محمدرضا امین امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: در طرح ترافیک شهری شیراز هر شهروند سه روز در هفته از صبح تا ظهر نمیتواند با خودروی شخصی به مرکز شهر تردد کند.
وی افزود: در برخی از شهرهای دنیا ساعتهای تردد آموزشی، اداری و تجاری از یکدیگر تفکیک میشود تا سفرهای درون شهری به طور همزمان اتفاق نیافتد.
امین تصریح کرد: بعضی از شهرها نیز از ورود خودروهای تکسرنشین به مراکز پرتردد جلوگیری میکنند.
وی اضافه کرد: شکل دیگر این است که برای هر خیابان یک عوارض تعیین میکنند و از این طریق تقاضا برای ورود به مراکز پر تردد را کاهش میدهند.
این مدیر شهری بیان کرد: در تمام این سبکها توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی از جمله اتوبوس بی آر تی، تاکسی و مترو با جدیت پیگیری میشود تا انگیزه استفاده از خودروی شخصی کاهش یابد.
به گفته وی، اگر شیراز به دو یا سه خط مترو دست یابد و شهروندان بتوانند با استفاده از حمل و نقل عمومی زمان رسیدن خود به مقصد را تخمین بزنند، محدوده طرح ترافیک و زمان آن قابل تغییر است.
مدیر اجرایی طرح ترافیک شیراز در بخش دیگری از این گفتوگو تصریح کرد: برای احیای شیراز زیبا و آرام گذشته پیادهراهسازی در دستور کار شهرداری است.
وی ادامه داد: در محلهای گردشگری توریست باید به راحتی تردد کند و بدون دغدغه از سرعت خودروهای عبوری از اماکن دیدن کند.
امین خاطرنشان کرد: خیابانها حداقل در اماکن گردشگری باید به پیادهراه تبدیل شوند، چنانکه در مقابل حافظیه این کار انجام شده است.
این مسئول اضافه کرد: اگر نگاه ما این باشد که در تمام خیابانها و حتی مراکز گردشگری تنها خودروها به سرعت تردد کنند، برای عابر پیاده محل امنی باقی نمیماند.
وی افزود: داشتههای شهر شیراز باید حفظ شود و در این راستا خیابانها باید با تعریف علمی بزرگ شوند.
امین در ادامه گفت: اگر خیابان لطفعلیخان و توحید شیراز بزرگ شوند و بناهای قدیمی آن از بین برود، ماهیت تاریخی فرهنگی شیراز از دست میرود.
به گفته وی، در پیادهروهای فعلی عرض مناسبی برای پیاده در نظر گرفته نشده و در خیابان نیز با عبور پرسرعت خودروها، گذر عابر پیاده بسیار سخت شده است.
مدیر اجرایی طرح ترافیک شیراز اظهار داشت: در بسیاری از خیابانهای شیراز به دلیل نوع نگاه مدیران شهری گذشته امکان تردد بیخطر برای عابران وجود ندارد و سالمندان و کودکان با خطرات بسیاری تردد روزانه خود را انجام میدهند.
وی افزود: تا چند سال پیش اکثر کسبه برای رفتن به مغازه خود از دوچرخه استفاده میکردند یا اینکه پیاده به محل کار خود میرفتند و این کار باعث میشد سالمتر باشند و شهر زیباتر و آرامتر شود.
وی بیان کرد: در همین زمینه باید امکان استفاده از دوچرخه به ویژه در مراکز شهر فراهم شود و راهاندازی خطوط ویژه دوچرخهسواری در محدوده ترافیک در مرحله طراحی است.
این مسئول شهری ابراز داشت: بنابر مطالعات محدود شدن شهروندان در استفاده از خودروی شخصی و مراجعه به مراکز تجاری مرکز شهر تاثیر نامطلوبی بر اقتصاد خانواده ندارد.
وی تصریح کرد: در حال حاضر بسیاری از شهروندان به دلیل ترافیک، کمبود پارکینگ و احتمال سرقت، به مراکز تجاری مرکز شهر مراجعه نمیکنند.
امین ادامه داد: پیشبینی مشاور طرح ترافیک شیراز این است که با اجرای محدوده ترافیک، به دلیل افزایش محل پارک و ارتقای سرعت ناوگان حمل و نقل عمومی، مراجعات به برخی از مراکز تجاری افزایش پیدا کند.
وی خاطرنشان کرد: با اجرای طرح ترافیک، به دلیل کاهش تعداد خودروها در مراکز پرجمعیت، پارکینگ بیشتری در دسترس خودروهای مجوزدار یا منطبق با طرح زوج و فرد قرار میگیرد.
امین اظهار داشت: در شرایط فعلی نیز انتظار این است که شهرکهای اطراف شیراز برای خرید مایحتاج به اماکن نزدیک خود مانند فروشگاه مجتمع بزرگ خلیج فارس و ... مراجعه کنند.
وی همچنین گفت: کاهش تعداد مراجعات روزانه به مرکز شهر، بافت تاریخی فرهنگی شیراز را نیز حفظ میکند.
مدیر اجرایی طرح ترافیک شیراز تصریح کرد: اجرای طرح ترافیک افزون بر ایجاد آرامش روانی برای شهروندان و کاهش آلودگی هوا، مدیریت ترافیک شهری را برای پلیس نیز سادهتر میکند.
انتهای پیام/2448/ی/ض1002