اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با اجرای طرح ترافیک شیراز رخ می‌دهد

دسترسی یک روز در میان به مرکز شیراز

خبرگزاری فارس: مدیر اجرایی طرح ترافیک شیراز گفت: از بین شیوه‌های مختلف اجرای محدوده ترافیکی، در شیراز طرح ترافیک به شکل زوج و فرد انجام می‌شود.

دسترسی یک روز در میان به مرکز شیراز

محمدرضا امین امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: در طرح ترافیک شهری شیراز هر شهروند سه روز در هفته از صبح تا ظهر نمی‌تواند با خودروی شخصی به مرکز شهر تردد کند.

وی افزود: در برخی از شهرهای دنیا ساعت‌های تردد آموزشی، اداری و تجاری از یکدیگر تفکیک می‌شود تا سفرهای درون شهری به طور همزمان اتفاق نیافتد.

امین تصریح کرد: بعضی از شهرها نیز از ورود خودروهای تک‌سرنشین به مراکز پرتردد جلوگیری می‌کنند.

وی اضافه کرد: شکل دیگر این است که برای هر خیابان یک عوارض تعیین می‌کنند و از این طریق تقاضا برای ورود به مراکز پر تردد را کاهش می‌دهند.

این مدیر شهری بیان کرد: در تمام این سبک‌ها توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی از جمله اتوبوس بی آر تی، تاکسی و مترو با جدیت پیگیری می‌شود تا انگیزه استفاده از خودروی شخصی کاهش یابد.

به گفته وی، اگر شیراز به دو یا سه خط مترو دست یابد و شهروندان بتوانند با استفاده از حمل و نقل عمومی زمان رسیدن خود به مقصد را تخمین بزنند، محدوده طرح ترافیک و زمان آن قابل تغییر است.

مدیر اجرایی طرح ترافیک شیراز در بخش دیگری از این گفت‌و‌گو تصریح کرد: برای احیای شیراز زیبا و آرام گذشته پیاده‌راه‌سازی در دستور کار شهرداری است.

وی ادامه داد: در محل‌های گردشگری توریست باید به راحتی تردد کند و بدون دغدغه از سرعت خودروهای عبوری از اماکن دیدن کند.

امین خاطرنشان کرد: خیابان‌ها حداقل در اماکن گردشگری باید به پیاده‌راه تبدیل شوند، چنانکه در مقابل حافظیه این کار انجام شده است.

این مسئول اضافه کرد: اگر نگاه ما این باشد که در تمام خیابان‌ها و حتی مراکز گردشگری تنها خودروها به سرعت تردد کنند، برای عابر پیاده محل امنی باقی نمی‌ماند.

وی افزود: داشته‌های شهر شیراز باید حفظ شود و در این راستا خیابان‌ها باید با تعریف علمی بزرگ شوند.

امین در ادامه گفت: اگر خیابان لطفعلی‌خان و توحید شیراز بزرگ شوند و بناهای قدیمی آن از بین برود، ماهیت تاریخی فرهنگی شیراز از دست می‌رود.

به گفته وی، در پیاده‌روهای فعلی عرض مناسبی برای پیاده در نظر گرفته نشده و در خیابان نیز با عبور پرسرعت خودروها، گذر عابر پیاده بسیار سخت شده است.

مدیر اجرایی طرح ترافیک شیراز اظهار داشت: در بسیاری از خیابان‌های شیراز به دلیل نوع نگاه مدیران شهری گذشته امکان تردد بی‌خطر برای عابران وجود ندارد و سالمندان و کودکان با خطرات بسیاری تردد روزانه خود را انجام می‌دهند.

وی افزود: تا چند سال پیش اکثر کسبه برای رفتن به مغازه خود از دوچرخه استفاده می‌کردند یا اینکه پیاده به محل کار خود می‌رفتند و این کار باعث می‌شد سالم‌تر باشند و شهر زیباتر و آرام‌تر شود.

وی بیان کرد: در همین زمینه باید امکان استفاده از دوچرخه به ویژه در مراکز شهر فراهم شود و راه‌اندازی خطوط ویژه دوچرخه‌سواری در محدوده ترافیک در مرحله طراحی است.

این مسئول شهری ابراز داشت: بنابر مطالعات محدود شدن شهروندان در استفاده از خودروی شخصی و مراجعه به مراکز تجاری مرکز شهر تاثیر نامطلوبی بر اقتصاد خانواده ندارد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر بسیاری از شهروندان به دلیل ترافیک، کمبود پارکینگ و احتمال سرقت، به مراکز تجاری مرکز شهر مراجعه نمی‌کنند.

امین ادامه داد: پیش‌بینی مشاور طرح ترافیک شیراز این است که با اجرای محدوده ترافیک، به دلیل افزایش محل پارک و ارتقای سرعت ناوگان حمل و نقل عمومی، مراجعات به برخی از مراکز تجاری افزایش پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: با اجرای طرح ترافیک، به دلیل کاهش تعداد خودروها در مراکز پرجمعیت، پارکینگ بیشتری در دسترس خودروهای مجوز‌دار یا منطبق با طرح زوج و فرد قرار می‌گیرد.

امین اظهار داشت: در شرایط فعلی نیز انتظار این است که شهرک‌های اطراف شیراز برای خرید مایحتاج به اماکن نزدیک خود مانند فروشگاه مجتمع بزرگ خلیج فارس و ... مراجعه کنند.

وی همچنین گفت: کاهش تعداد مراجعات روزانه به مرکز شهر، بافت تاریخی فرهنگی شیراز را نیز حفظ می‌کند.

مدیر اجرایی طرح ترافیک شیراز تصریح کرد: اجرای طرح ترافیک افزون بر ایجاد آرامش روانی برای شهروندان و کاهش آلودگی هوا، مدیریت ترافیک شهری را برای پلیس نیز ساده‌تر می‌کند.

انتهای پیام/2448/ی/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول