اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

احمدی‌نژاد در آیین جشن ثبت جهانی مسجد جامع اصفهان:

مسجد جامع برای شکوفایی حقیقت انسان‌ها ساخته شده است

خبرگزاری فارس: رئیس‌جمهور در آیین جشن ثبت جهانی مسجد جامع اصفهان گفت: در بنایی همچون مسجد جامع اصفهان نگاه انسانی و والایی به بنا شده است و در حقیقت مسجد جامع ساخته شده برای شکوفایی حقیقت انسان‌هاست.

مسجد جامع برای شکوفایی حقیقت انسان‌ها ساخته شده است

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، محمود احمدی‌نژاد در آیین جشن ثبت جهانی مسجد جامع اصفهان با اشاره به اینکه زبان از بیان احساسات حقیقی‌ام برای حضور در اصفهان قاصر است، اظهار داشت: نمی‌توانیم شکر خدا را بجا نیاوریم وقتی که در روز میلاد امام هادی (ع) در اصفهان و آن هم در مسجد جامع حضور داریم.

وی با بیان اینکه میراث فرهنگی همچون شناسنامه و هویت یک کشور است، افزود: اگر هویت یک جامعه و فرد را از او بگیریم در تشخیص راه آینده دچار اختلال می‌شویم و اگر رابطه انسان با میراث فرهنگی قطع شود مانند این است که بی‌هویتی در او نفوذ کرده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه صاحب‌نظران، دلسوزان و اهالی اندیشه و هنر به میراث فرهنگی اهمیت بالایی می‌دهند، ادامه داد:‌ این هنرمندان حتی برای یک آجر و یک کاشی به جا مانده از گذشته سرمایه‌گذاری و دلسوزی می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه مسجد جامع عتیق اصفهان از جهات گوناگون به ویژه از لحاظ مهندسی در دنیا برجسته است، بیان کرد: اگر برجسته‌ترین مهندسان عالم در اینجا جمع شوند، نمی‌توانند کوچک‌ترین نقصی به مهندسی بنا بگیرند چراکه این بنا در اوج مهندسی ساختمان قرار دارد و تغییرات محیطی در طول بیش از یک‌هزار سال هیچ آسیبی به آن وارد نکرده است.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه مهندسان آن زمان بهتر از مهندسان امروز خاصیت مواد را می‌شناختند و با آن کار می‌کردند، گفت: ساختمان‌هایی که امروز ساخته می‌شود پس از چند سال از رنگ و رو می‌افتد اما زمانی که به این مسجد پس از 1400 سال نگاه می‌کنیم هیچ خللی در آن وارد نشده است.

وی با اشاره به اینکه در آن زمان‌ها دستگاه‌های مهندسی به این شکل نبوده است، افزود: مهندسی این بنا به گونه‌ای طراحی شده است که اگر کوچک‌ترین انحرافی در آن وجود داشت از دور مشخص می‌شد اما تمام قسمت‌های این بنا به صورت کاملاً‌ حرفه‌ای و دقیق ساخته شده است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه این بنا در سال‌های طولانی حوادث زیادی به خود دیده اما محکم ایستاده است، گفت: البته ارزش این اثر تنها به مهندسی نیست و در نقطه به نقطه این بنا زیبایی و هنر موج می‌زند.

احمدی‌نژاد در ادامه با اشاره به اینکه بالاتر از زیبایی و هنر این بنا روح انسانی است که در آن دیده می‌شود، تصریح کرد: معمولاً آثار ماندگار تاریخی در اکثر کشورها با رنگ‌ها و محنت‌های جمع کثیری از مردم ساخته شده است و حتی عده زیادی برای ساخته شدن آن بناها جان خود را از دست داده‌اند اما در بنایی همچون مسجد جامع اصفهان نگاه انسانی و والایی به بنا شده است و در حقیقت مسجد جامع ساخته شده برای شکوفایی حقیقت انسان‌هاست.

وی با بیان اینکه زمانی که وارد مسجد جامع می‌شوید احساس عظمت می‌کنید، ادامه داد: این مسجد شما را به خودتان و به خدا فرا می‌خواند.

احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه در ساخت مساجد سعی شده تا انسانیت ترویج پیدا کند، گفت: انگیزه اصلی در ساخت چنین بناهایی عشق به خوبی‌ها و ارزش‌های الهی است.

رئیس جمهور ادامه داد: ثبت این بنا را در سازمان جهانی یونسکو تبریک می‌گویم، مردم کشورهای دیگر هم زمانی که وارد این مسجد می‌شوند احساس آرامش و پیوستگی در آسمان دارند و هر فردی از هر جای جهان وارد مسجد جامع اصفهان شود، احساس انس و آشنایی با این بنا دارد.

انتهای پیام/آ10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول