اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست مؤسسه تحقیقاتی علوم دامی:

یزد تنها متولی پرورش و تحقیقات شتر در کشور است

خبرگزاری فارس: سرپرست مؤسسه تحقیقاتی علوم دامی کشور، استان یزد را متولی تحقیقات و پرورش شتر معرفی کرد.

یزد تنها متولی پرورش و تحقیقات شتر در کشور است

هرمز منصوری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بافق با اشاره به وظایف مؤسسه تحقیقات علوم دامی در کشور اظهار داشت: این مؤسسه یکی از 23 مؤسسه تابع سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی است که حوزه فعالیت آن در زمینه دام، طیور و زنبور عسل بوده و زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی است.

منصوری افزود: مؤسسه تحقیقاتی علوم دامی در 30 استان کشور دارای زیرمجموعه است که عمده فعالیت آن در مراکز تحقیقاتی استان‌ها بیشتر بر روی گاو، گوسفند، زنبور عسل و دام‌های بومی کشور است.

وی خاطرنشان کرد: مجموعه فعالیت‌های تحقیقاتی که در کشور انجام می‌شود، توسط مؤسسات یاد شده ساماندهی شده و در نهایت طرح‌های تحقیقاتی که در مراکز استان‌ها مصوب می‌شود به اجرا در می‌آید و این طرح‌های مصوب شده از طریق دستگاه‌های اجرایی به ویژه اداره ترویج در اختیار تولید کنندگان قرار می‌گیرد.

سرپرست مؤسسه تحقیقاتی علوم دامی کشور با اشاره به طرح‌های تحقیقاتی انجام شده، بیان کرد: بیش از 300 طرح تحقیقاتی در سال جاری توسط این مؤسسه در حال اجراست و فعالیت‌های خوبی نیز انجام گرفته است و این پژوهش‌ها بیشتر در حوزه دام و طیور و زنبور عسل و نژادهای بومی از جمله گاو سیستانی است.

منصوری هم‌چنین با بیان ویژگی‌های خاصی که در خلقت شتر وجود دارد، افزود: با توجه به تولیدات بیولوژیکی، هم‌چنین تولید گوشت و شیر شتر، موضوع تحقیقات بر روی این حیوان امروز بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: بر همین اساس مؤسسه تحقیقاتی علوم دامی کشور در حال تدوین برنامه‌ای است که بتواند مجموعه فعالیت‌های مستمر و منسجمی در زمینه توسعه پرورش شتر در کشور ساماندهی کند.

سرپرست مؤسسه تحقیقاتی علوم دامی کشور، جایگاه ایستگاه تحقیقات شتر بافق را خوب ارزیابی کرد و گفت: مجموعه علومی دامی کشور استان یزد را متولی تحقیقات و پرورش شتر می‌شناسد و ایستگاه تحقیقات شتر بافق تنها مرکز تحقیقات شتر در این استان است که سابقه بسیار خوبی در پژوهش‌های علمی و تحقیقاتی در این زمینه دارد.

منصوری خاطرنشان کرد: با برنامه‌ریزی‌های خوبی که برای توسعه مرکز تحقیقات شتر بافق انجام گرفته، انتظار می‌رود در زمینه پرورش شتر و تولید فرآورده‌های بیولوژیکی از این حیوان پیشرفت‌های خوبی محقق شود.

وی تصریح کرد: با توجه به ظرفیت و پتانسیل‌هایی که در استان یزد به ویژه در شهرستان بافق در زمینه پرورش شتر وجود دارد، این مؤسسه در حال سیاست‌گذاری برای فعال‌تر کردن ایستگاه تحقیقات شتر بافق است.

منصوری اظهار امیدواری کرد: با برنامه‌ریزی صحیح و مناسب در راستای توسعه ایستگاه‌های تحقیقات شتر در کشور گامی مؤثر برای ایجاد امنیت غذایی و تأمین بخشی از گوشت مصرفی جامعه برداشته شود.

وی با بیان دیگر وظایف مؤسسه تحقیقاتی علوم دامی کشور گفت: این مرکز با تصویب قانون نظام جامع دامپروری کشور با همکاری مراکز اصلاح نژاد دام وابسته به معاونت تولیدات دامی می‌تواند نقش مهمی در حفظ ذخائر ژنتیکی دام و توسعه پرورش حیوانات برای تأمین امنیت غذایی ایفا کند.

سرپرست مؤسسه تحقیقاتی علوم دامی کشور با اشاره به خطرات جاده‌ای شتر اظهار داشت: با توجه به وابستگی بسیار زیاد شتر به طبیعت و استفاده بیشتر این حیوان از منابع طبیعی و توسعه روزافزون جاده‌ها، متأسفانه هر از گاهی شاهد تصادفات جاده‌ای این حیوان هستیم.

منصوری با اشاره به اقدامات انجام گرفته در زمینه جلوگیری از بروز این تلفات جاده‌ای یادآور شد: به منظور کاهش این خسارات اقدام به کُددار کردن حیوانات شده است که از این طریق ضمن شناسایی حیوانات از طریق الکترونیکی تا حدودی نظارت بیشتری بر روی شترها می‌شود و عرصه‌های پرورش شتر به جایگاه‌هایی هدایت می‌شود که کمتر در معرض خطر قرار گیرند.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل ویژگی خاص پرورش این حیوان نمی‌توان خطرات را به صفر رساند اما با تلاش‌ها و اقدامات مهمی که در این زمینه انجام گرفته تا حدودی منجر به کاهش این معضلات خواهد شد.

سرپرست مؤسسه تحقیقاتی علوم دامی کشور هم‌چنین با اشاره به کاهش پرورش لوک برتر ایران تصریح کرد: یکی از اهداف دستگاه‌های اجرایی و مصرف‌ کنندگان در واقع ترویج نژادهای برتر و تولید کنندگان مربوط به آن است که بیشتر از طریق جشنواره‌هایی که برگزار می‌شود تا حدودی این امر محقق خواهد شد.

منصوری برگزاری این جشنواره‌ها را در زمینه ترغیب دامداران مؤثر دانست و بیان کرد: به دلیل خشک‌سالی‌های پی در پی سال‌های اخیر و کاهش منابع طبیعی و خوراک این دام، پرورش و تولید این حیوان  سیر نزولی داشته است.

وی اظهار امیدواری کرد: مؤسسه تحقیقاتی علوم دامی کشور با همکاری دستگاه‌های اجرایی با برنامه‌ریزی مؤثر و دیدن دورنمای تغییراتی که به لحاظ اقلیم و آب و هوا بروز مشکلات احتمالی در آینده را به حداقل برساند را محقق نماید.

انتهای پیام/صا10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول