اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده ولی فقیه در فارس:

تکریم حامیان نسخ خطی، تکریم علم و دانش است

خبرگزاری فارس: نماینده ولی فقیه در استان فارس گفت: تکریم حامیان نسخ خطی، تکریم علم و دانش است.

تکریم حامیان نسخ خطی، تکریم علم و دانش است

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، آیت‌الله اسدالله ایمانی بعد از ظهر امروز در دوازدهمین همایش حامیان نسخ خطی اظهار داشت: قلم؛ زمانی در خدمت عقل قرار بگیرد، گوهر وجود انسان را پایدار می‌کند.

وی افزود: قلم؛ حافظ علوم و دانش‌ها، پاسدار افکار و اندیشه‌ها، حلقه اتصال فکری دانشمندان، رابط گذشته و آینده و ارتباط‌‌دهنده زمین و آسمان است.

امام جمعه شیراز بیان کرد: گردش نیش قلم بر کاغذ، سرنوشت ملت‌ها را تغییر می‌دهد.

وی تصریح کرد: قلم و کتاب سنگ زیربنای تمدن بشری بوده و انبیاء با کتاب بشر را هدایت کرده‌اند.

ایمانی ابراز داشت: با طلوع خورشید اسلام در جزیرة‌العرب یکی از شاخه‌های ادبی که در جامعه اسلامی پیدا شد، حرفه وراقی بود.

وی ادامه داد: بیش از 100 مغازه ورُاقی و کاغذ‌فروشی در اطراف بغداد وجود داشت.

ایمانی خاطرنشان کرد: کتاب‌فروشان و شاگردان آنها برای جمع‌آوری نسخه‌های خوب به نقاط مختلف سفر می‌کردند و پس از گردآوری آن را به فروش می‌رساندند.

امام جمعه شیراز اضافه کرد: وراقان تاثیر عظیمی بر علم و دانش زمان خود داشتند، چرا که تکثیر و استنساخ کتب توسط آنها باعث تکریم علم و دانش شد.

به گفته وی، رونق دانش و کتابت نزد مسلمانان با پیدایش کتابخانه‌های بزرگ رونق دوچندانی یافت چنانکه برخی کتابخانه‌ها بیش از 600 هزار جلد کتاب داشتند.

نماینده ولی فقیه در استان فارس تصریح کرد: ارج نهادن به انسان‌های برجسته‌ای که با تحمل مشقات فراوان، حاصل زحمات گذشتگان را پاس می‌دارند، بسیار ضروری است.

وی افزود: با حفظ نسخ خطی می‌توان ارتباط بین نسل‌های گذشته و آینده را برقرار کرد و زوایای تاریک تلاش‌های علمی دانشمندان قدیم را باز نمایاند.

به گفته وی، بازگشت به هویت ایرانی اسلامی و تقویت خودباوری نسل جدید با آگاهی از تلاش‌های علمی و دینی گذشتگان میسر است.

ایمانی بیان کرد: تلاش در این عرصه پاسخی دندان‌شکن به مستشرقانی است که با پوشاندن هویت فرهنگی و دینی، ملت‌های مسلمان راه را برای استثمار آنها باز می‌کنند.

وی با اشاره به جایگاه استان فارس در کتابت و استنساخ، ابراز داشت: وجود خطاطان نامی و بزرگوار در این خطه، شاهد این مدعا است که فارس در تطور کتابت و قاعده‌مند کردن آن نقش اساسی داشته است.

به گزارش فارس، در این همایش پیام تصویری آیت‌الله عبدالله جوادی آملی در گرامی‌داشت حامیان نسخ خطی و به ویژه حضرت آیت‌الله رضا استادی پخش شد.

در دوازدهمین همایش حامیان نسخ خطی، از سه جلد ارج‌نامه آیت‌الله رضا استادی، سید محمدباقر حجتی و مرحوم ضیاءالدین حدائق رونمایی شد.

همچنین به منظور شناسایی و گردآوری اسناد، موضوع‌شناسی و نشر آثار در حوزه اسناد، تبادل منابع و غنی‌سازی مخازن، همکاری در حفظ و اسکن نسخ خطی و همکاری در تالیف آثار پژوهشی، تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان اسناد و کتابخانه ملی و تولیت آستان احمدی و محمدی منعقد شد.

در همین زمینه سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز نیز به منظور موضوع‌شناسی و برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌های علمی و فرهنگی، برپایی نمایشگاه‌های مرتبط با تاریخ و فرهنگ شیراز، موضوع‌شناسی میراث معنوی شیراز و بازشناسی مراکز گردشگری و زیارتی شیراز، تفاهم‌نامه‌ای را با سازمان اسناد و کتابخانه ملی به امضاء رساند.

انتهای پیام/2448/ع/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول