اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به همت پژوهشکده باقرالعلوم (ع)

«هویت دینی و آموزه‌های چالش برانگیز معاصر» منتشر شد

خبرگزاری فارس: کتاب «هویت دینی و آموزه‌های چالش برانگیز معاصر» نوشته دکتر سید مهدی سجادی توسط شرکت چاپ و نشر بین‌الملل و به همت پژوهشکده باقرالعلوم (ع) منتشر شد.

«هویت دینی و آموزه‌های چالش برانگیز معاصر» منتشر شد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم دکتر سید مهدی سجادی در ابتدای این کتاب آورده است: اگر چه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، ظرفیت‌ها، زمینه‌ها و فرصت‌های مناسبی برای بهبود در مؤلفه‌های توسعه هویت ملی به معنی عام کلمه و تقویت مبانی اعتقادی و اندیشه دینی جوانان جامعه به معنی خاص آن فراهم شده و تمام امکانات کشور برای تحقق شعار توسعه معنوی و دینی جامعه بسیج شد، اما نبود برنامه‌ریزی‌های مشخص و ساز و کارهای مدیریتی و تصمیم‌گیری‌های مناسب برای استفاده بهینه از فرصت‌های بیان شده موجب از دست رفتن فرصت‌ها و امکانات موجود شده است.

وی می‌افزاید: رسالت نظام تعلیم و تربیت (آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها) در جمهوری اسلامی که در راستای تقویت روندها و فرآیندهای بهبود و تقویت هویت‌پذیری دینی دانش‌آموزان، دانشجویان و جوانان است رسالتی بی‌بدیل و بسیار اساسی است که غفلت از آن می‌تواند زیان‌های فراوانی را به ویژه در حوزه‌های اجتماعی ـ رفتاری به بار آورد.

در این کتاب راهکارهای بیان شده با چگونگی اجرای رسالت مهم نظام تعلیم و تربیت در حوزه پرورش و تقویت روندهای هویت‌پذیری دینی جوانان هماهنگ هستند.

«آموزه‌های معاصر» عنوان بخش اول این کتاب است و دارای هفت فصل شامل مدرنیسم، لیبرالیسم، نظریه کثرت‌گرایی فرهنگی، نظریه کثرت‌گرایی دینی، نظریه جامعه مدنی، جهانی شدن فرهنگی ـ اجتماعی و پساساختارگرایی است.

بخش دوم به مفهوم‌شناسی هویت و هویت دینی می‌پردازد؛ هویت از دیدگاه‌های مختلف، عوامل مؤثر بر شکل‌گیری هویت، بحران هویت، هویت از دید جامعه شناختی، دین و هویت، هویت دینی مطالبی است که در این بخش به صورت مفصل تبیین شده است.

در بخش سوم با عنوان آموزه‌های معاصر و چالش‌های آن برای هویت دینی شامل مدرنیسم و چالش‌های آن برای هویت دینی، لیبرالیسم و چالش‌های آن برای هویت دینی، کثرت‌گرایی فرهنگی و چالش‌های آن برای هویت دینی، کثرت‌گرایی دینی و چالش‌های آن برای هویت دینی، جامعه مدنی و چالش‌های هویتی آن، جهانی شدن فرهنگی و چالش‌های آن برای هویت دینی و در نهایت پساساختارگرایی و چالش‌های هویتی است.

بخش آخر این کتاب به راهکارها و چشم‌اندازها می‌پردازد. راهکارهای عملی، راهبردهای تعمیق و گسترش هویت دینی، سیاست‌های اجرای برنامه توسعه هویت دینی و برنامه‌های گسترش و تعمیق هویت دینی فصل‌های بخش چهارم این کتاب است.

این کتاب در 440 صفحه با قطع رقعی، شمارگان 3000 نسخه و قیمت 8800 تومان به همت پژوهشکده باقرالعلوم (ع) و توسط  شرکت چاپ و نشر بین‌الملل منتشر شده است.

انتهای پیام/2258//د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول