اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مشاور معاون وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد:

وجود ظرفیت تأسیس واحد پرورش شتر شیری در طبس

خبرگزاری فارس: مشاور معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: با توجه به وجود جمعیت قابل توجه شتر در طبس و به ‌ویژه برخورداری از نیروهای مستعد، تحصیل‌کرده و علاقمند، ظرفیت تأسیس واحد پرورش شتر شیری در این شهرستان وجود دارد.

وجود ظرفیت تأسیس واحد پرورش شتر شیری در طبس
محمدرضا ملاصالحی که برای امکان‌سنجی پرورش شتر شیری در طبس به این شهرستان سفر کرده، امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در طبس اظهار داشت: از سوی یکی از شترداران شهرستان طبس ایده‌های جدید و خوبی درباره تولید شیر شتر در قالب نیمه صنعتی مطرح شده که مورد توجه سعادت‌الله عباسی معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور دام قرار گرفته و در همین راستا از فعالیت‌های انجام شده در این زمینه در شهرستان طبس بازدید می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: سال‌هاست که کار تولید، فرآوری و بسته‌بندی شیر شتر در کشورهای عربی به‌ویژه عربستان، امارات و لیبی انجام می‌شود که با توجه به وجود جمعیت قابل توجه شتر در کشورمان به ‌طور قطع ظرفیت تولید و فرآوری شیر شتر در ایران نیز وجود دارد که تاکنون مورد غفلت قرار گرفته است.
مشاور معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور دام یادآور شد: مهم‌ترین مزیت شیر شتر نسبت به شیر گاو این است که شیر شتر به صورت ارگانیک و در شرایطی کاملاً طبیعی و در کمترین تماس با مواد دارویی و شیمایی تولید می‌شود.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه پرورش شتر در سیستم سنتی به ‌طور کامل به مراتع وابسته است و در حال حاضر مراتع از نظر وسعت و کیفیت سیر نزولی دارد، امکان توسعه این سیستم در درازمدت وجود ندارد ضمن اینکه معمولاً نسل جدید هم علاقه‌ای به سیستم سنتی ندارد که بر همین اساس باید سیستم‌های شترداری نیز متناسب با شرایط این گونه دامی و مقتضیات مناطق جغرافیایی تغییر کند.
ملاصالحی ضمن تأکید بر لزوم انجام برنامه‌ریزی ویژه و حساب شده برای پرورش شتر شیری در کشور، افزود: علاوه بر برنامه‌ریزی، باید در بخش غیردولتی و بهره‌برداران نیز این تقاضا و کشش وجود داشته باشد، تا امکان ایجاد واحدهای صنعتی پرورش شتر شیری در کشور فراهم شود.
وی درباره تأسیس واحد پرورش شتر شیری در طبس نیز اضافه کرد: با توجه به وجود جمعیت قابل توجه شتر در طبس و به‌ویژه برخورداری منطقه از نیروی انسانی مستعد، تحصیل‌کرده و علاقمند، ظرفیت تأسیس واحد پرورش شتر شیری در این شهرستان وجود دارد که مسئولان طبس نیز آمادگی خود را برای مساعدت در این زمینه اعلام کرده‌اند.
مشاور معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور دام گفت: رسول عراقی که از شهرستان طبس متقاضی راه‌اندازی واحد پرورش شتر شیری و همچنین واحد فرآوری شیر شتر شده، فردی جوان و تحصیل‌کرده است که ایده‌های بسیار خوبی دارد، ضمن اینکه تخصص و تجربه کافی در این زمینه در خانواده‌اش وجود دارد و به نظر من می‌تواند این طرح را به نتیجه برساند.
وی اذعان داشت: پیشنهاد می‌کنم که ابتدا این طرح به صورت کامل و در شاخه‌های مختلف گوشت شتر، شیر شتر و فرآوری شیر شتر مدون شود تا وزارت جهاد کشاورزی هم به شکل مطلوب‌تری بتواند در این زمینه راهنمایی و مشاوره فنی و تسهیلات بانکی ارائه کند.
انتهای پیام/ن۲۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول