اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت گلستان:

تحریم‎ها تأثیری در فضای داخلی ندارد/ مدیریت صحیح تنها راهکار رفع موانع است

خبرگزاری فارس: رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان گلستان گفت: بخش عمده محدودیت‎ها و تحریم‎ها تأثیری در فضای داخلی ندارد بلکه مدیریت صحیح تنها راهکار رفع موانع است.

تحریم‎ها تأثیری در فضای داخلی ندارد/ مدیریت صحیح تنها راهکار رفع موانع است

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان رمضان بهرامی صبح امروز در جمع مدیران دستگاه‌های اجرایی استان گلستان اظهار داشت: در استان زحمات زیادی از سوی مدیران، مسئولان در کنار بخش خصوصی انجام گرفت و با بهترین جلسات کاربردی همراه است و منجر به سیاست‎گذاری‎هایی برای بهبود فضای کسب و کار و تولید شده است.

وی با ابراز نارضایتی از اینکه چرا بخش خصوصی جدی گرفته نمی‎شود متذکر شد: آیا کسانی که تصمیمات عجولانه می‎گیرند حتی یک دلار صادرات کرده یا تجربه‎ای در بخش دولتی و یا بخش خصوصی دارند، چرا باید بورس ارز اتاق مبادلات، پیمان‎سپاری و توافقی، ممنوعیت صادرات همه یک شبه تریبونی شود و آن وقت فضای کسب و کار به یکباره متشنج و سپس موضوع یا تکذیب یا آزمایشی اعلام می‎شود.

صادرات مهمترین ابزار برای کنترل تورم و مقابله با رکود است

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت گلستان بیان داشت: در اکثر کشورهای جهان در مواقعی که تورم و رکود در تولید وجود دارد صادرات مهمترین ابزار برای کنترل تورم و مقابله با رکود است ولی متأسفانه در این چند مدت عکس آن را در کشور می‎بینیم.

بهرامی با بیان اینکه تک نرخی کردن ارز مشکلی را حل نمی‎کند خاطر نشان کرد: گاهی با سکوت تصمیم‎گیران ارز به دو برابر قیمت خود می‎رسد و تک نرخی کردن ارز نیز حتی با سه نرخی شدن آن هیچ تغییری برای حمایت از تولیدکنندگان به وجود نمی‎آورد بلکه سیستم، دلار خود را به قیمت بالا عرضه می‎کند.

وی با بیان اینکه برای ایجاد یک واحد صادراتی و حفظ اشتغال در استان تلاش‎های زیادی صورت می‎گیرد خاطر نشان کرد: درصد بالایی از وقت مدیران دستگاه‎ها برای محقق شدن شعار سال و حفظ موفقیت موجود و توسعه است ولی به ناگاه با یک بخشنامه همه مسائل به هم می‎ریزد.

در هدفمندسازی یارانه‎ها به بخش تولید جفای بزرگی شده است

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت گلستان با بیان اینکه نباید از صادرکنندگان به عنوان اخلال‎گران اقتصادی صادرات نام برده شود افزود: این ادبیات اصلا در شأن صادرکنندگان نیست ما هم معتقد هستیم فضای داخلی تولید و مصرف باید مدیریت شود و مردم مشکلی در معاش و مصرف نداشته باشند.

بهرامی با اشاره به اینکه در هدفمندی یارانه‎ها به بخش تولید جفای بزرگی شده است متذکر شد: به دلیل وابسته بودن تولید به منابع بانکی متاسفانه بانک‎ها از پوشش بخش صنعت پرهیز کردند.

وی بروکراسی توسعه صنعتی، دستخوش بودن فضای کسب و کار در تولید به مسائل ارز را از مشکلات بخش تولید برشمرد و ابراز داشت: راهکار کمک به فضای تولید همدلی است باید تصدی‎گری را از بخشنامه‎های غیرکارشناسانه خارج کرد و نگذاشت که هر فردی وارد این فضا شود.

نباید بگذاریم هر که لابی قوی‎تری دارد منابع بیشتری جذب کند

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت گلستان تاکید کرد: نباید منابع حمایتی از تولید جزیره‎ای باشد تا هر که لابی قوی‎تری دارد منابع بیشتری جذب کند.

بهرامی از وزارت صنعت خواست تا به تعهدات خود در هدفمندی یارانه‎ها عمل کند و افزود: لازم است دولت در کوچک‎سازی ساختاری در حوزه صنعت و معدن و تجارت همت کند و بخش خصوصی را جدی گرفته و از تجربه و توان این بخش استفاده کند که در مقیاس کوچک در استان ما و بعضی استان‎ها استفاده شود.

وی در خصوص اینکه بخش خصوصی از زیاده‎خواهی پرهیز کند متذکر شد: در حال حاضر در شرایط خاصی قرار داریم و همه باید برای رشد و تقویت بخش تولید تلاش کنیم.

تغییرات قیمت ارز و غیره به هیچ‎وجه به نفع صادرات و تولید نیست

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت گلستان با تاکید بر اینکه در بخش تولید و صادرات، رشد بخش خصوصی باید به فرهنگ تبدیل شود اظهار داشت: تغییرات قیمت ارز و غیره به هیچ‎وجه به نفع صادرات و تولید نیست و ثبات و رفع موانع بهترین حالت برای فضای کسب و کار در حال حاضر است.

بهرامی با بیان اینکه باید فضا برای صادرات آزاد گذاشته شود خاطر نشان کرد: چرخه تولید و رونق اقتصادی باید فعال شود و برای توسعه فضای کسب و کار همه باید تلاش کنیم چرا که در موارد بسیاری پتانسیل استانی خوبی در گروه کالاهای مختلف داریم و سهم تولیدکنندگان در صادرات استان نیز بالا است.

وی یادآور شد: در سال گذشته صادرات خالص استان حدود 50 درصد افزایش یافته که ناشی از واقعی شدن نرخ ارز بوده است.

شش درصد از صادرات لبنیات کشور به گلستان اختصاص دارد

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت گلستان با اشاره به اینکه طی دوره 10 ساله 1380 صادرات استان چهار برابر شده است بیان داشت: در سال‎های اخیر سهم صادرات استان گلستان از کل صادرات غیر نفتی کشور حدود 0.5 درصد بوده که باید با توسعه صادرات سهم صادراتی استان ارتقا یابد.

بهرامی خاطر نشان کرد: ارزش یک کیلو کالای صادراتی استان حدود 40 درصد بیشتر از متوسط کشور بوده که ناشی از صدور کالاهای با ارزش افزوده صنایع تبدیلی استان است.

وی در پایان متذکر شد: استان گلستان از لحاظ صادرات لبنیات در مقایسه با سهم کشوری، حدود شش درصد از کل صادرات لبنیات کشور را به خود اختصاص داده است.

انتهای پیام/2307/ع/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول