اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گفت‌وگوی تفصیلی فارس با دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت

نگاه بسیاری به کهگیلویه و بویراحمد نگاهی دور افتاده است / رسانه‌ها همت به خرج دهند

خبرگزاری فارس: دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت گفت: نگاه همگان به کهگیلویه و بویراحمد نگاهی دور افتاده است، نزدیکترین دوستان ما در صورت بروز اتفاقی در شهرکرد و خرم‌آباد با ما تماس گرفته و می‌گویند در استان شما فلان اتفاق رخ داده.

نگاه بسیاری به کهگیلویه و بویراحمد نگاهی دور افتاده است / رسانه‌ها همت به خرج دهند

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، با توجه به تحولاتی که در عرصه تکنولوژی ارتباطات صورت گرفته، رسانه‌های گروهی نقش فزاینده‌ای در معادلات داخلی و بین‌المللی کشورها بازی می‌کنند.

جمهوری اسلامی که از بدو پیروزی انقلاب به عنوان یک مدل حکومتی جدید و تأثیرگذار و به خاطر ایستادگی در برابر قدرت‌های زورگو همواره مورد هجمه گسترده تبلیغاتی استکبار جهانی قرار داشته و در فضای رسانه‌ای جهان کشوری خبرساز بوده، متناسب با نیازها و اقتضائات داخلی و به منظور روشنگری و مقابله با جریان‌سازی رسانه‌ای در سطح جهان علیه خود، گام‌های بلندی برداشته است.

از این رو کشور با دارا بودن مجلات، روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها و ... سهم مهمی را در پیشبرد اهداف جامعه دنبال می‌کند.

ضیاءالدین نورالدینی دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت سهم خبرهای محلی در کشور را بسیار حائز اهمیت می‌داند و خود که مردی از خطه کهگیلویه و بویراحمد است، غریب بودن استان در سطح کشور را بسیار تأسف‌بار می‌خواند او اعتقاد دارد به‌رغم جهش چشمگیر استان در طی سال‌های اخیر باز هم تعصبات قبیله‌ای مانعی بزرگ برای پیشرفت این استان محسوب می‌شود.

با این تفاسیر بر آن شدیم تا با طرح چندین سؤال از این مسئول کشوری و البته هم استانی سهم استانمان را در عرصه رسانه بررسی کنیم.

*وضعیت اطلاع‌رسانی در استان کهگیلویه و بویراحمد به چه شکلی است؟

یکی از ابزارهای اصلی پیشرفت هر منطقه فضای رسانه‌ای آن منطقه است که آرزو می‌کنیم استان کهگیلویه و بویراحمد از فضای رسانه‌ای مساعدی برخوردار شود.

تعداد رسانه‌های مکتوب در استان از لحاظ کمی در سطح رضایتمندی است که نشان از پویایی و مستعد بودن جوانان استان در پیشبرد این هدف والا دارد.

*آینده جوانان کهگیلویه و بویراحمدی را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟

این استان منبع ناشناخته‌ای از استعدادها بوده و اعتقاد دارم استعداد در حوزه کار فکری و نظری و حتی رسانه یکی از حوزه‌های مهم علوم انسانی بوده که جوانان کهگیلویه و بویراحمدی از توانمندی بالقوه و بالفعل چشمگیری در این زمینه برخوردار هستند.

*دولت در حوزه رسانه چه کارهایی انجام داده است؟

با رایزنی‌های صورت گرفته از سوی رئیس‌ جمهور طرحی برای پیشرفت روابط عمومی‌ها در دست بررسی و اقدام است.

ارتقاء کاری روابط عمومی‌ها و نفوذ بیشترشان در بطن سازمان از موارد مهم اشاره شده در این مصوبه بوده تا بتوانند به نحو احسن از قدرت خود برای کارهای اطلاع‌رسانی استفاده کنند.

مسئولین دولتی موظفند انسان‌های صاحب فکر و نظر در حوزه رسانه را حمایت کرده تا نسبت به تحولات کشور در همه حوزه‌ها کمک کنند.

* برای موفقیت در کار رسانه‌ای چه راه‌هایی را پیشنهاد می‌کنید؟

گروهی برحسب اطلاعات ذاتی خود به کار رسانه رجوع می‌کنند و این در حالی است که تنها داشتن استعداد کافی نبوده و آموزش نقش مهمی را در پیشبرد بحث ‌رسانه‌ای ایفا خواهد کرد.

آموزش به فعال شدن ارگان‌ها و سازمان‌ها در کشور کمک می‌کند و در این راستا اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها بایستی دست به کار شوند و با دعوت اساتید رسانه در استان‌ها در راستای ارتقاء قدرت اطلاع‌رسانی حرکت کنند.

در کنار همه این مباحث قدرت خلاقیت سهم بسزایی را ایفا می‌کند تا توان و استعداد افراد در این زمینه‌ها شناسایی و موشکافی شود.

*مشکلات رسانه‌ای در استان کهگیلویه و بویراحمد چیست؟

در این استان معرفت درستی در ارتباط با فرهنگ و رسوم و سنن و ویژگی‌های فرهنگی بین نخبگان هنوز اجماع نشده است این ضعف بایستی شناسایی و در رفع آن‌ها تلاش شود.

همچنین در استان کهگیلویه و بویراحمد بخشی از مشکلات به علت مدیریت و بخشی به علت مشکل تاریخی امکانات است و این موانع باعث شده مسیر و فضای درستی برای بارور شدن این استعدادها مهیا نشده باشد.

و از دید رسانه در این استان تشخص اجتماعی و منزلت خبرنگار در جامعه نهادینه نشده و امکانات مساعدی برای کار نیست و این کار در استان با این شرایط کار سختی است.

*چه راهکاری را برای برداشتن موانع پیشنهاد می‌کنید؟

مردم و جوانان خوش‌فکر و با استعدادی در استان هستند که از لحاظ امکانات استان جهش چشمگیری داشته که باید قدر این امکانات را دانست.

جوانانی که به عرصه رسانه علاقه دارند بایستی معرفت خود را با مطالعه بالا ببرند از منظر بومی و منطقه‌ای به مسائل نگاه کنند تا نیازها و توقعات استان را که جزئی از کشور بوده به بهترین شکل به نمایش بگذارند.

*چرا فرصت‌های برابر برای استا‌ن‌ها در نظر گرفته نمی‌شود مثلا چرا استان ما تنها باید یک روزنامه داشته باشد؟

در ارتباط با مشکلات رسانه من بسیار خرسندم که یک روزنامه در استان وجود دارد که روزانه منتشر می‌شود این نشان می‌دهد بخش نیروی انسانی و داشتن استعداد در استان بخش اصلی و موثر کار شماست که از کیفیت و کمیت خوبی برخوردار است.

کار رسانه مانند چشمه‌ای است که در صورت وجود هزاران صخره و سنگ آن‌ها را می‌شکافد و هدف خود را دنبال می‌کند. رسانه در استان با وجود کمبود امکانات نیاز به مدیریت انگیزه‌ها به سمت و سوی درست خود را دارد.

استعدادها در استان خوب اما مدیریت این استعدادها به خوبی جهت‌گیری نشده است و یکی از مهمترین مشکلات مدیریتی مسائل قبیله‌ای است، مدیریت‌ها در استان سهم القبایلی شده است این کار نادرستی بوده که یکی از گره‌های تاریخی پیشرفت در استان به حساب می‌آید.

*با توجه به منابع موجود در استان به خصوص 25 درصدی نفت و گاز چرا از نیروهای استان ما در بدنه دولت استفاده نمی‌شود؟

این هم مشکلی بزرگ است بالاخره شرایطی است که آن‌جا به دلیل جایگاه منطقه‌ای و مشکلات ارتباطی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کمتر مورد توجه مسئولین کشوری قرار گرفته هر چند در سال‌های اخیر جهش‌های خوبی داشته است.

من معتقدم در استان کهگیلویه و بویراحمد حداقل چهار نیروی انسانی در طراز سمت وزیر شدن هستند اما از آن‌ها به عنوان مدیر استانی هم استفاده نمی‌شود.

ما بایستی این استعدادها را عادلانه به همدیگر و به صورت ملی معرفی و به آن‌ها برای حضور در پیکره دولت کمک کنیم.

*تفاوت دولت نهم و دهم با دولت‌های قبل در عرصه رسانه را به چه نحوی ارزیابی می‌کنید؟

حجم کار این دولت آنقدر وسیع بود که نیاز به دستگاه اطلاع‌رسانی قوی و وسیعی در پیکره خود داشت ولی زیرساخت‌های محکم در آن وجود نداشت دولت هم به دلیل کمبود وقت نتوانست این زیرساخت‌ها را مهیا کند.

با این تفاسیر به دلیل وجود فهرست‌های زیاد کاری نیاز به دستگاه‌ها و رسانه‌های بیشتری بود که به دلیل محدودیت این اتفاق به نحو احسن صورت نگرفت.

*سخن آخر ؟

نگاه همگان به کهگیلویه و بویراحمد نگاهی دور افتاده است، نزدیکترین دوستان ما در صورت بروز اتفاقی در شهرکرد و خرم‌آباد و چند استان دیگر با ما تماس گرفته و گزارش می‌دهند که در استان شما فلان اتفاق افتاده است در حالی که بعد متوجه می‌شوند ما کهگیلویه وبویراحمدی هستیم و استانی مستقل و محکم محسوب می‌شویم.

امیدواریم اطلاع‌رسانی مردم از کارهای دولت در این استان بیشتر شود و در پایان برای همه همشهری‌های کهگیلویه و بویراحمدی خود آرزوی موفقیت دارم.

-------------------------------------------

گفت‌وگو از سیده زهرا حسینی‌عابد

-------------------------------------------

انتهای پیام/ی/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول