اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی همدان:

95 درصد کشمش تولیدی همدان به آسیا و اروپا صادر می‌شود

خبرگزاری فارس: مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: بیش از 95 درصد کشمش تولیدی استان به آسیا و اروپا صادر می‌شود.

95 درصد کشمش تولیدی همدان به آسیا و اروپا صادر می‌شود

حجت‌الله شهبازی امروز در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار فارس در همدان اظهار کرد: از نظر مساحت و تولید باغات در استان شهرستان ملایر با دارا بودن 28 درصد مساحت باغات و 38 درصد تولیدات باغبانی دارای رتبه نخست، شهرستان نهاوند با دارا بودن 18 درصد مساحت باغات و 19 درصد تولیدات رتبه دوم و شهرستان همدان با دارا بودن 13 درصد مساحت و 12 درصد تولیدات باغی رتبه سوم را دارا است.

وی افزود: در طی 10 سال گذشته روند قابل توجهی در مساحت و تولیدات باغات داشتیم به طوری که در سال 1381 مساحت باغات 43 هزار و 500 هکتار با تولید 398 هزار تن بود که این رقم در سال گذشته به 68 هزار و 300 هکتار مساحت باغات با تولید 582 هزار تن رسید.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان متوسط عملکرد انگور در جهان را 10.1 تن در هکتار عنوان کرد و گفت: تولید انگور در باغات ایران 10.4 تن در هکتار و در استان همدان 17.1 تن و در شهرستان ملایر 21 تن در هکتار است.

وی بیان کرد: استان همدان دارای رتبه سوم تولید انگور، رتبه ششم مساحت باغات انگور و رتبه دوم تولید کشمش را در کشور داراست.

شهبازی خاطرنشان کرد: استان همدان با دارا بودن 6.6 درصد مساحت باغات انگور کشور 11.2 درصد محصول انگور و 18 درصد کشمش کشور را تولید می‌کند.

وی ادامه داد: 43 درصد انگور تولید شده در استان تبدیل به کشمش شده، 32 درصد تازه‌خوری می‌شود، 10 درصد تبدیل به آبغوره شده و 15 درصد نیز صرف تهیه شیره، مویز، باسلوق و... می‌شود و در نهایت بیش از 95 درصد کشمش تولید در استان به آسیا و اروپا صادر می‌شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان افزود: 63 کارخانه کشمش‌ پاک‌کنی در شهرستان ملایر مستقر است و در استان نیز دو ایستگاه تحقیقاتی برای دو محصول انگور و گردو وجود دارد که ایستگاه تحقیقاتی انگور در شهرستان ملایر قرار دارد.

وی اذعان کرد: در این ایستگاه‌ها کارشناسان شناسایی و معرفی ارقام مناسب محصول در استان و سایر استان‌ها را با دارا بودن کیفیت، کمیت، مقاوم بودن به آفت، بیماری، سرمازدگی و سرما را بر عهده دارند.

شهبازی از دیگر برنامه‌های این مرکز را همکاری با دستگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی، تهیه طرح‌های تحقیقاتی و پایان‌نامه‌های دانشجویی عنوان کرد و گفت: استفاده از نهال‌های پایه رویشی که در آن اندام‌های گیاه به عنوان پایه پیوند زده می‌شود از برنامه‌های اجرایی است که مزایای اصلی آن یکنواختی درختان، امکان کاشت متراکم درختان تا 2 هزار اصله نهال در هکتار و عملکرد بالا در واحد سطح است.

وی تصریح کرد: متوسط تولید سیب پایه بذری 16 تن در هکتار و تولید سیب پایه‌‌ رویشی 40 تن در هکتار است چرا که در این باغات با مدیریت بهتر شاهد کیفیت مناسب میوه، دریافت نور خورشید کافی و یکنواختی محصولات با کیفیت بالا هستیم و در حال حاضر نیز بیش از 130 هکتار سیب ‌پایه‌ رویشی در استان احداث کردیم.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در پایان گفت: استفاده از مکانیزاسیون، امکان انتخاب پایه‌های مختلف با شرایط گوناگون و مقاوم از نظر سرما، آفت، بیماری و مشکلات خاک و ارقام پایه‌های مقاوم با توجه به زمان رسیدن محصول ارقام کشت شده، دوره طولانی چندماهه‌ای است که در آن محصولات زودرس، میان‌رس و دیررس با هم رشد کرده و می‌توانند بازار را تنظیم کنند.

انتهای پیام/89005/صا/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول