اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

توسعه پرورش شتر در ریگان / اشتغال 100 نفری پرورش شتر در ریگان

خبرگزاری فارس: شتر از گذشته در ریگان اهمیت فراوانی داشته و این شهرستان با توجه به شرایط آب و هوایی یکی از زیستگاه‌های مناسب این دام در کشور محسوب می‌شود.

توسعه پرورش شتر در ریگان / اشتغال 100 نفری پرورش شتر در ریگان

به گزارش خبرگزاری فارس از ریگان، پرورش شتر از گذشته در ریگان اهمیت فراوانی داشته و این شهرستان با توجه به شرایط آب و هوایی یکی از زیستگاه‌های مناسب این دام در کشور محسوب می‌شود از سویی ارتباط مرزی و جغرافیایی ریگان با استان‌های سیستان‌وبلوچستان و هرمزگان بر رشد پرورش شتر در ریگان افزوده است.

حضور درختان کهور، گز و ... که به صورت جنگل در این شهرستان وجود دارند، علاوه بر تامین منبع تغذیه دام‌، شرایط مطلوبی برای استراحت آن فراهم کرده است‌ به طوری که در حال حاضر بیش از 2 هزار و 500 نفر شتر در شهرستان ریگان وجود دارد.

تقریبا پرورش شتر در تمام‌ روستاهای‌ منطقه ریگان به صورت نسبی وجود دارد، اما از جمله روستاهای فعال و پرتراکم در این زمینه می‌توان به ده‌رضا، نعمت‌آباد، سرزه، گزمیر‌، ملک‌آباد، شیرآباد، باقرآباد، گز بهمن و چاه ملک اشاره کرد.

با توجه به آناتومی و ساختار فیزیولوژیک ویژه شتر، این دام قابلیت ‌بالایی نسبت به تحمل شرایط کم‌آبی ‌دارد و حتی قادر است از طریق سوخت و ساز چربی‌های موجود در کوهان خود آب متابولیک تولید کند.

علاوه بر ارزش نسبتا بالای گوشت شتر از حیث تامین انرژی مورد نیاز بدن و لذیذ بودن‌ در مورد شیر شتر می‌توان به این مطلب اشاره کرد که شیر این حیوان به دلیل دارا بودن ویتامین‌ها‌، املاح نسبتا بالا و ترکیبات تقویت‌کننده سیستم ایمنی از اهمیت نسبتا بالایی در جیره غذایی انسان برخوردار است و قابلیت ماندگاری بالایی در دمای محیط دارد.

90 درصد جمعیت شتر ریگان واکسینه می‌شود

حجت‌الله جعفری مدیر شبکه دامپزشکی ریگان در گفت‌وگو با خبر‌نگار فارس در ارتباط با اقدامات شبکه دامپزشکی این شهرستان برای مبارزه و کنترل بیماری‌های شتر گفت: در این زمینه می‌توان به برگزاری کلاس‌های آموزشی و ترویجی ویژه عشایر و دامداران شهرستان برای رعایت مدیریت بهداشتی این دام اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون چهار مورد کلاس آموزشی در این زمینه برگزار شده است، عنوان کرد: تا پایان سال جاری حدود 90 درصد جمعیت شتر شهرستان نسبت به بیماری شاربن واکسینه و علیه بیماری‌های انگلی خارجی سمپاشی می‌شوند.

مدیر دامپزشکی ریگان خاطر‌نشان کرد: همچنین از دامداران و عشایر تقاضا می‌شود با توجه به وجود توفان‌های شن و ریگ در شهرستان که از جمله عوامل مستعدکننده این حیوان به بیماری پاستورلوز است، نسبت به تهیه و واکسیناسیون دام‌های خود با حضور به مرکز مایه‌کوبی بخش خصوصی شهرستان علیه این بیماری اقدام کنند.

جعفری گفت: ‌دامداران برای حمل و جابه‌جایی دام به دیگر شهرستان حتما با هماهنگی شبکه دامپزشکی و دریافت گواهی بهداشتی حمل دام زنده اقدام کنند.

اشتغال 100 نفری در طرح‌ پرورش شتر ریگان

مدیر جهادکشاورزی شهرستان ریگان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: پرورش شتر در گذشته به صورت سنتی در این شهرستان رواج داشته و یکی از مهم‌ترین محورهای تامین نیازهای اقتصادی مردم منطقه بوده است.

موسی جلالی ابراز داشت: از بدو تاسیس اداره جهاد کشاورزی با برگزاری کلاس‌های آموزشی و ترویجی نسبت به در اختیار قرار دادن اصول مدیریت پرورش این دام به دامداران و عشایر شهرستان اقدام کرده است.

وی افزود: همچنین با توجه به ظرفیت شهرستان ریگان در این زمینه با ساماندهی پرورش‌دهندگان‌، بهسازی و نوسازی اماکن دامی و در اختیار قرار دادن تسهیلات،‌ زمینه لازم را در پرورش این دام در شهرستان توسعه داده‌ایم.

جلالی رواج پرورش صنعتی شتر را از جمله اهداف این مدیریت عنوان کرد و‌ ابراز داشت: طی سال جاری در قالب طرح ستاد توسعه کشاورزی و در اختیار قرار دادن تسهیلات و استفاده ‌از مشاوره‌های افراد متخصص این زمینه نیز در شهرستان فراهم شده است.  

وی خاطرنشان کرد: طی سال جاری طرح پایلوت پرورش شتر در روستای ملک‌آباد و شیرآباد با حمایت و همکاری سازمان جهاد کشاورزی استان و دیگر نهادهای ذیربط در شهرستان به منظور ترویج پرورش این دام در شهرستان و فراهم‌سازی یک طرح الگویی در کشور در حال اجراست.

جلالی بیان داشت: طرح الگویی و نمونه پایلوت شتر برای نخستین بار در استان کرمان در شهرستان ریگان آغاز شده است.

وی افزود: در این طرح پرورش پایلوت 400 نفر شتر خریداری شده که با اجرای این طرح بیش از 100 نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم مشغول به کار می‌شوند.  

کلاس‌های آموزشی دلیل گسترش پرورش شتر در ریگان

بهرام ریگی یکی از پرورش‌دهندگان شتر‌ در روستای شیرآباد از حمایت‌های دلسوزانه دامپزشکی شهرستان ریگان برای واکسیناسیون و سمپاشی جمعیت دامی شترهای‌ خود تقدیر کرد و کلاس‌های آموزشی و ترویجی جهاد کشاورزی‌ را از دلایل جذب وی در این عرصه دانست.

عبدالغفور آسوده از دیگر پرورش‌دهندگان شتر در ریگان نیز تلاش‌های شبکه دامپزشکی را در کنترل بیماری دامی و حمایت مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان برای توسعه پرورش این دام‌ موثر دانست.

خواجه نظامی که با دارا بودن بیش از 200 نفر شتر در منطقه گزمی ریگان یکی از پرورش‌دهندگان این صنعت است، با تشکر از شبکه دامپزشکی برای برگزاری کلاس‌های آموزشی بیماری‌های دامی و انجام اقدامات فنی از زحمات جهاد کشاورزی شهرستان و اداره عشایری به منظور بهسازی و نوسازی اماکن این دام تشکر و قدردانی کرد.

عبدالحمید زارع پرورش‌دهنده شتر در روستای ملک‌آباد ریگان نیز عامل توسعه پرورش این دام را در شهرستان همکاری دلسوزانه شبکه دامپزشکی، جهادکشاورزی و اداره عشایری با مردم این روستا دانست و از‌ علاقمندان برای پرورش این دام درخواست کرد تا برای موفقیت در این زمینه نسبت به رعایت اصول مدیریت بهداشتی، بهسازی و نوسازی اماکن دامی براساس قوانین تعریف شده جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی اقدام کنند.

..................................

گزارش از موسی ملائیان

..................................

انتهای پیام/80014/غ/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول