یادآور شد: زندگی در شرایط اقتصادی کنونی و پرداخت با تاخیر حقوق و مزایا شایسته بازنشستگان نیست.

تلاش مسئولان برای حل مشکل حقوق بازنشستگان، متمرکز شود

اسدالله نجفی مدیرعامل کانون بازنشستگان البرز مرکزی مازندران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس سوادکوه به مصوبات مختلف درباره منبع و نحوه پرداخت حقوق بازنشستگان اشاره کرد و گفت: پیگیری برای اجرایی شدن مصوبات درباره وضعیت بازنشستگان البرز مرکزی با رایزنی‌ها و پیگیری‌های مختلف همچنان ادامه دارد.

نجفی با اشاره به تبصره 5 ماده 109 آیین‌نامه استخدامی مصوبه هیئت وزیران مبلغ مستمری بازنشستگان باید به اندازه شاغلان افزایش یابد، افزود: در جلسات مشترکی که بین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت صنعت و معدن و تجارت برگزار شده بود، مقرر شد تا با تحقق ماده قانونی تبصره 5 ماده 109 آیین‌نامه استخدامی و تامین نقدینگی آن توسط سهام شرکت‌ها، شاهد افزایش حقوق بازنشستگان باشیم که هنوز محقق نشده است.

وی از ادامه پیگیری‌ها برای پرداخت حقوق بازنشستگان خبر داد و گفت: تلاش مسئولان انتخابی و انتصابی برای حل این مشکل متمرکز شود.

انتقاد نمایندگان سوادکوه در مجلس از وضعیت بازنشستگان البرز مرکزی

نمایندگان سوادکوه در مجلس شورای اسلامی به وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره عدم پرداخت حقوق بازنشستگان صنعت فولاد کشور تذکراتی دادند و در سخنرانی مختلف به تلاش خود برای حل این مشکل خبر دادند.

این دو نماینده مجلس شورای اسلامی در اقدامی هماهنگ نامه‌ها و تذکرات خود را به صورت مشترک ارائه می‌کنند.

در تذکر 23 مهر ماه خود به وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به عدم پرداخت حقوق به بازنشستگان صنعت فولاد، یادآور شدند: وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره تاخیر در پرداخت حقوق بازنشستگان البرز مرکزی که عمرشان را برای تولید صرف کرده‌اند برنامه‌ریزی کنند.

کمال علیپور در صحن علنی مجلس با انتقاد از عدم ساماندهی وضعیت بازنشستگان البرز مرکزی گفت: در بازدید از حوزه انتخابیه با مشکلات بازنشستگان البرز مرکزی مواجه شده‌ام و یکی از این بازنشستگان خواستار معرفی به کمیته امداد برای تامین معیشت خود شد که جای تأسف دارد.

انتهای‌پیام/86015/ی/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول