اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی دانشگاه کردستان:

توجه به ظرفیت‌ها لازمه ایجاد زیرساخت‌ها و افزایش تولید ملی است

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی دانشگاه کردستان لازمه تحقق توسعه اقتصادی و افزایش تولید ملی را شناسایی ظرفیت‌ها و استعدادها و ایجاد زیرساخت‌های مناسب دانست.

توجه به ظرفیت‌ها لازمه ایجاد زیرساخت‌ها و افزایش تولید ملی است

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، حامد قادرزاده پیش‌ازظهر امروز در همایش ملی تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی که در تالار مولوی دانشگاه کردستان برگزار شد، اظهار کرد: توسعه امری فراگیر در جامعه بوده و نمی‌تواند تنها در یک بخش از آن اتفاق بیفتد.

به گفته وی، توسعه حد و مرز مشخصی ندارد و بدلیل وابستگی آن به انسان برخلاف رشد اقتصادی که پدیده‌ای کاملاً کمّی است پدیده‌ای کیفی بوده و هیچ محدودیتی ندارد.

وی تصریح کرد: افزایش سرمایه یا نیروی کار، افزایش کارآیی اقتصاد و بکارگیری ظرفیت‌های احتمالی خالی در اقتصاد از مهم‌ترین مولفه‌ها و منابع رشد اقتصادی است.

وی نگاه به توسعه اقتصادی در کشورهای پیشرفته و کشورهای توسعه‌نیافته را متفاوت خواند و افزود: افزایش رفاه و امکانات مردم نگاه کشورهای توسعه‌یافته به توسعه اقتصادی است در حالی که در کشورهای عقب‌مانده بیشتر ریشه‌کنی فقر و افزایش عدالت اجتماعی است.

وی با تاکید بر اینکه اقتصاد کشور ما ویژگی‌های خاصی دارد که در سایر کشورها نمی‌توان آن را یافت، تصریح کرد: تغییر ساختار فکری مصرف‌کنندگان، اتخاذ سیاست‌های جدید دولت در راستای افزایش واردات، حمایت از تولیدات داخلی و مقابله با بسیاری از تفکرات اقتصاد جهانی که از طریق مختلف دنبال می‌شود اقتصاد ایران را از دیگر کشورها متمایز کرده است.

به گفته وی، مهم‌ترین اولویت امروز ایران اسلامی حمایت از تولیدات داخلی و تلاش در راستای ارتقا هرچه بیشتر زیرساخت‌های اقتصادی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه کردستان اضافه کرد: نحوه تفکر و نوع کالاهای مصرفی مردم ایران امروزه بسیار متفاوت‌تر از سال‌های 57 و 58 است تا جایی که کالاهایی را که در آن زمان در سبد مصرفی مردم وجود داشت امروزه دیگر نمی‌توان دید.

قادرزاده گفت: طبیعتاً در سیستم اقتصادی بنا بر شرایطی که اتفاق می‌افتد باید سیاست‌های خاصی را در زمان اتخاذ کنیم.

وی از نیروی انسانی به عنوان بزرگ‌ترین سرمایه اقتصادی هر کشور نام برد و گفت: کشورهای در حال توسعه یافته با توجه به اهمیت این مهم همواره در راستای جذب نیروهای متخصص و ارزشی کشورهای در حال توسعه تلاش می‌کنند.

به گفته وی، جذب نیروهای متخصص کشورهای در حال توسعه‌یافته از یک‌سو و دخالت در نظام سیاسی این کشورها از مهم‌ترین راهبردهای کشورهای توسعه‌یافته برای تحقق اهدافشان است.

وی با بیان اینکه شناسایی زیرساخت‌های اقتصادی بر اساس مزیت‌های موجود در هر استانی مهم‌ترین نیاز برای توسعه اقتصادی در کشور ماست، افزود: تا زمانیکه از توانایی و ظرفیت‌های خود در داخل اطلاعات کافی نداشته باشیم نمی‌توانیم در زمینه توسعه اقتصادی منتظر پیشرفت باشیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه کردستان افزود: بدون شک تمام توانایی‌ها در حوزه‌های مختلف تنها در یک منطقه و استان خلاصه نشده و ما باید با شناسایی توانایی و ظرفیت‌های هر استان و یک کاسه کردن آن در راستای تحقق اهداف گام برداریم.

وی تبدیل تقابل به تعامل را مهم‌ترین نیاز در توسعه اقتصادی عنوان کرد و افزود: در هیچ شرایطی نباید به برنامه‌های اقتصادی که در داخل کشور اجرا می‌شود با یک نگاه سطحی و رفع مشکلات مقطعی نگاه کنیم.

وی در پایان تصریح کرد: قطعاً تمام برنامه‌های اقتصادی که در سطح کشور اجرا می‌شود با هدف پیشرفت همگانی است و همه باید در راستای تحقق و اجرای آن گام بردارند.

انتهای پیام/صا/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول