اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی گلستان:

مسجد جامع گرگان به حالت اولیه و تاریخی خود بر می‌گردد

خبرگزاری فارس: مدیر کل میراث فرهنگی گلستان گفت: مسجد جامع گرگان به حالت اولیه و تاریخی خود بر می‌گردد.

مسجد جامع گرگان به حالت اولیه و تاریخی خود بر می‌گردد

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان قربان عباسی ظهر امروز در همایش آیین بازگشایی درب شمالی مسجد جامع گرگان اظهار داشت: یک آمریکایی که برای دیدن مسجد جامع گرگان به اینجا آمده بود و وقتی در کنار مناره 800 ساله دوران سلجوقی ایستاد گفت من افتخار می‎کنم در کنار این مناره ایستادم.

وی افزود: ما از سال 1391 برای مرمت و بازسازی مسجد جامع وارد کار شدیم و اولویت اصلی ما در این مورد، استحکام‎بخشی و ساماندهی آثار تاریخی به کار رفته در مسجد جامع بود.

وی تصریح کرد: در این کار از استان‎هایی مثل اراک که در این کار پیشتاز بودند استفاده کردیم.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان خاطر نشان کرد: این مناره تاریخی باعث تحول شگرفی در استان شده و ما از این به بعد نه فقط به فکر حفظ میراث فرهنگی و طبیعی استان خواهیم بود بلکه در گسترش و حفاظت از میراث معنوی خودمان هم تلاش خواهیم کرد.

عباسی گفت: یکی دیگر از مراسمات خوبی که امروز برگزار شد افتتاح از آیین علم‎بندان توسط آیت‎الله علوی‌گرگانی و آیین چهل منبر توسط آیت‎الله میبدی بود.

وی افزود: سعی داریم مسجد جامع را به حالت اولیه و تاریخی خود درآوریم.

 

 

تاکنون 250 میلیون تومان هزینه کردیم

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان اذعان داشت: در بحث مرمت و بازسازی مسجد جامع تاکنون 250 میلیون تومان هزینه کردیم و معتقد هستیم درباره مسجد و حفظ میراث معنوی که نقشی تعالی بخش و آثار اخروی دارد، باز هم باید بیشتر بکوشیم.

عباسی گفت: ما به دنبال این هستیم که هنر و معماری دوران سلجوقی را احیا کنیم بنابراین مطالعات متعددی در این باره انجام داده‎ایم.

وی اذعان داشت: متاسفانه برخی از مجراهای ورودی به مسجد جامع آسفالت شده بود که ما آنها را کنده و به جای آن از سنگفرش استفاده کردیم که نمای زیبایی به مسجد جامع داده است و در صدد هستیم تمام راه‎های ارتباطی به مسجد جامع را سنگفرش کنیم.

به دنبال ثبت جهانی سرخدار و دیوار دفاعی گرگان هستیم

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان گفت: ما در دنیا درخت سرخدار نداریم و فقط این درخت در گلستان یافت می‎شود لذا به دنبال این هستیم که آن را ثبت ملی و جهانی کنیم.

عباسی افزود: میراث فرهنگی به دنبال مسائل گردشگری است که از دید مسئولان این سازمان پنهان مانده و قطعا تلاش ما در راستای شناسایی و ثبت آثار از این به بعد بیشتر خواهد شد.

وی تصریح کرد: برج جهانی قابوس ثبت جهانی شد و رئیس جمهور و معاون وی هم دستور دادند که دیوار دفاعی گرگان هم خیلی سریع در فهرست ثبت آثار جهانی قرار گیرد.

انتهای پیام/2307/ش/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول