اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان‌غربی بیان کرد

جایگاه ممتاز کشوری پارک علم و فناوری آذربایجان‌غربی

خبرگزاری فارس: رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان‌غربی گفت: هم‌اکنون 25 پارک علم و فناوری در کشور فعالیت دارد که در این پارک علم و فناوری آذربایجان‌غربی به عنوان یکی از پارک‌های فعال در زمینه تولید محصولات جدید محسوب می‌شود.

جایگاه ممتاز کشوری پارک علم و فناوری آذربایجان‌غربی

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، پارک‌های علم و فناوری به عنوان بستر و ساختاری کلیدی و با اهمیت برای دستیابی به توسعه علمی و فناوری در کشورهای گوناگون شناخته و به کار گرفته شده‌اند، با توجه به سند چشم‌انداز 20 ساله توسعه، اقتصاد کشور باید تا سال 1404 مبتنی بر دانش باشد که راه‌اندازی این نهادها می‌تواند به عنوان یکی از مهم‌ترین راهکارها برای دستیابی به این هدف مهم اقتصادی و توسعه‌ای کشور تاثیرگذار باشد و از طرفی ارتقای تخصص و مهارت متقاضیان کار در جامعه را فراهم کند.

با توجه به اهمیت پارک‌های علم و فناوری با اروج ولیزادگان رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان‌غربی به گفت‌و‌گو ‌نشستیم:

* لطفا در زمینه دلایل راه‌اندازی پارک‌های علم و فناوری و اهمیت آن در توسعه جامعه توضیح بفرمائید؟

پارک‌های علم و فناوری نهادی اجتماعی و مرکزی برای توسعه دانایی‌محور با راهبردهای دانش‌بنیان هستند که ارتقای فرهنگ نوآوری، خلاقیت، ابتکار و تولید علم خرد در جامعه مهم‌ترین اهداف آن را شامل می‌شود.

برطرف کردن آسیب‌های اجتماعی و اقتصادی از قبیل فرار مغزها، معضل بیکاری و ایجاد اشتغال برای دانش‌آموختگان به عنوان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها و چالش‌های کشور، با وجود سرمایه‌گذاری‌ها و تبلیغات انجام‌شده تاکنون موفق نبوده است و از اهداف پیش‌بینی‌شده در برنامه‌های توسعه فاصله بسیاری در این زمینه وجود دارد اما به نظر می‌رسد می‌توان با راه‌اندازی پارک‌های علم و فناوری نسبت به ایجاد زنجیره تحقیق ـ فناوری و توسعه و پر کردن فاصله بین تبدیل ایده‌های علمی ـ تحقیقاتی به واقعیت‌های اقتصادی قابل عرضه در بازار و تجاری‌سازی محصول نهایی اقدام کرد که نقش مهمی در نوآوری تکنولوژیک و اقتصادی کشورهای مختلف و کارآفرینی دارند.

* توسعه این پارک‌ها برای دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز 20 ساله تا چه اندازه ضروری به نظر می‌رسد؟

با توجه به سند چشم‌انداز 20 ساله که ایران باید به قطب نخست تولید دانش و فناوری در خاورمیانه تبدیل شود، پارک‌ها نقش مهمی در این زمینه دارند چرا که امروزه موج فناوری عمده‌ترین عامل پیشرفت در جهان کنونی بوده و دستیابی به توسعه مطلوب در گرو استفاده از ظرفیت‌های فناورانه در فرآیند تحولات علمی و اقتصادی جهانی است.

* در ایران چند پارک علم و فناوری فعالیت دارد و از میان آنها پارک علم و فناوری آذربایجان‌غربی در کشور از چه جایگاهی برخوردار است؟

هم اکنون 25 پارک علم و فناوری در کشور فعالیت دارند که در این پارک علم و فناوری آذربایجان‌غربی به عنوان یکی از پارک‌های فعال در زمینه تولید علم و محصولات جدید در کشور محسوب می‌شود.

در سال‌های قبل این پارک در استان مغفول شده و اطلاع‌رسانی از فعالیت‌های آن در بین عموم فرهیختگان دانشگاهی و فعالان عرصه پژوهش و تولید انجام نشده بود که امسال با برنامه‌ریزی عملیاتی برای جبران این بی‌توجهی و استفاده از ظرفیت دستگاه‌های دولتی در این زمینه از طریق امضای تفاهم‌نامه و جلب مشارکت مدیران اقدام شد.

* در زمینه مفاد این تفاهم‌نامه توضیحی بفرمائید؟

اعطای تسهیلات، صدور مجوز و استانداردهای لازم، حمایت مالی و اعتباری از شرکت‌ها، تبدیل ایده‌ها به محصول و یا خدمات، همکاری‌های فنی و اقتصادی، استفاده از آزمایشگاه‌های پیشرفته اداره کل استاندارد و در نهایت حمایت از تولید، توزیع و بهره‌برداری بهتر از محصولات و خدمات علمی از مفاد مهم این توافق است که در قالب آن اهداف مهمی از قبیل برقراری ارتباط متقابل میان صنعت و دانشگاه، توسعه اقتصاد دانش‌مدار، تجاری‌سازی علم و ایجاد اشتغال پایدار، شناسایی، جذب و پرورش نخبگان جست‌و‌جو می‌شود.

* هم اکنون چه تعداد شرکت دانش‌بنیان زیرپوشش حمایت‌های پارک علم و فناوری آذربایجان‌غربی قرار دارند؟

61 شرکت در این پارک عضویت دارند که در حال تولید محصول ایده‌های مبتکرانه خود هستند و 19 شرکت دیگر هم در نوبت انتظار برای استقرار در پارک به سر می‌برند که به محض نهایی‌ شدن محصول هریک از شرکت‌ها مقدمات خروج آنان از پارک و اسقرار شرکت‌های جدیدی فراهم می‌شود.

نرم‌افزارهای اتوماسیون، طرح افزایش سرعت چرخش سانتری‌فیوژها (انرژی هسته‌ای)، محصولاتی در زمینه‌های علوم پایه، کشاورزی، پزشکی از جمله فعالیت‌های این شرکت‌ها را شامل می‌شود که با توجه به این فعالیت‌ها قراردادهای خوبی با بازار کار منعقد کرده و به سودآوری مناسبی نیز در این زمینه دست یافته‌اند.

* در زمینه حمایت‌های پارک علم و فناوری استان از شرکت‌های دانش‌بنیان توضیح دهید؟

معافیت پرداخت مالیات، عوارض گمرکی، سود بازرگانی و عوارض صادراتی به مدت 15 سال، تامین تمام یا بخشی از هزینه‌های تولید، اولویت استقرار واحدهای پژوهشی، مهندسی و تولیدی شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان در محل پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد، توزیع و بهره‌برداری بهتر از محصولات و خدمات علمی از جمله تسهیلاتی است که در اختیار ایده‌های خلاق قرار می‌گیرد.

از طرفی ایجاد محیطی جذاب و تشویقی برای شرکت‌ها و هسته‌های فناور، واحدهای تحقیق و توسعه شرکت‌ها و هسته‌های تحقیقاتی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی به منظور علم‌افزایی فعالیت‌ها از دیگر حمایت‌های این پارک از شرکت‌های دانش‌بنیان است که در این فرآیند برای ایده‌ها و اختراعات مبتکرانی که برای تولید انبوه اثرشان نیازمند حمایت‌های مالی، مشورتی و خدماتی هستند، حمایت‌کننده‌ای پیدا می‌شود.

* با توجه به تعداد زیاد شرکت‌های در انتظار برای بهره‌مندی از حمایت‌های پارک علم و فناوری استان چه برنامه‌ریزی شده است؟

از این پس معیار ارزیابی شرکت‌ها میزان قراردادهای آنها خواهد بود به طوری‌ که اگر هر یک از شرکت‌ها موفق به گسترش فعالیت‌های تجاری و انعقاد قراردادهای بیشتری شود از حمایت‌های مناسب‌تری در مقایسه با سایر شرکت‌ها برخوردار می‌شود.

از طرفی امکان واگذاری زمین‌های استیجاری به تعداد 97 قطعه برای راه‌اندازی کارگاه‌های تولید شرکت‌هایی که موفق به تولید محصول و شناسایی بازار فروش آن شده‌اند، فراهم است که فرصت مناسبی برای توسعه کاری شرکت‌های دانش‌بنیان محسوب می‌شود.

* آیا در سال جاری پارک علم و فناوری آذربایجان‌غربی اختراعاتی را به ثبت رسانده است؟

امسال 23 اختراع توسط این پارک به ثبت رسیده است که در مقایسه با مدت زمان مشابه سال قبل 15 مورد بیشتر شده است و ثبت هفت اختراع دیگر در دست بررسی قرار دارد.

* پارک علم و فناوری آذربایجان‌غربی با چه مشکلاتی مواجه است؟

نبود امکانات مالی از مهم‌ترین دغدغه‌های پارک علم و فناوری است که حل آن نیازمند تجمیع اعتبارات پژوهشی استان در پارک است تا این اعتبارات در محل صحیح هزینه و منجر به تولید ایده و محصولی جدید شود، از طرفی با توجه به مشکل نبود فضای مناسب برای استقرار شرکت‌ها اقدامات لازم برای توسعه این فضاها فراهم شده است.

-------------------------------------

گفت‌و‌گو و تنظیم: فاطمه جعفرنژاد

-------------------------------------

انتهای پیام/ 61008/ح/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول