اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

آمادگی 170 هیئت مذهبی بهشهر در بزرگداشت عاشورا / اقامه نماز ظهر عاشورا در تمامی مساجد

خبرگزاری فارس: همگام با عزاداران هیئت‌های مذهبی در سراسر کشور 170 هیئت مذهبی ثبت‌ شده در بهشهر خود را برای برگزاری هر چه با شکوه‌تر مراسمات دسته‌روی و سینه‌زنی روز دهم محرم آماده کردند.

آمادگی 170 هیئت مذهبی بهشهر در بزرگداشت عاشورا / اقامه نماز ظهر عاشورا در تمامی مساجد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از شهرستان بهشهر این شهرستان در نیمه شرقی استان مازندران و متشکل از شهرهای رستمکلا، خلیل‌شهر و بهشهر است که در ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان دشت کربلا تقریباً مراسم‌های یکسانی را که بی‌شباهت به سایر شهرهای استان مازندران نیست، برگزار می‌کنند.

کوچه‌ها، خیابان‌ها، مساجد، حسینیه‌ها و تکایای این شهرستان در ایام سوگواری آن حضرت سیاه می‌پوشند و مردم با حضور در مراسمات عزاداری، عشق و ارادت خود به خاندان اهل بیت را نشان می‌دهند.

در تمامی مساجد و حسینیه‌ها مراسم سوگواری برگزار می‌شود و آن‌هایی که نذری دارند نذر خود را به صورت نقدی یا با تجهیز مسجد و یا با قربانی کردن گوسفند ادا می‌کنند.

در شب‌ و روز عاشورا عده‌ای با روشن کردن شمع در گوشه‌ای از مسجد یا حسینیه، حاجات خود را بر دل و زبان جاری می‌سازند و نذر می‌کنند.

در تمام دهه نخست محرم و به ویژه روزهای نهم و دهم همچنین در اربعین حسینی عده زیادی از مردم با پخت نان، شیر، شله زرد، شیر برنج، برنج و حلوا و پخش کردن آن بین عزاداران یا همسایه‌های خود نذری می‌دهند.

* تمام مساجد بهشهر از نعمت روحانی بهره‌مندند

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان بهشهر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بهشهر گفت: امسال 160 روحانی در 160 مسجد بخش مرکزی و یانه‌سر بهشهر حضور دارند و علاوه بر روضه‌خوانی و سخنرانی به پرسش‌های عموم پاسخ می‌دهند.

حجت‌الاسلام سید محمد بابایی تصریح کرد: از این تعداد مبلّغ و روحانی حدود 30 نفر غیر بومی هستند که از شهرهای قم و مشهد اعزام شدند.

وی همچنین از وجود حدود 80 خواهر مبلّغه بهشهری که در سازمان تبلیغات اسلامی دارای پرونده هستند، خبر داد و گفت: این افراد همگی دارای مدرک کارشناسی هستند و در برخی مراسمات دینی و مذهبی ویژه خواهران سخنرانی می‌کنند.

بابایی با اشاره به نقش هیئت‌های مذهبی در اشاعه فرهنگ ناب اسلامی خاطر نشان کرد: در حال حاضر 170 هیئت مذهبی ثبت ‌شده و دارای کد شناسایی در بهشهر داریم که مانند سایر هیئت‌های مذهبی کشور اوج فعالیت‌هایشان در ماه‌های محرم و صفر است و برنامه محوری آنها روزهای تاسوعا و عاشورا اجرا می‌شود.

نماز ظهر عاشورا در تمامی مساجد بهشهر اقامه می‌شود

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان بهشهر با بیان اینکه برنامه‌های روز تاسوعا و عاشورا مانند هر ساله برگزار می‌شود، اظهار داشت: سعی می‌شود دسته‌روی روز تاسوعا قبل از ظهر به پایان برسد اما دسته‌روی روز عاشورا که از 8 صبح آغاز می‌شود باید حتماً قبل از ظهر تمام شود تا دسته‌های عزاداری به مساجد خود برگردند و نماز ظهر عاشورا را اقامه کنند.

وی با اشاره به اینکه یکی از درس‌های بزرگ امام حسین(ع) در روز عاشورا توجه به نماز و ترک نکردن این فریضه الهی در هر شرایطی است، خاطر نشان کرد: تدابیری اندیشیده شده تا اگر در این ساعت روز افرادی نتوانستند خود را به مسجد برسانند در همان خیابان نماز را به جای آوردند.

وی درباره برگزاری مراسم دسته‌روی و عزاداری روزهای نهم و دهم محرم در بخش « یانه‌سر» گفت: معمولاً دسته‌های عزاداری روستاهای بخش یانه‌سر که تعدادشان حدود 20 دسته است، در این روزها به روستای سفیدچاه رفته و برنامه محوری را همان جا برگزار می‌کنند.

روستای شهیدآباد بهشهر میزبان عزاداران حسینی در روزهای تاسوعا و عاشورا

روستای شهیدآباد در ورودی بخش مرکزی بهشهر قرار دارد. این روستا هر ساله در روزهای تاسوعا و عاشورا میزبان عزاداران حسین(ع) است.

به گفته نبی‌الله اردشیری یکی از اهالی روستای شهیدآباد، از قدیم‌الایام در روزهای تاسوعا و عاشورا خانواده‌های شهید آبادی رسم دارند از عزادارانی که از راه‌های دور و نزدیک اعم از خویشاوند، دوست، آشنا و خودِ اهالی به محله آنها می‌آیند، در خانه‌های خود پذیرایی کنند.

وی تصریح کرد: در شهیدآباد سه محله شامل بالا محله، پایین‌محله و کماس‌محله یا میان‌محله داریم که در روز تاسوعا پایین محله‌ای‌ها میزبان بالا محله‌ای‌ها هستند.

اردشیری ادامه داد: در روز عاشورا بالامحله میزبان پایین‌محله‌ای‌ها و عزاداران حسینی است و ساکنان کماس محله هم در این دو روز میزبان عزاداران هستند.

وی بیان داشت: میزبانی از عزاداران پس از برگزاری مراسم دسته‌روی و سینه‌زنی انجام می‌شود.

الیاس پریچهره یکی دیگر از اهالی روستای شهیدآباد است که در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بهشهر گفت: روز هفتم محرم طبق رسم قدیمی که در همه جا رایج است، علم‌گردانی همراه با سینه‌زنی، مداحی و زنجیرزنی داریم و وجوه جمع‌آوری شده صرف مراسم عزاداری می‌شود.

وی افزود: مراسم شام غریبان هم طبق رسوم هر ساله با حضور حداکثری بانوان در غروب عاشورا برگزار می‌شود.

به گزارش فارس فضای عزاداری و سوگواری ماه محرم امسال در بهشهر با تدابیر خوبی که طی جلسات مختلف اعم از همایش روحانیون، همایش هیئت امناهای مساجد و گردهمایی متولیان و ذاکران و مداحان اهل بیت همچنین با تدابیری که در شورای تامین شهرستان گرفته شد، با شکوه و نظم بهتری نسبت به سال‌های گذشته انجام شد.

انتهای پیام/86001/غ/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول