اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

از سوی یک خیر زنجانی انجام شد

اهدای قرآن خطی دوره قاجار به کتابخانه آستان قدس رضوی

خبرگزاری فارس: قرآن نفیس خطی متعلق به دوره قاجار توسط یک خانواده دوستدار و ارادتمند به بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع) از شهرستان زنجان به کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی اهدا شد.

اهدای قرآن خطی دوره قاجار به کتابخانه آستان قدس رضوی

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از روابط عمومی اداره کتابخانه‌،محفوظات و اسناد آستان قدس رضوی، سید محمدرضا فاضل هاشمی؛ رئیس اداره مخطوطات آستان قدس رضوی با بیان اینکه قرآن نفیس خطی متعلق به دوره قاجار توسط یک خانواده دوستدار و ارادتمند به بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع) از شهرستان زنجان به کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی اهدا شد، اظهار کرد: این قرآن که توسط سید علی فهری و بتول کتابی به ‌نیابت از پدر و مادرشان به کتابخانه حضرت رضا(ع) اهدا شده، دارای خط و تذهیب بسیار زیبا است.

فاضل هاشمی خاطرنشان کرد: این قرآن به خط نسخ زیبای 16 سطری بر روی کاغذ آهار مهره در دوره قاجار کتابت شده است.

وی با بیان اینکه این اثر معنوی و هنری دارای تذهیب‌های چشم‌نواز مانند ترنج و سرترنج است، ادامه داد: دو صفحه اول دارای سرلوح و کتیبه و صدر و ذیل اوراق دارای کمند و جدول‌بندی به طلا و شنگرف، سرسوره‌ها به قلم شنگرف و به خط ثلث است.

فاضل هاشمی گردآوری میراث عظیم فرهنگی کتابخانه حضرت‌رضا(ع) را که از 1300 سال پیش تاکنون فراهم شده را بیشتر از طریق وقف و اهدا و نشان از اطمینان قلبی مردم مومن در طول تاریخ به کتابخانه آستان قدس رضوی(ع) دانست و افزود: حفظ و ماندگاری این گنجینه بی‌نظیر و انتقال آن به نسل‌های آینده همه دلالت بر وجود نظم و تشکیلات سازمانی و اداری در این مجموعه و عمل به مصارف موقوفات دارد.

گنجینه مخطوطات آستان قدس رضوی به ‌واسطه قداست معنوی، اعتماد مردمی و نگه‌داری و حفاظت دقیق علمی و تجربی روزانه پذیرای بسیاری از مصاحف شریف و کتب خطی و اسناد تاریخی است که پس از ثبت و فهرست‌نویسی در اختیار علاقه‌مندان به آثار معنوی و تاریخی قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/70019/ح/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول