اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

امر به معروف و نهی از منکر کارآمدترین شیوه‌ تعامل اجتماعی

خبرگزاری فارس: امر به معروف و نهی از منکر از نوین‌ترین، کارآمدترین و کارسازترین شیوه‌های تعامل اجتماعی است که باید اثرات مثبت این فریضه الهی برای مردم جامعه بیش از پیش، تبیین شود.

امر به معروف و نهی از منکر کارآمدترین شیوه‌ تعامل اجتماعی

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، امروزه یکی از جنبه‌های تهاجم دشمن، تهاجم فرهنگی و فاسد کردن جوانان به ویژه زنان و توجه دادن به شهوات و نفسیات است که در این میان نقش امر به معروف و نهی از منکر در ایران اسلامی روز به روز حیاتی‌تر می‌شود.

امر به معروف و نهی از منکر همواره به معنای پیش گرفتن روش‌های تند و تحکم‌آمیز نیست، بلکه هدف اصلی در آن بازداری از منکر و واداری به معروف است، از این رو تمام ساز و کارهایی که می‌تواند به این روند کمک کند، تحت عنوان امر به معروف و نهی از منکر جاری خواهد بود.

نهادینه شدن امر به معروف جامعه را به سمت خوبی‌ها سوق می‌دهد

نماینده ولی فقیه در سیستان‌وبلوچستان گفت: باید با نهادینه کردن امر به معروف و نهی از منکر و تذکر لسانی، جامعه را به سوی خوبی‌ها سوق بیشتری دهیم.

آیت الله عباسعلی سلیمانی بیان کرد: یکی از راه‌های شناخت ارزش‌ها این است که فطرت پاک انسانی به آن متمایل باشد و در واقع جاذبه معروف‌ها موجب روی آوردن فطرت به پاکی است، همان‌گونه که مغبوض بودن منکرها عامل فطری دوری از آن است.

وی گفت: فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر باید چنان فراگیر شود که فرزندان و نوجوانان نیز در جامعه اسلامی بر پایه آن رشد کنند.

سلیمانی بیان داشت: امر به معروف و نهی از منکر امری است که نه تنها در بین انسان‌ها بلکه در بین حیوانات و موجودات نیز وجود دارد.

وی با بیان اینکه زندگی انسانی یک زندگی اجتماعی است، گفت: انسان مدنی و اجتماعی است و زیست مشترک با دیگر همنوعان خود دارد و اگر این نباشد آن زندگی انسانی نیست.

وی بیان کرد: باید با نهادینه کردن امر به معروف و نهی از منکر و تذکر لسانی، کاری کرد که جامعه را به سوی خوبی‌ها سوق بیشتری دهیم.

خبرنگاران در احیای فریضه امر به معروف نقشی اساسی دارند

فرمانده سپاه سلمان سیستان‌وبلوچستان گفت: در دوران کنونی خبرنگاران در احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر نقشی بسیار حیاتی و اساسی دارند.

سردار حسین مرتضوی بیان داشت: برجسته ترین اقدام امام حسین (ع) احیای امر به معروف و نهی از منکر بود و بسیجیان امروز باید در راستای احیای این فریضه الهی تمام تلاش خود را به کار گیرند.

وی افزود: امروز ما در راستای ایجاد امنیت پایدار در این استان نیازمند ترویج و فرهنگ‌سازی امر به معروف و نهی از منکر هستیم که اگر آحاد جمعیت سیستان‌وبلوچستان به این مهم بپردازند، دیگر فضایی نیست که کسی در آن تخلف کند.

وی در ادامه به رسالت خبرنگاران در راستای احیای امر به معروف و نهی از منکر اشاره کرد و گفت: در این زمینه خبرنگاران رسالتی سنگین بر عهده دارند، زیرا قلمی که خبرنگاران به دست می‌گیرند مبارک است و اگر از آن در راستای برطرف کردن ذهنیت‌ها و ابهامات دشمن بهره گرفته شود، حق قلم ادا شده است.

فرمانده سپاه سلمان سیستان‌وبلوچستان خاطرنشان کرد: خبرنگاران باید بسیجی‌وار در راستای ترویج تفکر بسیجی و احیای ارزش‌های انقلاب تلاش کنند.

وی گفت: امر به معروف و نهی از منکر یک ویژگی برجسته است و امسال تقارن هفته بسیج با دهه امر به معروف و نهی از منکر گره خورده و خود این یک ویژگی ممتازی برای هفته بسیج بوده، لذا باید به هر میزان که بتوانیم در زمینه تبیین بسیج عاشورایی، ارتباط بین بسیج و عاشورا برای اقشار مختلف جامعه تلاش کنیم.

وی افزود: تاکنون توانسته‌ایم در زمینه ترویج ارزش‌ها، تفکر بسیجی و تقویت فرهنگ عاشورایی خودمان تلاش کرده و امیدواریم این تلاش‌ها مثمرثمر باشد.

فرمانده سپاه سلمان سیستان‌وبلوچستان با اشاره به اینکه هر انسانی که دل در گرو ارزش داشته و به دنبال عدالت باشد، حتماً به تفکر بسیجی نیازمند است، تصریح کرد: امروز که همه انسان‌های کره زمین منتظر منجی عالم بشریت هستند، باید با تفکر بسیجی رفتار خود را تنظیم کنند.

امر به معروف و نهی از منکر بهترین راه جهاد است

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل سیستان‌وبلوچستان نیز بیان داشت: معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل سیستان‌وبلوچستان در راستای بند پنج اصل 156 قانون اساسی که اقدام مناسب برای پیشگیری از وقوع جرم و اصلاح مجرمان را یکی از وظایف قوه قضاییه قرار داده هسته‌های مردمی و حفاظت اجتماعی را تشکیل داده است.

محمدرضا طاهری بیان کرد: ستادهای مردمی مردمی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری تشکلی مردمی است که در راستای کنترل جرم و آسیب‌های اجتماعی شکل گرفته است.

وی بیان کرد: امروزه اهداف ستادهای مردمی نسبت به گذشته تغییر کرده و تلاش بر این است که اگر در محل یا منطقه‌ای آسیب اجتماعی مشاهده شده به صورت امر به معروف عمل شود زیرا اگر امر به معروف به درستی صورت گیرد نیازی به نهی از منکر نخواهد بود.

طاهری ادامه داد: امر به معروف و نهی از منکر زمینه‌ساز توسعه و پیشرفت جامعه و از عوامل مهم پیشگیری از بزهکاری اجتماعی است، درست است که سیاست مجازات اسلام برای افراد مجرم و بزهکار در جامعه، مصلحت‌گرایانه است اما پیشگیری به عنوان سیستم کنترل اجتماعی می‌تواند بیشتر از اصلاح، تربیت و بازآموزی مورد توجه قرار گیرد.

گزارش از مریم سرگزی

انتهای پیام/75005/ب/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول