اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از همایش شیرخوارگان حسینی در کرمان

شیرخوارگان کرمانی بیمه علی اصغر (ع) شدند

خبرگزاری فارس: مادران جوان کرمانی شیرخوارگان خود را به آیین سوگ شهید شیرخواره کربلا آوردند تا آنها را بیمه حضرت علی اصغر (ع) کنند.

شیرخوارگان کرمانی بیمه علی اصغر (ع) شدند

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، سید بن طاووس اینگونه گزارش کرد که امام حسین (ع) طفل را از دست خواهرش زینب (س) گرفت و جلو آمد تا او را ببوسد که ناگاه تیری آمد و کودک را ذبح کرد، علی را به دست خواهر داد و فرمود «او را بگیر»، سپس خون‌ها را به آسمان پاشید و با خداوند سخن گفت، امام باقر(ع) فرمودند «هرگز قطره‌ای از آن خون به زمین نریخت».

تلاش برای ثبت همایش شیرخوارگان حسینی در یونسکو

همایش شیرخوارگان حسینی چند سالی است که در نقاط مختلف ایران از جمله استان کرمان و همچنین در بعضی از کشورهای جهان با هدف تکریم حماسه شیرخواره شهید حریم اهل بیت (ع) به عنوان بزرگترین سند مظلومیت حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) و به نمایش گذاردن ابعاد عاطفی، حماسی و عقلانی قیام حسینی برای انتقال اصل پیام عاشورا برگزار می‌شود.

همایش شیرخوارگان حسینی در سال جاری نیز علاوه بر شهرهای مختلف ایران در کشورهای بحرین، عراق، لبنان، کویت، آمریکا، پاکستان، افغانستان، هند، آلمان، تونس، ترکیه، امارات عربی متحده و بیروت برپا می‌شود.

 

استقبال مسلمانان و حتی غیرمسلمانان از این آیین معنوی در ایران و جهان چنان مطلوب است که دبیر مجمع جهانی حضرت علی اصغر (ع) به این موضوع اشاره کرده است که به دنبال پیشنهاد ثبت جهانی این مراسم در سازمان یونسکو هستیم و در سال گذشته با ارسال نامه‌ای به رئیس جمهوری تقاضای ثبت ملی این مراسم مطرح شد که به تحقق رسید و قدم بعدی ثبت جهانی این روز در یونسکو است.

داوود منافی‌پور همچنین گفته است، استقبال از این حرکت فرهنگی در ایران و جهان به حدی است که پیش‌بینی می‌کنیم در 10 ساله دوم، میزان شرکت‌کنندگان در همایش مذکور به 200 میلیون نفر در سراسر جهان برسد.

شیرخوارگان کرمانی بیمه علی اصغر شدند

بسیاری از مادران جوان کرمانی بعد از ظهر امروز شیرخوارگان خود را در آغوش گرفته بودند و به حسینیه ثارالله آمدند، آنها لباس‌های سپید، سیاه و سبز به تن نوزادانشان پوشانده و سربندهای یا علی اصغر (ع) و یا حسین (ع) بر سر کوچک کودکان بسته بودند.

این مادران آمده بودند تا با حضور در سوگ شیرخواره کربلا شیرخوارگان خود را بیمه حضرت علی اصغر (ع) کنند.

یکی از مادران کرمانی ماجرای شهادت حضرت علی اصغر را به زبان قصه بازگو کرد و سپس مداحی در مورد علی اصغر (ع) توسط یکی از مداحان نوجوان آغاز شد.

زمانی که مداح به مادران حاضر در جلسه گفت که زیر گلوی بچه‌ات را نگاه کن و ببین که آیا تاب تیر سه شعبه را دارد.

ناله یا علی اصغر(ع) از گلوی مادران شنیده شد و آنها شیرخوارگان را بر روی دست گرفتند و همراه با مداح زمزمه کردند:

لالالالا،لالالایی، بخواب مادر

لالالالا،لالالایی، بخواب گل پونه

قناریِ بی آب و دونه، خدا خودشه روزی رسونه

مادر تو بدون شیره، گریه نکن صدات می‌گیره

علی اصغرم، لایی لای‌لای / علی اصغرم، لایی لای‌لای

 

 

مادران کرمانی همین که نوزادشان بی‌آرام می‌شد، فرزند را در آغوش می‌گرفتند و به او شیر می‌دادند و کودک را آرام می‌کردند، اما فقط خدا می‌داند که به رباب در آن لحظه که علی اصغر از تشنگی و گرسنگی بی‌تاب بود چه می‌گذشت.

اشک مادران دلسوخته در سوگ شهید شیرخواره

زمانی که دومین مداح این مراسم به بیان واقعه شهادت حضرت علی اصغر (ع) پرداخت دو نفر از هنرمندان تعزیه با شبیه‌خوانی امام حسین (ع) و حرمله «قاتل حضرت علی اصغر» به میان جمعیت آمدند و صحنه شهادت شهید شیرخواره کربلا را بازسازی کردند.

 

وقتی که هنرمند شبیه‌خوان نوزاد چند ماهه را در آغوش گرفته بود و او را تکان می‌داد فضای بسیار حزن‌انگیزی بر حسینیه ثارالله حاکم شده بود و شرکت‌کنندگان در این آیین در سوگ حضرت علی اصغر اشک می‌ریختند و می‌سوختند.

....................................

گزارش از مهسا حقانیت

عکس‌ها از محسن رجبپور

....................................

انتهای پیام/80019/ی/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول