اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی آذربایجان‌شرقی خبر داد

ساخت دستگاه خشک‌کن انگور و تولید کشمش

خبرگزاری فارس: رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: دستگاه خشک‌کن انگور و تولید کشمش برای نخستین بار در کشور به دست محققان این مرکز طراحی و ساخته شد.

ساخت دستگاه خشک‌کن انگور و تولید کشمش

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز حسن منیری‌فر صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان اینکه دستگاه خشک‌کن انگور و تولید کشمش، نخستین بار در کشور به دست محققان این مرکز طراحی و ساخته شده است، اظهار کرد: با تولید انبوه، این دستگاه در اختیار مراکز خشک‌کن انگور و تولید کشمش در استان قرار خواهد گرفت.

‌وی با اشاره به اینکه مکانیزه کردن و خشک کردن انگور نیروی انسانی کم‌تری را می‌طلبد، گفت: جلوگیری از افت محصول حین فرآوری در مقایسه با روش سنتی، ساخت ماشینی با ساختمان ساده و ارزان، کاهش زمان خشک کردن انگور و بالا بردن کیفیت کشمش از جمله مزایای خشک‌کن انگور است.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان با اشاره به اینکه ساخت این دستگاه، کشور را در تولید دستگاه‌های خشک‌کن انگور به خودکفایی می‌رساند، ادامه داد: این دستگاه علاوه بر ایجاد اشتغال در داخل کشور، از خروج ارز برای واردات دستگاه‌هایی هم‌ردیف آن جلوگیری می‌کند.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه انگور می‌تواند در اغلب خاک‌ها رشد کرده، محصول بدهد و حساسیت مخصوصی ندارد و اغلب محدودیت‌های معمول خاک (شوری و قلیائیت نسبی) را به خوبی تحمل می‌کند، افزود: عمر درخت انگور به طور متوسط 25 تا 30 سال است، همچنین انگور در برابر سرما مقاوم است و می‌تواند در زمستان تا منفی 17 درجه سانتیگراد را تحمل کند ولی دمای پایین‌تر از این باعث خشک شدن شاخه‌های انگور می‌شود.

ریزش باران در تابستان باعث پوسیدگی آن می‌شود به این ترتیب منطقه باید فاقد باران‌های تابستان به ویژه در ماه‌های خرداد، تیر و مردادماه باشد. 

انتهای پیام/ز20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول