اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مجمع ذخایر اسلامی:

فهرست نسخه‌های خطی «مالستان» منتشر می‌شود

خبرگزاری فارس: رئیس مجمع ذخایر اسلامی از چاپ فهرست نسخه‌های خطی مالستان در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

فهرست نسخه‌های خطی «مالستان» منتشر می‌شود

حجت‌الاسلام صادق اشکوری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به کتاب فهرست نسخه‌های خطی مالستان واقع در غزنین افغانستان اظهار کرد: این کتاب علاوه بر 60 نسخه خطی شامل تصاویر سنگ قبر، سند و آثار تاریخی است.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه نسخه‌های خطی افغانستان پراکنده است، نویسنده نسخه‌های پراکنده منطقه مالستان را در این کتاب عکس‌برداری و فهرست‌نویسی کرده است.

رئیس مجمع ذخایر اسلامی ادامه داد: این کتاب در ضمن مجموعه فهرست‌های نسخه‌های خطی به عنوان معرفی میراث مخطوط شماره 94 منتشر می‌شود.

وی یادآور شد: فهرست نسخه‌های خطی مالستان با توجه به برگزیده شدن شهر غزنین در سال 2013 میلادی به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام تدوین شده است.

اشکوری خاطر نشان کرد: نسخه‌های منطقه مالستان برای نخستین بار عکس‌برداری و فهرست‌نویسی شده و اکثر آنها به وسیله کاتبان و شاعران به زبان فارسی و عربی نوشته شده است.

وی عنوان داشت: اگر چه تعداد نسخه‌های این کتاب زیاد نیست ولی به دلیل اینکه در حوزه نسخه‌های محلی بوده، مهم و ارزشمند هستند.

کتاب فهرست نسخه‌های خطی مالستان از تازه‌های نشر مجمع ذخایر اسلامی بوده که توسط سید محمد موسوی‌نژاد عکس‌برداری شده و در آینده‌ای نزدیک به چاپ می‌رسد.

اکنون قدیمی‌ترین نسخه‌های خطی دوره اسلامی افغانستان و سرزمین‌های مجاور آن‌ به زبان‌های عربی و دری موجود بوده و مربوط به دوره‌ ترویج رسم‌الخط کوفی و فرهنگ عربی پس از قرن اول هجری است.

انتهای پیام/ل20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول