اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با تولید 74 هزار تن انگور

بناب سالانه 30 هزار تن کشمش فرآوری و صادر می‌کند

خبرگزاری فارس: مدیر جهادکشاورزی بناب از برداشت 74 هزار و 250 تن انگور از تاکستان‌های این شهرستان خبر داد و گفت: سالانه 30 هزار تن کشمش توسط کارخانجات سبزه پاک‌کنی شهرستان فرآوری و صادر می‌شود.

بناب سالانه 30 هزار تن کشمش فرآوری و صادر می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از بناب، جعفر صادقی ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: شهرستان بناب به دلیل شرایط خاص آب و هوایی در بین شهرستان‌های استان آذربایجان‌شرقی از نظر سطح باغات انگور رتبه دوم را دارد.

وی افزود: با توجه به وجود کارخانه‌های سبزه پاک‌کنی، بارگاه‌ها و اتحادیه باراندازان با بیش از 200 نفر عضو، حدود 10 هزار تن انگور در بارگاه‌های این شهرستان فرآوری شده و پس از بسته‌بندی در کارخانه‌های سبزه پاک‌کنی به بازارهای مصرف داخلی و خارجی صادر می‌شود.

صادقی استفاده صحیح از کودهای حیوانی و شیمیایی و انجام اصولی و به موقع هرس خشک و سبز، شرکت تاکداران در کلاس‌های آموزشی و ترویجی، رعایت مسائل فنی و تغذیه و مبارزه با آفات و بیماری‌های گیاهی را از موارد بالا رفتن تولید محصول انگور عنوان کرد.

وی افزود: استفاده از سیستم آبیاری قطره‌ای در تاکستان‌ها که در آن راندمان آبیاری در سطح بالایی بوده و از هدر رفتن آب جلوگیری شده و با مدار آب ثابت اراضی بیشتری را تحت کشت و آبیاری قرار داده از دیگر عوامل کاهش قیمت تمام شده انگور تولیدی در برخی از تاکستان‌ها محسوب می‌شوند.

صادقی با بیان اینکه شهرستان بناب به عنوان یکی از قطب‌های تولید این محصول در کشور مطرح است، ادامه داد: چهار هزار و 950 هکتار از باغ‌های این شهرستان زیر کشت انگور قرار دارد.

وی متوسط برداشت انگور از هر هکتار را 20 تن عنوان کرد و افزود: البته سرمای زمستان گذشته بر جوانه‌های بارده تأثیر گذاشته و 20 تا 30 درصد خسارت داشته است و بارندگی‌های هفته‌های گذشته نیز به بخشی از باغات انگور این شهرستان و در حدود 40 درصد خسارت وارد کرد.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان بناب با بیان اینکه بیش از 500 واحد بارگاه انگور در شهرستان بناب فعالیت می‌کنند، ادامه داد: علاوه بر انگور تولیدی شهرستان، انگور تولیدی شهرهای ارومیه، تاکستان و سایر مناطق نیز در این بارگاه‌ها عمل‌آوری شده و تحویل کارخانجات سبزه پاک‌کنی می‌شود.

وی با بیان اینکه سالانه بیش از 30 هزار تن کشمش توسط کارخانجات سبزه پاک‌کنی شهرستان فرآوری و به استان‌های دیگر و خارج از کشور صادر می‌شود، افزود: همه ساله در زمان‌های برداشت انگور بیش از 5 هزار نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم در زمینه تولید و فرآوری محصول انگور در شهرستان بناب به صورت فصلی مشغول کار می‌شوند. 

انتهای پیام/ز20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول