اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با توجه به مشکلات اعتباری

تحقق عدالت اجتماعی تا پایان برنامه پنجم امکان‌پذیر نیست

خبرگزاری فارس: مدیر مالی دانشگاه علوم پزشکی اراک تحقق عدالت اجتماعی در بحث درمان تا پایان برنامه پنجم با توجه به مشکلات اعتباری موجود، امکان‌پذیر نیست.

تحقق عدالت اجتماعی تا پایان برنامه پنجم امکان‌پذیر نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک محسن طریقی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: تامین سلامت مردم یکی از مهم‌ترین وظایف حاکمیتی دولت است و حداقل انتظار از دستگاه حاکمیتی این است که در تامین این مهم حتی در بدترین شرایط خللی ایجاد نشود.

وی تصریح کرد: متاسفانه کمبود اعتبارات در سال‌‌های اخیر به ویژه در سال جاری مشکلات بسیاری را در بحث ارائه خدمات درمانی به شهروندان در دانشگاه علوم پزشکی اراک ایجاد کرده است.

مدیر مالی دانشگاه علوم پزشکی اراک با بیان اینکه قانون اختیار نحوه هزینه کردن و مصرف منابع موجود را به خود دانشگاه‌های علوم پزشکی واگذار کرده است ادامه داد: از آنجا که بیمار و همراهان بیماران زمانی که به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند، تنها خواستار درمان بوده و نبود اعتبار برایشان قابل درک نیست، دانشگاه‌ها نیز در تلاش هستند بهترین خدمات را به بیمار ارائه دهند تا بیماران دغدغه‌ای جز درمان نداشته باشند.

*لازمه خدمات درمانی مطلوب وجود اعتبارات کافی و لازم است

طریقی تاکید کرد: لازمه ارائه خدمات درمانی مطلوب به بیماران وجود اعتبارات و تجهیزات کافی و لازم است، در صورتی که اعتبارات محدود باشد مدیران مجبورند در خرید تجهیزات و حتی ارائه خدمات صرفه‌جویی کرده و محدودیت قائل شوند هر چند که ما از این شرایط راضی نیستیم.

وی با بیان اینکه کسری اعتبارات خواه ناخواه مدیران را مجبور به رعایت احتیاط در نحوه هزینه‌ کرد‌ه و می‌کند، گفت: اعتبارات مصوب سال جاری دانشگاه علوم پزشکی اراک چنانچه به صورت کامل هم تخصیص یابد، نخواهد توانست مشکلات این دانشگاه را برطرف کند، این در حالی است که تاکنون بخش بسیار اندکی از این اعتبارات از سوی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری تخصیص یافته و دانشگاه را با مشکلات جدی کسری اعتبار مواجه کرده است.

مدیر مالی دانشگاه علوم پزشکی اراک با اشاره به تلاش‌ها و پیگیری‌های دانشگاه به منظور جبران بخشی از کسری اعتبارات خاطر نشان ساخت: با توجه به کسری اعتبارات چندین بار موضوع را به وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، مجمع نمایندگان استان، استاندار و خزانه اعلام کرده و خواستار افزایش اعتبارات شدیم اما متاسفانه تا به امروز موفق به جذب اعتبار نشدیم.

*افزایش نرخ ارز قیمت دستگاه‌های بیمارستانی را چند برابر کرده است

طریقی پیرامون مسائل به وجود آمده در بخش درآمد اختصاصی دانشگاه ابراز داشت: از آنجا که تعرفه‌ها در ابتدای سال مصوب و تعیین می‌شوند دانشگاه مجبور است تا پایان سال تعرفه‌ها را رعایت کند، این در حالی است که با افزایش چند برابری قیمت‌ تجهیزات و لوازم پزشکی این تعرفه‌ها برای بیمارستان‌های دولتی مقرون به صرفه نیست و ما ناچاریم برخلاف قانون عمل کرده و تعهدات مازاد بر اعتبارات ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه خریداری تجهیزات مدرن موجب تشخیص بهتر و درمان سریع‌تر می‌شود ابراز داشت: متاسفانه اکثر دستگاه‌ها وارداتی هستند که افزایش نرخ دلار و ارز قیمت این دستگاه‌ها را چند برابر کرده است، که این مشکلات بسیاری را در بخش درمان به وجود آورده است.

*تلاش می‌کنیم کسری اعتبارات موجب کاستی در ارائه خدمات نشود

مدیر مالی دانشگاه علوم پزشکی با تاکید بر اینکه تمام تلاش دانشگاه بر این است کسری اعتبارات موجب کاستی در ارائه خدمات نشود گفت: بر اساس برنامه پنجم توسعه دانشگاه‌های علوم پزشکی باید عدالت اجتماعی را در بحث درمان در کل جامعه محقق کنند که با توجه به مشکلات موجود تحقق این مهم امکان‌پذیر نیست.

طریقی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در مورد مطالبات بیمه‌ای مسئولین مربوطه در مراکز درمانی با حداکثر سرعت صورت‌حساب‌ها را آماده و به مراکز بیمه‌ای ارسال می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه روند پرداخت بیمه‌ها نسبت به سنوات قبل بهتر شده ولی خوب نیست اظهار داشت: کمترین زمان معوقات بیمه‌ای چهار ماه است، این در حالی است که بسیاری از بیمه‌ها گاها تا پایان سال 90 را بیشتر تسویه نکرده‌اند.

* رقم مطالبات از بیمه‌ها قابل ملاحظه و حلال مشکلات بزرگ درمانی است   

مدیر مالی دانشگاه علوم پزشکی اراک تصریح کرد بیمه‌های بزرگی که با آن‌ها بیشتر کار می‌کنیم شامل کمیته امداد، نیروهای مسلح، تامین اجتماعی و خدمات درمانی است که با کمیته امداد و نیروهای مسلح در پرداخت مطالبات کمتر مشکل داریم.

وی با بیان اینکه رقم مطالبات از بیمه‌ها قابل ملاحظه و مبلغ بالایی است ابراز داشت: اگر این مطالبات به روزرسانی شود و آخرین مطالبات از ماه را داشته باشیم خیلی از تعهدات، چه دارویی و چه پرسنلی را می‌توانیم پرداخت کنیم. 

مدیر مالی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: برای تامین یک سری از حقوق‌ها در این ماه با مشکل روبرو هستیم و برای رفع این مشکل متوسل به اعتبارات اختصاصی شده‌ایم اما بیمه‌ها تا امروز بیشتر از 30 درصد معوقات را پرداخت نکرده‌اند.

*بیمه‌ها می‌گویند ما دیرکرد را پرداخت نمی‌کنیم

وی درباره اینکه چرا بیمه‌ها مطالبات بیمه‌ای را پرداخت نمی‌کنند بیان کرد: آن‌ها می‌گویند اعتبار نداریم.

طریقی با تاکید بر اینکه بیمه‌ها موظف به پرداخت دیرکرد و جریمه هستند افزود: از امسال و در بودجه 91 پیش‌بینی شده که 15 درصد جریمه و دیرکرد را در حساب بیمه‌ها منظور کنند و در این راستا دانشگاه علوم پزشکی اراک محاسبات خود را انجام داده و طی چند نامه به آن‌ها این مبالغ را اعلام کرده است اما آن‌ها می‌گویند ما پرداخت نمی‌کنیم.

انتهای پیام/187001/ی/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول