اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

مهاجرت روستائیان به شهر وصله ناجور کجور

خبرگزاری فارس: عقب‌ماندگی و عدم توسعه و آبادانی عامل مهاجرت در کجور مازندران عنوان می‌شود.

مهاجرت روستائیان به شهر وصله ناجور کجور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از شهرستان نوشهر، در بخشی از دامنه‌های شمالی کوه البرز آنجا که کوه به دریا می‌نگرد و سرزمین‌هایی از برکت باران‌های بی‌دریغ طراوت می‌پذیرد و دشت به‌دست هنرآفرین طبیعت پرنیانی می‌شود، سرزمینی به یادگار مانده است که آن را کجور می‌نامند.

دریای مازندران در شمال و ارتفاعات پربرکت البرز در جنوب و شرق، سرزمین کجور را چون نگینی انگشتری در بر گرفته است.

این خطه کهن زیستگاه اشکانیان بوده و زمانی ترکتازی مغولان را از سر گذرانده است و سرانجام در سال 746 ه - ق مرکز آن با همت اسکندربن زیاد از ملوک آل پادوسبان سامان یافته است.

کجور مازندران از پس آن همه طوفان‌های سخت امروز سرافراز و استوار، سرسبز و با طراوت همچنان در آغوش کوه البرز و سر به دامان آن غنوده است و می‌تواند نموداری از سرزمین تاریخی و هنر آفرین ایران زمین باشد.

سرزمین زیبا و دلربای کجور مازندران با وجود تمامی جاذبه‌های فرهنگی، تاریخی و گردشگری همچنان یکی از مناطق محروم کشور و استان مازندران محسوب می‌شود.

جای جای سرزمین سبز و زیبای کجور دارای ثروت‌های گوناگون طبیعی است که با سرمایه‌گذاری در آن می‌توان شاهد رشد و توسعه هرچه بیشتر آن در کجور مازندران بود.

دین اکثریت این منطقه اسلام و مذهب شیعه است. سکنه منطقه را نیز گیلک‌ها و خواجه‌وندها تشکیل می‌دهند. منطقه کجور به علت داشتن وسعت مراتع دارای پراکندگی نسبی است و بیشتر روستاها از هم فاصله دارند.

منطقه کجور بین کوه دماوند و علم کوه و یا به عبارتی دیگر بین دو دره هراز و چالوس واقع شده است. این منطقه از مغرب به چالوس، از مشرق به سولده نور، از جنوب به نور و از شمال به دریای خزر مشرف است.

منطقه کجور دارای آب وهوایی معتدل و مرطوب است. هوا در بیشتر مواقع نظم فصلی ندارد و به همین علت نمی‌توان آن را به وضوح در یکی از گروه‌های فصلی قرار داد، زمستان‌های این منطقه بسیار سرد و با بارش برف همراه است و دارای تابستان‌هایی معتدل و مرطوب است؛ میزان بارندگی در این منطقه بسیار زیاد است و همین امر موجب تنوع پوشش گیاهی شده است. پوشش گیاهی مردم منطقه را به کشاورزی، زراعت و باغداری واداشته است.

اما اکنون پدیده مهاجرت از روستا  به شهر به پدیده‌ای نامیمون در بخش کجور تبدیل شده است که می‌تواند فرایند توسعه و آبادانی کجور را با مشکل و تاخیر زیاد روبرو کند.

به علت گستردگی مهاجرت در دنیای امروز، همه جوامع بشری به نحوی با چالش مهاجرت به ویژه مهاجرت جوانان از روستا به شهرها مواجه است؛ در ایران نیز همراه با صنعتی شدن شهرها جذب جوانان جویای کار مازاد در بخش کشاورزی از روستا به شهر به نفع فعالیت‌های صنعتی و خدماتی آغاز شد.

تمامی شواهد و مدارک حاکی از آن است که جوانان بیش از دیگر گروه‌های سنی، تن به مهاجرت می‌دهند و در طولانی مدت با مهاجرت آنان ممکن است تولید نسل در جامعه کاهش یابد.

ضعف ساختاری در مناطق روستایی سبب شده تا روستاییان برای به دست آوردن فرصت‌های بهتر به ناچار به مناطق شهری مهاجرت کنند.

در کشور ایران نیز مهاجرت یکی از عوامل اساسی و مهم در تحولات فضایی کشور محسوب شده و به عنوان اثرگذارترین عوامل تحولات شهری ایران از آن نام برده می‌شود.

همراه با صنعتی شدن و جذب نیروی کار مازاد در بخش کشاورزی، سیل مهاجرت به ویژه جوانان جویای کار از روستا به شهرها نیز افزایش یافت.

امروز سرزمین سرسبز و زیبای کجور مازندران با وجود جاذبه‌های فرهنگی، تاریخی و گردشگری یکی از مناطق بکر و دیدنی در استان مازندران محسوب می‌شود.

کجور از دیرباز خاستگاه مردان و زنان بزرگی بوده و است که خدمات شایان توجهی را برای سرزمین پرافتخار ایران اسلامی انجام داده‌اند.

در سال‌های اخیر هرچه به سمت جلو پیش برویم روند مهاجرت از روستا به شهر را در این منطقه می‌توان به وضوح مشاهده کرد که اثرات منفی خاص خود را بر این سرزمین سراسر استعدادهای طبیعی و انسانی به جای گذاشته است.

نبود اشتغال پایدار عامل اصلی مهاجرت در کجور

بخشدار کجور مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرستان نوشهر گفت: بخش کجور سرشار از توانمندی‌ها و استعدادهای فراوانی است که می‌تواند در توسعه و آبادانی این منطقه بسیار اثرگذار باشد اما وجود برخی مشکلات در بخش کجور سبب بروز پدیده مهاجرت در این منطقه شده است.

وی افزود: مهم‌ترین عامل مهاجرت در بخش کجور مازندران عدم وجود اشتغال پایدار در این منطقه است که سبب کاهش میزان جمعیت ثابت آن شده است.

موسوی‌زاده بیان داشت: تمامی اهداف ما در راستای سیاست دولت و مهاجرت معکوس از روستا به شهر است که البته همه این‌ها مستلزم ایجاد زیرساخت‌های روستایی در بخش کجور است.

وی عنوان کرد: باید خدمات روستایی را در بخش کجور تقویت کنیم و آنها را برای ایجاد توسعه و آبادانی هرچه بیشتر در کجور تشویق کنیم.

بخشدار کجور تصریح کرد: در حال حاضر بخش کجور به دلیل آنکه منطقه حفاظت شده البرز مرکزی محسوب می‌شود با محدودیت‌هایی مواجه است که بر این اساس صنایع سنگین نمی‌تواند در این منطقه ورود پیدا کند.

وی افزود: البته اصلاحیه‌ای در ضوابط صنایع سنگین در استان‌های شمالی ایجاد شد و بنابراین صنایع سنگین تا رده‌های 1 ، 2 و 3 و در کل آلایندگی زیست محیطی نداشته باشند مجوز استقرار و فعالیت را در منطقه حفاظت شده البرز مرکزی را خواهند داشت و این نوید آینده‌ای روشن در بخش کجور را می‌دهد که طی آن نیز می‌تواند روند مهاجرت از روستا به شهر معکوس می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: باید در کنار استقرار صنایع در کجور به بخش گردشگری و دامداری نیز توجه ویژه‌ای داشته باشیم چرا که یکی از ظرفیت‌های بسیار بزرگ در کجور مربوط به گردشگری و دامداری است.

موسوی‌زاده گفت: در هفته‌های اخیر مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران نیز از کجور بازدید به‌عمل آورد و از نزدیک با ظرفیت‌های گردشگری این منطقه آشنا شد و نسبت به ایجاد زیرساخت‌ها و توسعه گردشگری در کجور تاکید کرد.

وی اظهار داشت: به‌ هر حال باید محدودیت البرز مرکزی در منطقه کجور کمتر شود تا بتوان در زمینه اشتغال پایدار فعالیت‌های گسترده‌تری را انجام داد.

انتهای پیام/86003/ی/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول