اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی

منابع کتابخانه‌ بهزیستی مشهد فقط 25 درصد نیاز نابینایان را پوشش می‌دهد

خبرگزاری فارس: مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی گفت: منابع موجود در این کتابخانه تنها نیاز 25 درصد نابینایان شهرستان مشهد را پوشش می‌دهد.

منابع کتابخانه‌ بهزیستی مشهد فقط 25 درصد نیاز نابینایان را پوشش می‌دهد

تهمینه شکیب ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد اظهار کرد: در نمایشگاه کتاب مشهد، غرفه‌ای از سوی سازمان بهزیستی در اختیار ما قرار گرفته بود تا از طریق آن به معرفی خدمات کتابخانه‌ بریل برای بازدیدکنندگان و ارتقای سطح آگاهی‌های جامعه نسبت به مشکلات نابینایان در زمینه‌ مطالعه و آموزش پرداخته شود.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی افزود: هدف دیگر ایجاد غرفه، جذب نیروهای افتخاری برای تبدیل منابع مطالعاتی خطی و دیداری به منابع صوتی جهت استفاده‌ نابینایان بود.

شکیب با تأکید بر اینکه تبدیل منابع غیرتخصصی دیداری به صوتی، از عهده‌ی افراد عادی هم برمی‌آید، گفت: ما منابع مالی برای پرداخت حق‌الزحمه به کسانی که در این زمینه همکاری می‌کنند، نداریم و انتظار داریم که شهروندانی که می‌توانند این خدمت را انجام دهند به خاطر کمک به جامعه‌ نابینایان، از این وظیفه‌ انسانی دریغ نکنند.

وی افزود: متأسفانه در حال حاضر قادر به تأمین نیازهای مطالعاتی نابینایان نیستیم و بیشتر نابینایان نمی‌توانند منابع مطالعاتی لازم برای تحصیل در دانشگاه را فراهم کنند بنابراین از تحصیل در سطوح عالی بازمی‌مانند.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی با اضافه کردن اینکه در غرفه‌ مجتمع شهید جلیلیان در نمایشگاه کتاب مشهد، خط بریل نیز به علاقه‌مندان آموزش داده شد گفت: خیلی از افراد جامعه و نیز بسیاری از نابینایان نمی‌دانند که آموزش خط بریل فقط چند دقیقه طول می‌کشد و هنگامی که در غرفه‌ شهید جلیلیان به آنها آموزش بریل داده می‌شد، تعجب می‌کردند که چرا تاکنون این آموزش ساده را ندیده و به همین دلیل نتوانسته‌اند از منابع بریل استفاده کنند.

وی تعداد منابع کتابخانه بریل مجتمع شهید جلیلیان را 3 هزار جلد برشمرد و بیان کرد: در این مجموعه 530 عنوان کتاب به چشم می‌خورد که با توجه به جامعه‌ بزرگ نابینایان مشهد و استان، بسیار ناکافی به‌ نظر می‌رسد.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی از عموم دانشجویان، نخبگان، افراد تحصیلکرده‌ دانشگاهی و دیگر اقشار مردم خواست برای کمک به تبدیل کتاب‌ها، مجلات، جزوات و سایر منابع و آثار دیداری به منابع شنیداری قابل استفاده برای نابینایان، دریغ نکنند.

وی گفت: اگر هریک از شهروندانی که توان این کار را دارد یک کتاب و منبع مطالعاتی را به فایل صوتی تبدیل کند و به این مجتمع تحویل دهد، ما ظرف مدت کوتاهی قادر خواهیم بود یک مجموعه‌ بزرگ منابع صوتی را به نابینایان ارائه و نیاز این عزیزان برای حضور مؤثرتر در محافل علمی و دانشگاهی را برطرف کنیم.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی یادآور شد: کسانی که برای این کار انسانی همت می‌کنند باید دقت داشته باشند که تعهد اخلاقی و معنوی به صداقت در انجام این کار، یک اصل است زیرا امکان اینکه کار تبدیل اثر، دوباره مورد بازنگری و اصلاح قرار گیرد وجود ندارد.

انتهای پیام/آ/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول