اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی معاونت راهبردی ریاست جمهوری:

حمایت از تولید به معنای توزیع پول نیست

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری گفت: تا سخن از حمایت از کار و سرمایه ایرانی می‌شود عده‌ای تقاضای پول می‌کنند در حالی که معنای سرمایه با معنای پول تفاوت دارد.

حمایت از تولید به معنای توزیع پول نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، خسرو سلجوقی ‌در همایش «اشتغال پایدار، اقتصاد مقاومتی، حماسه حسینی» که به همت بسیج مهندسین استان فارس برگزار شد، اظهار داشت: پول بخش کوچکی از سرمایه است و سرمایه اجتماعی، سرمایه انسانی، توان علمی و کارآفرینی و ... سرمایه غیر ملموس هر کشور هستند.

ﻣﺸﺎور ﺳﺎزﻣﺎن ﻧﻈﺎم ﻣﻬﻨﺪسی کشاورزی و ﻣﻨﺎﺑﻊ طبیعی افزود: 81 درصد ثروت تولیدی آمریکا از ثروت‌های ناملموس و از منابعی غیر از منابع طبیعی است.

به گفته وی، سوییس و فرانسه یک درصد ثروتشان از منابع طبیعی است و به همین دلیل است که اگر تحریم فروش نفت ایران درست مدیریت شود می‌تواند فرصتی برای رهایی از اقتصاد متکی به فروش منابع طبیعی باشد.

مشاور سازمان منابع طبیعی ادامه داد: خودباوری به معنای خودبزرگ‌بینی نیست، باید جایگاه خود را به درستی بدانیم و توان و جایگاه دشمن را نیز با واقع‌نگری رصد کرده و برای سبقت از وی برنامه‌ریزی کنیم.

سلجوقی تصریح کرد: اگر امروز غزه قادر شده سپر موشکی رژیم صهیونیستی را بشکند و در مقابل این رژیم ایستادگی کند به سبب توان تولید موشک بومی در خاک خودشان است.

این مدرس کارآفرینی بیان کرد: بسیاری تعریف درستی از کار، تولید و سرمایه ندارند و در آغاز راه باید این مفاهیم را به درستی تعریف و راهبردهایمان را تبیین کنیم.

وی ابراز داشت: حمایت از کار، تولید و سرمایه ایرانی که مد نظر مقام معظم رهبری است، شرایط و جهت‌گیری دقیقی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

سلجوقی اضافه کرد: بشر از دوران پیش از کشاورزی قدم به عصر کشاورزی گذاشت و پس از آن وارد دوره صنعتی شد و از صنعت نیز وارد عصر ارتباطات و سپس خدمات می‌شود.

وی در ادامه گفت: دهه 50 تا 80 توسعه مبتنی بر تولید رواج داشت به این معنا که سرمایه، نیروی کار و واحدهای تولیدی و صنعتی، توسعه را محقق می‌کردند.

عضو هیئت علمی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری افزود: در توسعه با آن رویکرد شهرک‌های صنعتی، مناطق ویژه اقتصادی و آموزش فنی و حرفه‌ای مورد تاکید بود.

به گفته وی، امروز آیتم‌های توسعه مبتنی بر تولید جای خود را به توسعه مبتنی بر دانایی داده و محورهایی مانند نوآوری، نیروی انسانی کارآفرین، واحدهای تحقیق و توسعه، مراکز رشد، پارک‌های علمی و فناوری و مناطق توسعه مدنظر تصمیم‌سازان است.

وی در ادامه به تشریح مفاهیم دالان‌های علم و فناوری و «جهان وصل» پرداخت و گفت: در نقشه جدید جهان، هر کشوری که خدماتی به سایر کشورها ارائه دهد وجود خواهد داشت و برای حضور بر نقشه جدید باید تولید مبتنی بر خدمات را در دستور کار قرار داد.

سلجوقی بیان کرد: خدمات چنانکه برخی می‌پندارند مشاغل کاذب و دلالی نیست بلکه تمام آنچه که باعث سهولت کار و زندگی مردم شود، دسترسی به اطلاعات را افزایش دهد، کیفیت صنعت، کشاورزی و سایر بخش‌ها را ارتقا دهد و رفاه را بیافزاید در زمره امور خدماتی است.

وی تصریح کرد: سرمایه‌گذاری کم مورد نیاز در بخش خدمات، زمان کم مورد نیاز برای ایجاد ارزش افزوده و خطر ریسک‌پذیری پایین خدمات را به اصلی‌ترین محور توسعه کشورها بدل کرده است.

سلجوقی اضافه کرد: خطرپذیری سرمایه‌گذاری در کشور ما در حال حاضر حدود 42.5 درصد و در سوییس این رقم 1.5 درصد است.

به گفته وی، اگر مجلس شورای اسلامی مدتی تصمیم‌گیری نکند هفت درصد ریسک خطرپذیری در کشور بهبود می‌یابد و این امر نشان می‌دهد که تصمیمات دفعتی و بدون برنامه تا چه حد به کشور زیان می‌رساند.

مشاور سازمان نظام مهندسی کشور در ادامه اظهار داشت: نرخ بازگشت سرمایه در کشاورزی بین چهار تا 12 درصد و در صنعت بین 10 تا 20 درصد است.

وی خاطرنشان کرد: نرخ بازگشت سرمایه در صنایع «های تک» 40 درصد، در صنایع نظامی 50 درصد، در مسائل سیاسی 100 درصد و در تحقیق و توسعه 3 هزار درصد است.

سلجوقی ادامه داد: ارتباطات در شاخه‌های جدید بزرگترین مولد رشد ناخالص ملی کشورها در دهه آتی است.

وی تصریح کرد: 30 درصد تجارت «آی تی» جهان در دست آمریکا است، 33 درصد متعلق به اروپا، 14 درصد ژاپن و 16 درصد سهم مابقی کشورهای جهان است.

سلجوقی بیان کرد: 84 درصد محتوای اینترنت در مورد تجارت و پول است و تنها زیر 1.5 درصد آن را مسائل جنسی تشکیل می‌دهد.

وی ابراز داشت: در سال 2045، سه درصد اشتغال جهان در بخش کشاورزی، چهار درصد صنعت و 93 درصد در بخش خدمات خواهد بود.

کار‌آفرین برتر در بخش کشاورزی و صنعت کشور ادامه داد: 85 درصد اشتغال آمریکا در ابتدای قرن بیستم در بخش کشاورزی بود و اکنون تنها زیر سه دهم درصد نیروی شغلی این کشور در کشاورزی است و بیش از نیمی از محصول کشاورزی دنیا را تامین می‌کند.

به گفته وی، در سال 2015 غذای 100 نفر توسط اشتغال 2.71 نفر تامین می‌شود و این امر معنای آن را دارد که مشاغل عصر کشاورزی رو به پایان است.

سلجوقی با تاکید بر لزوم افزایش بهره‌وری در بخش دولتی و خصوصی کشور، بیان کرد: فارغ از اینکه چه دولتی بر سر کار است برای اینکه چابک‌سازی صورت گیرد، 70 درصد نیروی فعلی دولت که اضافه هستند باید در مشاغل دیگری به کارگیری شوند.

وی خاطرنشان کرد: ترکیه که نفت و گاز ندارد در مقایسه با ایران به عنوان دومین تولید‌کننده نفت اوپک و دومین دارنده ذخایر گازی جهان که در زمره 10 کشور دارای بیشترین معدن دنیا نیز هست یک‌هزار و 300 میلیارد دلار کالا و خدمات تولید می‌کند که معادل کل درآمد نفتی ایران است.

وی افزود: یک‌هزار و 300 میلیارد دلار سرمایه ایرانیان خارج از کشور بوده که تنها 21 میلیارد دلار آن به کشور بازگشته است.

رئیس هیئت مدیره شرکت زیست فناور کیمیا ابراز داشت: در جهان حدود 4 هزار و 200 نوع گونه کرم خاکی وجود دارد و ما با استفاده از یک نمونه آن پروتئینی تولید می‌کنیم که قابلیت ایجاد اشتغال برای 180 هزار فرد را دارد.

در ادامه این همایش رئیس شورای مرکزی بسیج مهندسین استان فارس با بیان تمثیلی از مدیریت اقتصادی در شرایط مقاومتی گفت: کارخانه لاستیک دنا در زمان دلار یک‌هزار و 100 تومان ضررده بود اما با تزریق روحیه خودباوری و ایثار حتی در مقطعی که دلار 3 هزار و 620 تومان شد، خللی در فعالیت آن به وجود نیامد.

ابوالحسن حقایقی افزود: کارگران و کارکنان لاستیک دنا این روزها در کنار فعالیت روزانه خود به مراسم عزاداری ابا عبدالله(ع) می‌پردازند و به مدیریت زمان و بهره‌وری تمام دیون و پرداختی جاری کارخانه به روز شده است.

وی بیان کرد: مدیران گذشته کارخانه از کارت بازرگانی خود برای واردات کالای اولیه استفاده نمی‌کردند اما اکنون این کار انجام شده و بسیاری از مشکلات کاهش پیدا کرده است.

این فعال اقتصادی اضافه کرد: هر واحد تولیدی و صنعتی باید به طور مرتب فعالیت خود را ارتقاء دهد و در همین زمینه کارخانه دنا که تنها تایر سیمی تولید می‌کرد، تولید تایر سیمی و رادیال را نیز در دستور کار قرار داده است.

به گزارش فارس، در این همایش که با حضور رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس، مدیرکل منابع طبیعی و جمع کثیری از کارآفرینان و نخبگان این استان همراه بود، از مخترعان برگزیده بسیجی تجلیل شد.

انتهای پیام/ 2448/ش/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول